شناسهٔ خبر: 17175 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در کارگروه ایمنی شبکه ریلی و جاده‌ای:

لزوم توجه بیشتر به ایمنی راه‌آهن/ متولی اطفای حریق حوادث برون‌شهری مشخص شود/ نامگذاری هفته ایمنی حمل‌و‌نقل ریلی در بهمن‌ماه/ ایجاد رشته روانشناسی ترافیک در دانشگاه شهید بهشتی

نشست مشاور وزیر راه و شهرسازی در حمل و نقل ریلی گفت: ‌با تغییر شرایط سیاسی اخیرا موضوع راه‌اندازی قطار پرسرعت تهران قم اصفهان بسیار جدی‌تر پیگیری می‌شود که باید به موضوع ایمنی این قطارهای سریع‌السیر نیز توجه بیشتری شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست کارگروه ایمنی شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای امروز (شنبه ۳ بهمن) در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با حضور نمایندگان مختلف معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی از جمله شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  و معاونت راه روستایی به ریاست مرتضی باقری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

باقری با تأکید بر اهمیت ارتباط ایمنی ریلی و جاده‌ای از ایجاد کمیته مشترک ایمنی جاده و ریل میان دو دستگاه تابعه وزارت راه و شهرسازی (شرکت راه‌آهن و سازمان راهداری) با کمک مرکز تحقیقات، یادآور شد: این پیشنهاد می‌تواند موجب هماهنگی بیشتر ارتباط بین جاده و ریل در تقاطعات هم‌سطح و غیر هم‌سطح شود و از حوادث جاده و ریل می‌کاهد.

وی با اشاره به وقوع بسیاری از حوادث در حریم جاده و راه‌آهن افزود: یکی از موضوعاتی که باید در ایمنی مورد توجه قرار گیرد رعایت همین حریم است. البته بسیاری از حوادث در حریم غیرمجاز راه‌ها اتفاق می‌افتد که برای این موضوع باید طرح و برنامه داشت.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شبکه ریلی کشور بسیار از گسترده‌تر از آنچه هست در آینده خواهد شد، ادامه داد: ‌با تغییر شرایط سیاسی اخیرا موضوع راه‌اندازی قطار پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان بسیار جدی‌تر پیگیری می‌شود که باید به موضوع ایمنی این قطارهای سریع‌السیر نیز توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به حضور خود در جلسات برنامه‌ریزی قطار پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان گفت: در این جلسات به تمامی فاکتورهای قطار پرسرعت از جمله زیرساخت، ناوگان، تأمین اعتبارات و ... توجه شده؛ اما هیچ گاه در این جلسات به ایمنی قطارهای پرسرعت توجه نشده است.

باقری تأکید کرد: قطارهای پرسرعت باید دارای سه ویژگی ایمنی، اطمینان و دقت سیر باشد.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی به موضوع بازرسی و بازبینی ایمنی در راه‌آهن اشاره و اظهار کرد: جاده‌های کشور در حال حاضر از چنین اصلی پیروی می‌کنند و در این باره دستورالعمل دارند که این مسأله باید در راه‌آهن نیز پیگیری و اجرایی شود.

وی با تأکید بر اینکه متولی امداد و نجات در راه‌آهن باید مشخص شود، افزود: برای مثال متولی اطفای حریق در محدوده‌های غیر شهری و شهری به تفکیک به طور شفاف مشخص نیست. البته در ایستگاه‌های راه‌آهن امکانات آتش‌نشانی وجود دارد؛ اما موضوع حضور آتش‌نشانان در حوادث ریلی بین شهری مشخص نیست.

باقری خاطرنشان کرد: در جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها به موضوع رسیدگی به اطفای حریق در جاده‌ها اشاره شد که نمایندگان هلال احمر مسئولیت اطفای حریق را در جاده‌ها به عهده نمی‌گرفتند بنابراین در حوادث آتش نشانی ریلی نیز وارد نخواهند شد و این نکته یکی از نقاط کور در حوادث ریلی و جاده‌ای است.

این مقام وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: پیش از آنکه هر پروژه‌ای بخواهد کار ساختش آغاز شود باید در خصوص ایمنی آن دستورالعملی تهیه و چارچوب‌های ایمنی برای پروژه تعیین شود؛ فاکتور ایمنی باید از مرحله ساخت پروژه تا بهره‌برداری مورد توجه دستگاه‌های مسئول باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر به موضوعات زیرساخت و وسیله نقلیه در ایمنی توجه می‌شود در حالی که دلیل اصلی حوادث جاده‌ای عامل انسانی است به طوری که ۸۰ درصد حوادث جاده‌ای در اثر خطای نیروی انسانی به وقوع می‌پیوندد. به همین دلیل بوده است که وزیر راه و شهرسازی مشاوری در امور اجتماعی برای پرداختن به مسائل روانشناسی بر مسند امور گمارده است و در این خصوص اقدامات مناسبی صورت گرفته است. تا جایی که قرار شده در دانشگاه شهید بهشتی رشته‌ای تحت عنوان روانشناسی ترافیک ایجاد شود. علاوه بر این با دانشگاه تهران نیز در این زمینه مکاتباتی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این راستا به پیشنهاد مدیرعامل راه‌آهن نیز مقرر شد همه ارگان‌های مرتبط با ایمنی حمل‌ونقل ریلی نظیر راه‌آهن، شرکت ساخت، دانشگاه‌ها و ستاد مدیریت بحران در این حوزه با هم هماهنگ باشند.

تاکنون موضوع هفته ایمنی حمل‌ونقل ریلی در کشور مطرح نبود و فقط موضوع هفته ایمنی راه‌ها را داشتیم که طی پیشنهاد روابط عمومی راه‌آهن مقرر شد هر سال از ۲۴ بهمن‌ماه تا ۳۰ بهمن‌ماه، هفته ایمنی راه‌آهن و ریلی نام‌گذاری شود.

مقرر شده است هفته ایمنی راه‌آهن امسال برای اولین بار از ۲۴ بهمن تا ۳۰ بهمن برگزار شود. طبق هدف‌گذاری شرکت راه‌آهن روز ۲۴ بهمن ماه به نام ایمنی حاشیه‌نشینان حریم ریلی، روز ۲۵ بهمن به نام ایمنی آموزش ـ پژوهش ریلی، روز ۲۶ بهمن‌ماه به نام فرهنگ ایمنی، روز ۲۷ بهمن‌ماه به نام ایمنی ساخت و توسعه پروژه‌های ریلی، روز ۲۸ بهمن‌ماه به نام ایمنی در گذرگاه‌های ریلی، روز ۲۹ بهمن‌ماه به نام روز بدون حادثه و روز ۳۰ بهمن‌ماه به نام ایمنی و بهداشت محیط‌زیست نام‌گذاری شود./

نظر شما