شناسهٔ خبر: 171173 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد؛

ساخت ۱۸۰هزار و ۶۳۷واحد مسکونی در خراسان رضوی/افزایش ۳ برابری احداث بزرگراه‌های استان در دولت سیزدهم

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی گفت: مجموع تعداد واحدهای مسکونی در حال ساخت استان خراسان رضوی در قالب طرح نهضت ملی مسکن طی سه سال دولت سیزدهم ۱۸۰ هزار و ۶۳۷ واحد مسکونی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)؛ اولین نشست خبری شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در خراسان رضوی با موضوع عملکرد این دستگاه‌ها طی سه سال دولت سیزدهم به میزبانی اداره کل راه و شهرسازی استان در سالن شهید زین‌العابدین زاهدمقدم برگزار شد.

احداث بزرگراه‌های استان خراسان رضوی در دولت سیزدهم از ۴۵ کیلومتر به ۱۳۵ کیلومتر رسید

وحید داعی مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در ابتدای جلسه مجموع قراردادهای اداره کل راه و شهرسازی استان جهت احداث بزرگراه‌ها (باندهای دوم جاده‌ای) را در شروع دولت سیزدهم، ۴۵ کیلومتر به مبلغ ۳۵۲ میلیارد تومان اعلام کرد که در دولت سیزدهم به ۱۳۵ کیلومتر و به مبلغ ۲۰۵۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی میزان تحویل باند دوم در دولت قبل را ۳۵ کیلومتر و در دولت سیزدهم ۴۸ کیلومتر اعلام کرد.

رییس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان گفت: در ابتدای دولت سیزدهم، میزان زیربنای ساختمان‌های دولتی و عمومی در دست اجرا ۹ هزار و ۱۷۰ متر مربع به مبلغ ۱۴.۵ میلیارد تومان بوده که هم اکنون به ۲۴ هزار و ۲۳۰ مترمربع و به مبلغ ۱۵۵.۷ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در دولت قبل حدود ۴۰۰۰ مترمربع از این ساختمان‌ها و در دولت سیزدهم حدود ۸ هزار متر مربع به بهره برداری رسیده است.

داعی اظهار کرد: متوسط پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها در ابتدای دولت ۳۹ درصد بوده که الان به حدود ۴۷ درصد رسیده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: در بخش مسکن اولین و مهم‌ترین اقدام دولت تهیه پلتفرم و سامانه‌ای، ویژه شناسایی، ثبت نام و پایش متقاضیان مسکن با نام ((تم)) بود که بهره‌مندی از این سامانه کمک شایان توجهی را در سامان بخشی و تجمیع اطلاعات و داده‌ها کرده است.

داعی افزود: از طریق این سامانه ۵۱۵ هزار نفر در استان ثبت نام کردند که ۱۳۵ هزار نفر تایید نهایی شده اند.

وی اقدام دیگر دولت سیزدهم را تدوین برنامه ۴ساله تولید مسکن به صورت مشخص و تعیین سهم هر استان در این برنامه اعلام کرد و گفت: بر این اساس سهم استان خراسان رضوی برای چهار سال در ۴ بخش حمایتی، خودمالک، بازآفرینی شهری و روستایی به تعداد ۳۶۳۹۳۴ واحد مسکونی تعیین شد که در حال حاضر ۱۸۰ هزار و ۳۱۲ واحد در استان در مراحل مختلف ساخت از صدور پروانه تا تحویل است.

داعی اعلام کرد: برنامه تولید مسکن در قالب مسکن مهر در طول ۸ سال برای استان خراسان رضوی ۱۲۰ هزار واحد مسکونی بوده است که تولید مسکن در سه سال دولت سیزدهم به ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در استان خراسان رضوی رسید.

وی در بخش حمایتی از تامین زمین به مساحت ۴۸۰۰ هکتار و به ظرفیت حدود ۱۴۰ هزار واحد مسکونی و به ارزش ۱۷۵ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: دولت این زمین‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان میزان الحاقات زمین در خراسان رضوی را ۴۲۰۰ هکتار اعلام کرد که این میزان الحاقات ۱۵ برابر مسکن مهر است.

داعی در ادامه این نشست از پیگیری آماده‌سازی اراضی سایت‌های نهضت ملی مسکن هم‌زمان با سایر مراحل و انعقاد قرارداد ۱۸۶ سایت به مساحت ۴ هزار ۲۴۰ هکتار خبر داد که از لحاظ حجم قرارداد منعقده آماده سازی، استان خراسان رضوی را در رتبه اول کشور قرار می‌دهد.

داعی با اشاره به خدمت ارزشمند دولت در اختصاص قیر گفت: ۱۲۰ هزار تن قیر رایگان که قریب یک میلیون و ۱۶۱ هزار متر مربع آسفالت را شامل می‌شود جهت آماده‌سازی سایت‌های نهضت ملی مسکن استان و همچنین ۹۵۰ تن قیر جهت تکمیل آسفالت سایت‌های مساکن مهر باقیمانده در سطح استان تخصیص و توزیع شد.

افزایش صدور پروانه در محدوده بافت فرسوده و تعداد محلات شناسایی شده در دولت سیزدهم

وی دو اقدام ارزشمند دولت در بخش بازآفرینی شهری شامل بافت فرسوده و ناکارآمد را شناسایی محلات هدف از ۳۱ شهر در ابتدای دولت سیزدهم به ۹۶ شهر در حال حاضر و تهیه بسته‌های تشویقی بومی مصوب هر شهر به تعداد ۹۶ شهر در سطح استان مطرح کرد که منجر به صدور بالغ بر ۲۶ هزار پروانه در محدوده بافت فرسوده شهرها شده و در آینده‌ای نزدیک سقف‌های ایمن را جایگزین سقف‌های لرزان خواهد کرد.

 مدیر کل راه و شهرسازی استان اختصاص ۱۱ هزار و ۱۴۰ تن قیر به مساحت یک میلیون متر مربع آسفالت را از دیگر اقدامات دولت مردمی سیزدهم در محلات کم برخوردار اعلام کرد.

انعقاد قرارداد تسهیلات مسکن برای ۴۵ هزار و ۱۲۸ متقاضی در خراسان رضوی

داعی در ادامه به اقدامات انجام شده به حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: در بخش تسهیلات حوزه مسکن، نقش وزارت راه و شهرسازی سیاست‌گذاری و برنامه ریزی است که طبق آن با سیاست‌های ابلاغی، زمینه انعقاد قرارداد تسهیلاتی ۴۵ هزار و ۱۲۸ متقاضی در استان مهیا شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در بخش وام ودیعه مسکن نیز گفت: ۵۰ هزار و ۸۰۰ متقاضی در سامانه ثبت نام که ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر حایز شرایط وام ودیعه مسکن شدند و به ایشان پرداخت شده است.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان مبلغ تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها را در ابتدای دولت سیزدهم ۳۵۰ میلیون تومان اعلام که در این دولت به ۵۵۰ میلیون تومان رسید و در بخش وام روستایی نیز در ابتدای دولت ۱۰۰ میلیون تومان، در اواسط دولت ۲۰۰ میلیون تومان و اکنون ۳۵۰ میلیون تومان (سود ۵ درصد) اعلام که از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

داعی در بخش کمک به عملیات اجرایی خدمات زیربنایی و روبنایی اعلام کرد: در این بخش تا کنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه تامین که بخشی از آن‌ها به شرکت‌های خدمات رسان در حوزه نهضت ملی مسکن نظیر شرکت‌های برق و آب واریز و بخش دیگر در حین واریز است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان عملکرد دولت را در بخش مشوق‌های جوانی جمعیت با توجه به تصویب قانون برای اولین بار هم‌زمان با دولت سیزدهم مطلوب ارزیابی کرد و از تخصیص زمین به ۶ هزار و ۱۱۸ نفر خبر داد.

داعی در ادامه به آخرین قانون مصوبی که توسط رییس جمهور شهید ابلاغ شد با عنوان ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها اشاره کرد و از از ۳ اقدام اساسی در خصوص ساماندهی بازار مسکن خبر داد و گفت: اقدام اول راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور جهت شناسایی خانه‌های خالی که یکی از ابزارهای کنترل بازار عرضه و تقاضا و اجاره است.

شناسایی ۱۲۰۰ خانه خالی در مشهد با با استفاده از سامانه ملی املاک و اسکان

وی افزود: در مشهد با استفاده از این سامانه تاکنون ۳۳۵ پرونده به تعداد ۱۲۰۰ واحد مسکونی خانه خالی شناسایی که منجر به صدور مالیات برای این خانه‌ها شده است. دومین اقدام در این حوزه را می‌توان گشت ویژه ساماندهی بنگاه‌های املاک خواند که به‌صورت مستمر با حضور نمایندگان ارگان‌ها و دستگاه‌های متولی در حال انجام است که نتیجه آن منجر به پلمب ۱۸۰۰ مشاور املاک متخلف شده است.

داعی مشاوران املاک دارای پروانه را ۱۶ هزار ۷۳۸ نفر اعلام که تا کنون ۱۶ هزار ۶۹۳ بازدید از این مشاورین املاک انجام شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان به معرفی دو سامانه دیگر خودنویس که در راستای انعقاد قرارداد بین موجر و مستاجر به‌صورت رایگان و سراسری و سامانه تعیین اجاره بها که برای اولین بار در استان خراسان رضوی به همت اداره کل راه و شهرسازی استان با بررسی ۱۵۰ شاخص در شهر مشهد عملیاتی شد، پرداخته و از اجرای آن در شهرهای نیشابور، قوچان، تربت حیدریه، تربت جام، کاشمر و سبزوار در آینده نزدیک خبر داد.

داعی در پایان با اشاره به رشد ۱۳۲ درصدی بررسی مصوبات کمیسیون ماده ۵ از ۴۲۷ درخواست به ۹۹۲ در دولت سیزدهم و بررسی درخواست‌ها در کارگروه امور زیربنایی و روبنایی که بیشتر موارد مرتبط به سرمایه‌گذاری و اشتغال در سطح استان می‌گردد از رشد ۵۳ درصد در این بخش در دولت سیزدهم خبر داد.