شناسهٔ خبر: 171184 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استان زنجان در مسیر توسعه و ترقی با اجرای ۷ پروژه در حوزه راه

آزادراه شیراز-اصفهان هفت پروژه مهم راه در محورهای اصلی استان زنجان در حال انجام است و میانگین هزینه ساخت هر کیلومتر راه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان بوده و نیاز است اعداد بزرگی را برای توسعه راه‌های استان هزینه کنیم تا از این پتانسیل برای توسعه حمل بار و مسافر استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، بی‌شک توجه به توسعه راه‌ها در ارتقای همه جانبه کشور بسیار موثر بوده و در این میان انجام پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در راستای توسعه هر کشور، امری مهم و ضروری است.

یکی از روش‌های اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر کشور در راستای توسعه زیرساخت‌ها، احداث مسیرهای متعدد و گوناگون حمل و نقل و گسترش شیوه‌های جابه‌جایی است چرا که بیش از ۸۵ درصد عبور و مرور کشور از طریق راه‌های اصلی صورت می‌گیرد و در واقع می‌توان گفت سالانه حجم قابل توجهی جابه‌جایی از طریق راه‌های اصلی کشور انجام می‌شود.

باید بر این امر اذعان داشت که میانگین هزینه ساخت هر کیلومتر راه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان بوده که در این میان هزینه ساخت راه بسیار سنگین است و نیاز است اعداد بزرگی را برای توسعه راه‌های استان هزینه کنیم تا از این پتانسیل برای توسعه حمل بار و مسافر استفاده کنیم.

احداث راه‌های مواصلاتی اعم از آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه یافتگی در منطقه است

احداث راه‌های مواصلاتی اعم از آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه یافتگی در منطقه بوده و وجود شبکه حمل و نقل و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور به شمار می‌رود.

استان زنجان دارای بیش از ۵۶۰۰ کیلومتر راه بوده و شامل ۲۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه، ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی، ۷۵۰ کیلومتر راه فرعی و بیش از ۴۲۰۰ کیلومتر طول راه روستایی است.

انجام ۷ پروژه مهم راه در بخش راه و شهرسازی استان در محورهای اصلی

هفت پروژه مهم راه در بخش راه و شهرسازی استان در محورهای اصلی در حال انجام است که از محل اعتبارات ملی تزریق شده و اعتبارات استانی ندارد که عبارت‌اند از پروژه محور زنجان به بیجار، پروژه محور زنجان به دندی، پروژه سلطانیه - قیدار به کبودرآهنگ، پروژه کلور – درام - طارم به اردبیل، پروژه محور زنجان به طارم و منجیل به استان گیلان، پروژه ترانزیت زنجان - ابهر و تاکستان و نیز محور شفت به ملاسرا که در دست اجرا است که در این میان پروژه زنجان به دندی جزو پروژه‌های تفویضی نبوده و مستقیم توسط شرکت ساخت و توسعه زیر بنایی حمل و نقل کشور پیگیری می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در این خصوص با بیان اینکه با توجه به واقع شدن استان زنجان در شمال‌غرب کشور و در مسیر ترانزیت غرب به شرق و مرکز و ارتباط با استان‌های شمالی و جنوبی و نیز وجود بسترهای اقتصادی مطلوب، لزوم توجه به توسعه و رشد کشاورزی و صنعت استان با وجود معادن مختلف، توجه به راه‌های استان را برای رونق حمل و نقل و جابه‌جایی سریع و ایمن کالا و مسافر، نگاه ویژه‌ای را برای ارتقای محورهای آن از سوی مسئولان امر می‌طلبد.

پیمان‌سپاری اجرای ۱۸۵ کیلومتر راه در استان زنجان

جعفر قزوینیان، با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های استان زنجان نیاز به ارتقا به راه اصلی و بزرگراهی دارد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸۵ کیلومتر آن پیمان‌سپاری شده و در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی علاوه بر مأموریت‌های خود در حوزه مسکن و شهرسازی به دنبال توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و بالا بردن ایمنی و کیفیت ترابری کشور است، تاکید کرد: وجود شبکه‌های ارتباط جاده‌ای نقش بسیار مهمی در تحولات اجتماعی، اقتصادی و توسعه کشور دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، ادامه داد: در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام راه‌سازی استان و برای رفاه و امنیت بیشتر در تردد مردم اداره کل راه و شهرسازی استان مدیریت و تدابیر لازم را دارد.

قزوینیان، با بیان اینکه بخش اعظمی از پروژه‌های راه‌سازی از اعتبارات ملی تامین می‌شود، گفت: راه یکی از مولفه‌های مهم اصلی توسعه هر کشوری است و وجود راه برای هر منطقه یک سرمایه بسیار ارزشمند به شمار می‌رود.

تعریض و چهار بانده کردن محورهای استان ضروری است

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، نیز با بیان اینکه تعریض و چهار بانده کردن محورهای استان هم ضروری بوده و هم نیاز به اعتبار بالایی دارد، گفت: فراهم کردن شرایط لازم برای جابه‌جایی سریع، ایمن، روان، ارزان، مطمئن و پاسخ‌گویی به تقاضای حمل و نقل وظیفه‌ای خطیر و اساسی در راستای تامین حقوق اجتماعی و حرمت گذاشتن به انسان‌ها و گسترش عدالت اجتماعی تلقی می‌شود.

سید احمد خلیلی، با بیان اینکه حجم بالای ترانزیت کالا و مسافر از محورهای مواصلاتی استان و افزایش حوادث جاده‌ای نگاه ویژه‌ای را برای ارتقای محورهای آن از سوی مسوولان امر می‌طلبد، بیان کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان به عنوان مجری پروژه‌های تفویضی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، هفت پروژه راه اصلی در سطح استان در دست اقدام دارد.

۳۵ کیلومتر پروژه راه‌سازی در سطح استان زنجان در دولت سیزدهم احداث و به بهره‌برداری رسیده است

وی در خصوص عملکرد و دستاوردهای این اداره‌کل در حوزه راه‌سازی در دولت سیزدهم، یادآور شد: توسعه راه‌ها و توجه به حوزه راه‌سازی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم بود و از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته نزدیک به ۳۵ کیلومتر پروژه راه‌سازی در سطح استان زنجان با اعتباری به ارزش روز بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، به پروژه‌هایی که در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است، اشاره کرد و افزود: ۱۵ کیلومتر از قطعه دوم محور و ۱۲ کیلومتر از قطعه چهارم محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ، همچنین ۶ کیلومتر از محور زنجان به بیجار و بیش از ۱.۵ کیلومتر از محور ملاسرا - شفت به بهره‌برداری رسیده است.

گفتنی است، در دولت سیزدهم توجه به توسعه راه‌ها به جد دنبال و در سطح کشور و به تبع آن در استان زنجان توفیقات خوبی در بخش راه ایجاد شده و در مسیر ترقی و پیشرفت در بخش راه است.