شناسهٔ خبر: 17140 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در سمپوزیوم ملی ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای:

جرائم بیشترین سهم را در افزایش ایمنی دارد/ معاینه فنی نباید سرسری گرفته شود/ رقم تصویب شده معاینه فنی بسیار ناچیز است

داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، از جدی نگرفتن معاینه فنی خودروها در کشور انتقاد کرد و گفت: معاینه فنی 'سرسری' پاسخگوی نیاز فنی برای بررسی های دقیق نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ داود کشاورزیان در سمپوزیوم ملی ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده ای در دانشگاه آزاد سمنان٬ افزود: رقم معاینه فنی که اخیرا تصویب شده و هنوز ابلاغ نشده است ۳۵ هزار تومان و برای خودروهای شخصی ۱۵هزار تومان و بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه این اصلاح قانون نیازمند همراهی مجلس شورای اسلامی است، یاد آور شد: معاینه فنی با این رقم ها معاینه فنی سرسری می شود و پاسخگوی نیاز فنی برای بررسی های دقیق نیست.

وی افزود: معاینه فنی یعنی اینکه یک خودرو نصف روز در مراکز معاینه فنی تمام مسایل اش مانند ترمز، سامانه تعلیق، گیربکس، هیدرولیک، دود و ... بررسی شود، نه اینکه خودرو بیابد در جاده ترمز خالی کند.

کشاورزیان با بیان اینکه خودروهای سواری شخصی در سال حدود ۲۰ هزار کیلومتر ،خودروهای حمل و نقل عمومی باری ۹۰ هزار کیلومتر و اتوبوس ۲۰۰ هزار کیلومتر مسیر طی می کنند، اظهار کرد: پیشنهاد می کنیم معافیت خودروها از معاینه فنی از پنج سال برای خودروهای عمومی به دو سال کاهش یابد.

وی ادامه داد: مراکز معاینه فنی باید اجازه دریافت هزینه هایشان را داشته باشند و کارشان را نیز دقیق انجام دهند، زیرا این مبالغ برای معاینه فنی دقیق خودروها کفایت نمی کند.

رئیس سازمان راهداری کشور پیشنهاد کرد: اخذ معاینه فنی خودروها باید برای خودروها با عمر پنج تا ۱۰ ساله هر شش ماه یکبار و برای خودروهای بالاتر از ۱۰ ساله هر سه ماه یکبار الزامی شود.

وی از افزایش جریمه تخلفات رانندگی که اخیرا توسط دولت به تصویب رسیده دفاع کرد و افزود: جرائم بیشترین سهم را در افزایش ایمنی دارد.

کشاورزیان با بیان اینکه در صورت وجود جریمه های سنگین افراد به خود اجازه تخلف نمی دهند، گفت: توجه داشته باشیم عبور از چراغ قرمز به منزله اقدام به قتل است و پلیس باید برای برخورد ابزاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مهمترین عامل حوادث رانندگی عامل انسانی است، تصریح کرد: پلیس برای برخورد بازدارنده به ابزار نیاز دارد و در این سالها ابزار پلیس کند شده بود و کارایی نداشت.

وی یادآور شد: قانون پیش بینی کرده است که هر سه سال یکبار متناسب با تخلفات، جرائم افزایش یابد و بازنگری شود.

کشاورزیان گفت: دولت جریمه ۱۱ ردیف تخلف را ۱۰۰ درصد افزایش داد و ۳۰ ردیف تخلف را ۵۰ درصد افزایش داد و جریمه ردیف برخی تخلفات مربوط به مسیرهای روستایی و کم تردد را کاهش داد.

رئیس سازمان راهداری کشور رفع نقاط حادثه خیز و یا در صورت امکان آشکارسازی این نقاط، تعویض گاردریل جاده ها با نیوجرسی، استفاده از تجهیزات نظارتی هوشمند و پیشرفته برای کنترل ناوگان حمل و نقل و ... را مهمترین اقدامات برنامه ریزی شده و افزایش دهنده ایمنی راه های کشور دانست .

به گزارش ایرنا٬ اولین سمپوزیوم ملی ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده ای در شش محور و با حضور مسئولان اجرایی و انتظامی با هدف بررسی و پشنهاد راهکارهای افزایش ایمنی تردد در جاده های کشور در سمنان برگزار شد.

استان سمنان با داشتن سهم ۱.۴ درصدی از راه های کشور سهم ۲.۴ درصدی از سوانح رانندگی دارد و نسبت تصادفات به راه ها در این استان از متوسط کشور بیشتر است.

بالابودن میزان واژگونی در کل حوادث به نسبت حدود ۶۰ درصد که ناشی از خواب آلودگی و خستگی به دلیل کویری و یکنواخت بودن جاده اصلی در استان سمنان است، بالابودن درصد تلفات سوانح رانندگی در صحنه تصادف در این استان که از متوسط کشوری بالاتر است، بررسی میزان اثرگذاری استفاده از سامانه های هوشمند نظارتی و کنترلی و ... از مباحث مورد بررسی در این سمپوزیوم بود.

نظر شما