شناسهٔ خبر: 171177 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مکاتبه شورای عالی شهرسازی و معماری با استاندار تهران ابلاغ شد؛

موافقت با الحاق اراضی موسوم به ۸۷۴ هکتاری واقع در حریم شهر پیشوا به محدوده آن شهر

ببینید| دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در سال ۱۴۰۳ با حضور وزیر راه و شهرسازی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در مکاتبه با استاندار تهران، ضمن اعلام موافقت شورا با الحاق اراضی موسوم به ۸۷۴ هکتاری واقع در حریم شهر پیشوا به محدوده آن شهر، جزئیات انجام آن را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با فخاری استاندار تهران مصوبه شورا را با موضوع الحاق اراضی مربوط به قانون جهش تولید مسکن به محدوده شهر پیشوا ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ مصوبه جلسه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران در خصوص موضوع « الحاق اراضی موسوم به ۸۷۴ هکتاری واقع در حریم شهر پیشوا به محدوده آن شهر در اجرای قانون جهش تولید مسکن » را با توجه به صورتجلسه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمیته فنی شماره یک موردبررسی قرار داد و مقرر کرد:

 الف – با موضوع الحاق اراضی و طرح ارایه شده در مقیاس طرح جامع با پهنه مسکونی با الزام به تأمین سرانه‌های عمومی و خدماتی برابر سرانه‌های مصوب شورای‌عالی با جمعیت‌پذیری حداکثر ۱۳۶ هزار و ۳۸ نفر و در قالب حداکثر ۳۷ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی موافقت شد.

  ب- تأمین آب مورد نیاز جمعیت جابه‌جا شده از طریق مدیریت مصرف منابع موجود و صرفه جویی انجام شود. همچنین رعایت تمامی حریم‌های قانونی از جمله مجاری آب راه‌ها، خطوط برق و لوله گاز و تأسیسات و تجهیزات موجود الزامی است.

  پ- در تهیه طرح تفصیلی اراضی الحاقی، موارد زیر رعایت و مد نظر کمیسیون ماده ۵ قرار گیرد:

 پ-۱) مختصات دقیق خط لوله گاز و حریم‌های مربوطه از مرجع ذیربط اخذ و همچنین حریم خطرزایی خط مذکور تعیین و در اسناد طرح تفصیلی منعکس شود. رعایت ضوابط موضوعه برای املاک واقع در حریم‌های مزبور الزامی خواهد بود.

 پ-۲) مطالعات مربوط به الزامات و ملاحظات دفاعی و پدافند غیر عامل مصوب ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ شورای‌عالی و همچنین سند الزامات و ملاحظات عمومی پدافند غیرعامل مراکز با اهمیت کشور (موضوع بخشنامه شماره ۳۰۰/۲۰۷۴۶۴ به تاریخ ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ این معاونت) تهیه و به تایید مرجع قانونی - یا نماینده مورد تأیید - برسد.

 پ-۳) موقعیت بخشی از مسیر کوچ عشایر که در این اراضی قرار دارد، تثبیت و برای احیاء ایل راه و استفاده از ظرفیت های فرهنگی آن، تمهیدات لازم در طرح تفصیلی دیده شود.

 پ-۴) دراجرای تکالیف سازمان ملی زمین و مسکن در قانون جهش تولید مسکن و نظر به اینکه درحال حاضر مالکیت سازمان مذکور بر تمامیت اراضی مستقر است و به استناد مدارک و اطلاعات ارایه شده مبنی بر تعطیلی چندین ساله معادن موجود به دلایلی از جمله ابطال یا عدم تمدیدپروانه‌های بهره‌برداری و همچنین وجود پرونده حقوقی برای یکی از معادن موسوم به شرکت ایثارگران احرار، مقررشد تا تعیین تکلیف موضوع پرونده آن شرکت در قوه قضاییه، اراضی مربوط به این معدن از محدوده اراضی الحاقی خارج و درسایر موارد برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اقدامات لازم توسط وزارت صمت و سازمان ملی زمین و مسکن صورت پذیرد.

 پ-۵) طرح عارضه‌سنجی ترافیکی تهیه و به تصویب شورای ترافیک استان و متعاقباً کمیسیون ماده ۵ برسد.

 پ-۶) رعایت مصوبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ شورای‌عالی با موضوع تهیه و تدقیق گسل‌های تهران به لحاظ ضوابط و مقررات در حریم‌های مورد نظرالزامیست.

در پایان مصوبه تاکید شده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی طرح ها، نقشه محدوده پس از انجام اصلاحات بر اساس نظر شورایعالی جهت ابلاغ به مراجع ذیربط در اختیار دبیرخانه شورایعالی قرار گیرد.