شناسهٔ خبر: 171202 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد؛

اتمام ارزیابی ایمنی ۳۴۰۰ ساختمان مهم و بلند مرتبه شهر تهران تا پایان تابستان

حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از اتمام ارزیابی ایمنی ۳۴۰۰ ساختمان مهم و بلند مرتبه در شهر تهران طی دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدمهدی حیدری در نشست خبری عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بازار مسکن که امروز چهارشنبه ۱۳ تیرماه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه نرم‌افزارهای مربوطه در بخش‌های مختلف فعالیت‌های زیادی در این سه سال انجام داده است که به آن می‌پردازیم.

وی با اشاره به خدمات  ارائه  شده در حوزه نهضت ملی مسکن از سوی مرکز تحقیقات گفت: قانون بند ذ ماده ۱۴ در حوزه مدیریت بحران که از سال ۹۸ متوقف شده بود، مجدد در اولویت قرار گرفت و فعالیت‌های مهمی در این زمینه انجام شد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: در این دوره به حرایم و گسل‌ها اولویت داده شد به طوریکه در دولت قبل ۶ شهر و در دولت سیزدهم ۳۲ شهر مورد مطالعه قرار گرفت و هم اکنون در انتظار ابلاغ شورای عالی معماری و شهرسازی است.

حیدری از اتمام ارزیابی ایمنی ۳۴۰۰ ساختمان مهم و بلند مرتبه در شهر تهران طی دولت سیزدهم خبر داد و گفت: از مجموع ۱۶ هزار ساختمان بلند مرتبه، در گذشته ۱۷۰۰ ساختمان مورد ارزیابی ایمنی قرار گرفته بود و در این مدت نیز ارزیابی ایمنی ۳۴۰۰ ساختمان دیگر به اتمام رسید و الباقی در تابستان امسال در دستور کار قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به راه‌اندازی نهضت مقاوم سازی در تهران، گفت: تا کنون ۶ بیمارستان برای نوسازی و مقاوم سازی اقدام کرده اند که کار سختی است اما به سر انجام خواهد رسید.

حیدری گفت: همچنین تاییدیه فنی برای سیستم‌ها و محصولات ساختمانی صادر شده است. زیرا در بحث دانش به این نتیجه رسیده ایم با راه افتادن صنعت ساختمان، چرخه دانش و فنی هم به حرکت در می‌آید و برای ۶۵ مورد گواهینامه فنی صادر شده که رشد ۱۸۰ درصدی یافته است.

وی افزود: ۵۹۰ محصول یا شرکت به ما برای دریافت گواهینامه مراجعه کردند که در این سه سال به ۹۷۰ محصول رسیده است که نشان داد علاوه بر اقتصاد، دانش هم به سمت رشد رفته است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه به تدوین ۵۲ مورد ضوابط، افزایش نشریات از ۱۴۵ به ۲۰۶ مورد و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای ۴۰۰ هزار نفر ساعت در این سه سال به جامعه مهندسین و همچنین رشد در حوزه تحقیقات اشاره کرد.

 حیدری یادآور شد: از جمله اقدامات ما در حوزه فرونشست در مرکز تحقیقات این بود که زمین‌های الحاقی در طرح نهضت ملی مسکن را از منظر فرونشست بررسی کنیم که ۱۵۰ تا ۱۶۰ نقطه مکان را به صورت موردی بررسی کردیم و به شورای عالی معماری و شهرسازی ارایه کردیم.

 حیدری در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگاران با اشاره به اهمیت صنعتی سازی ساخت مسکن در کشور گفت: هر هفته جلساتی در این باره با انجمن صنعتی سازی و انبوه سازان جلسه برگزار می‌شود.

وی افزود: صنعتی سازی در دو بستر انبوه‌سازی و پروژه‌ها پیگیری می‌شود که در بخش پروژه‌ها، پیش ساختگی در حال شکل گرفتن است که به عنوان نمونه می‌توان به پروژه‌ای در کرج اشاره کرد که کاملاً صنعتی‌سازی است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: برای صنعتی سازی باید یک مدل اقتصادی پیدا کنیم زیرا سرعت نظام بانکی پاسخگوی نیازها نیست.

حیدری افزود: تسهیلاتی در قوانین برای صنعتی سازی ساختمان پیش‌بینی شده است اما باید توجه داشت که نمی‌شود با ۲۵ درصد از کل هزینه‌ها یک پروژه صنعتی سازی را آغاز کرد، بلکه باید حد اقل با ۵۰ درصد سرمایه شروع شود.