شناسهٔ خبر: 171250 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۱۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان قزوین تا پایان سال واگذار می‌شود

نشست خبری عملکرد شورای هماهنگی وزارت راه‌ و‌شهرسازی در استان قزوین سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: تاکنون برای ۵۲ هزار و ۳۹۵ واحد نهضت ملی مسکن در استان پروانه صادر شده و تا پایان امسال ۱۴ هزار واحد مسکونی تکمیل شده و به متقاضیان واگذار می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان قزوین)، به منظور تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم، نشست خبری شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان قزوین با حضور مدیران مجموعه راه و شهرسازی از جمله سرپرست اداره کل راه و شهرسازی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاون راه آهن شمال ۲، رییس شرکت ساخت و توسعه، مدیر کل هواشناسی استان، مدیر کل آزمایشگاه فنی مکانیک و خاک، رییس شعب بانک مسکن استان، مدیر کل راه آهن شمال‌غرب، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اصحاب رسانه روز چهار شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین برگزار شد و برخی از مدیران حاضر در نشست گزارشی از عملکرد حوزه کاری خود ارایه دادند.

 وهاب میزانی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص عملکرد سه ساله دولت سیزدهم در حوزه مسکن گفت: در چند سال گذشته متاسفانه وضعیت ساخت مسکن طوری بود که تقریبا به یک یک کالای دست نیافتنی تبدیل شده بود و امکانی برای سیاست گذاری و برنامه ریزی وجود نداشت و باعث شده بود این بازار نابه سامان بسیاری از منابع مالی که می‌توانست در قسمت تولید در کشور به کار گرفته شود را به سمت خودش جذب کند و بازار کاذبی ایجاد کرده بود که موجب نارضایتی شدید مردم شده بود.

 وی افزود: مهم ترین و اولین ترین سیاست دولت سیزدهم و شهید جمهور بخش مسکن بود و اولین جلسه ایشان بعد از تشکیل دولت، در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و در طول این مدت ۱۸ جلسه شورای‌عالی مسکن با حضور شخص رییس جمهور به صورت کشوری تشکیل شد و پیشرفت و توسعه استان در حوزه مسکن بسیار قابل توجه بوده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در نشست مشترک دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی با اصحاب رسانه افزود: بعد از تشکیل دولت سیزدهم در حوزه مسکن ابتدا فراخوان صورت گرفت و شناسایی افراد واجد شرایط پروسه سنگین و پیچیده ای بود و ۱۲۰ هزار متقاضی داشتیم  که بعد از پالایش ۲۴ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شدند و بعد از اتمام ارزیابی واجدین شرایط، تخصیص پروژه ها و عملیات اجرایی  ساخت بیش از ۲۴هزار خانه در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این استان آغاز شد.

میزانی با بیان اینکه به دلیل مرغوبیت خاک کشاورزی، روند توسعه شهری در استان با محدودیت روبروست گفت: موضوع تامین زمین بسیار چالش برانگیز بود و این موضوع در سه حوزه مختلف از جمله الحاق ظرفیت شهرها، استفاده از ظرفیت های روستایی و الحاق به روستا با کیفیت زیرساخت های شهری پیگیری شد که اتفاق خاص و قابل توجهی بود.

وی با اشاره به اینکه تامین زیرساخت ها باید متناسب با توسعه اتفاق بیفتد ادامه داد: تامین زیرساخت ها در شهرجدید مهرگان که زیرساختی از قبل وجود نداشت کار پیچیده و سنگینی بود و همچنین موضوعاتی از قبیل شبکه معابر، زیرسازی آسفالت، جدول گذاری و به تناسب با آن ایجاد شبکه های آب و برق و گاز از مسایلی بود که خوشبختانه متناسب با پیشرفت پروژه ها برنامه ریزی شد و بخش زیادی از آن به اتمام رسید و در حال پیشرفت است.

این مقام مسئول در خصوص تاسیسات روبنایی از جمله مساجد و مدارس و مراکز درمانی و فرهنگی و آموزشی گفت: ساخت تاسیسات روبنایی باید متناسب با توسعه باید صورت بگیرد و اگرچه هنوز به آن روند مطلوب مورد نظر نرسیده ایم اما تعداد زیادی از این مراکز به بهره برداری رسیده و الباقی نیز در دست ساخت و اقدام است.

به گفته وی بعد از موضوع تامین زمین و تخصیص پروژه ها، انتخاب پیمانکار یکی از چالش ها و مسائلی بود که باید صورت می‌گرفت و همچنین موضوع کاهش هزینه های ساخت نهضت ملی مسکن با توجه به افزایش تورم، که لازم بود به خوبی مدیریت شود تا ما بتوانیم با حداقل قیمت و بالاترین کیفیت کار را پیش ببریم و در این مسیر از ظرفیت هایی مثل کاهش صدور پروانه در شهرداری ها و همینطور کاهش هزینه های مهندسی با اعمال ضرایب و تخفیف بسیار تلاش شد تا جایی که مقدور است این هزینه ها کاهش پیدا کند.

قزوین، استان پیشرو و الگو در کشور

میزانی افزود: اتفاق ویژه ای که در استان افتاد و الگویی برای کشور شد این موضوع بود که علاوه بر ناظرینی که به طور معمول در پروژه ها حضور دارند، ما در استان قزوین از ظرفیت مشاوران هم برای نظارت بر کار ناظرین و مدیریت ناظرین استفاده کردیم که با حضور در صحنه و گزارش های درست و به موقع و در نهایت مجموع اقدامات انجام شده باعث شد چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی ما در صدر استانهای پیشرو در عملکرد نهضت ملی مسکن باشیم.

عملکرد بانک مسکن استان قزوین فوق العاده است

دبیر شورای مسکن استان در خصوص تسهیلات بانکی اختصاص یافته به پروژه ها بیان داشت: موضوعات بعدی تسهیلات بانکی بود که در استان ما بانک مسکن فوق العاده ویژه عمل کرد و تقریبا تمام تسهیلاتی که در حوزه نهضت ملی توسط بانک مسکن پرداخت شد و از همراهی بانک مسکن در کنار راه و شهرسازی مردم بهره مند شدند.

میزانی بیان کرد: از سوی دولت ساخت ۴ میلیون مسکن در مدت چهار سال تعهد شد که سهم استان قزوین ۶۹ هزار و ۹۶۹ واحد بود که در مدت سه سال اخیر ۵۲ هزار و ۴۷۷ واحد در دستور ساخت قرار گرفت که تاکنون برای ۵۲ هزار و ۳۹۵ واحد پروانه صادر شده و ۹۹.۸۴ درصد پروژه ها محقق شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در استان اظهار کرد: از مجموع ۲۴ هزار و ۹۲۸ واحد مسکونی در دست ساخت درحال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۴۱.۷۲ درصد مواجهیم و تاکنون ۱۶ هزار و ۵۶۷ واحد نیز با بانک عامل عقد قرارداد شده است.

این مدیر یادآور شد: از پروژه مسکن مهر دولتهای گذشته تعداد ۲۸۰۰ واحد باقیمانده و ۲۶۱ واحد تعیین تکلیف شده است.

واگذاری ۴۱۱ هکتار زمین به متقاضیان

میزانی تصریح کرد: در راستای تامین زمین برای توسعه ساخت و سازها در استان تاکنون ۴۱۱ هکتار زمین واگذار شده و تامین ۴۹۰ هکتار زمین در دست اقدام است و برای پاسخگویی به نیازها با ۴۴ هکتار کسری زمین مواجهیم.

وی گفت: در بافت روستایی هم ۷۶۲ هکتار زمین باید تامین شود که تاکنون ۱۶ هکتار زمین واگذار شده و در شهرها ۵۱ هکتار و ۶۰ هکتار در روستاها در دست تامین است.

این مسئول اظهار کرد: در اجرای قانون جوانی جمعیت ۲۲۶۶ خانوار صاحب زمین شدند.

میزانی یادآور شد: در بافت فرسوده هم ۸۰۲ فقره جواز ساخت صادر شده و درحال حاضر ۳ هزار و ۷۷ واحد در دست ساخت است.

وی بیان کرد: سهم استان قزوین در بافت فرسوده ۹ هزار و ۲۸۵ واحد بوده که در مدت چهار سال اجرا شود که با تحقق ۵۷ درصدی برنامه ها تاکنون ۵۲۲۳ واحد در بافت فرسوده نوسازی و ساخته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص ساماندهی مشاوران املاک هم گفت: در استان ۳۴۰ واحد مشاوران املاک فعالیت می کنند که ۱۲۳ مشاور هم در حال دریافت مجوز هستند.

وی افزود: با انجام ۲۹۴۶ فقره بازرسی از مشاوران املاک تعداد ۱۳۲ نفر از صاحبان مشاوران املاک تذکر گرفتند 

میزانی با اشاره به اینکه در هفته گذشته ۱۱۹۳ واحد تحویل متقاضیان شد گفت: این روند ادامه دارد و پیش بینی ما این است که ۱۴ هزار واحد تا پایان سال تحویل متقاضیان شود.