شناسهٔ خبر: 17186 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره ایران ایر:

بویینگ ۷۳۷ مناسب‌ترین مدل هواپیمای آمریکایی برای ایران/ هواپیماهای جدید سه ماه دیگر می‌آیند

هواپيما هما عضو هیات مدیره ایران ایر با بیان اینکه مناسب ترین گزینه هواپیماهای آمریکایی برای ناوگان ایرانی، بویینگ مدل ۷۳۷ است، گفت: در سریع ترین حالت دو الی سه ماه پس از لغو تحریم ها هواپیماهای جدید وارد ناوگان هوایی کشورمان می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا٬ محمدرضا خوشنویسان، معاون بازرگانی ایران ایر با تاکید بر اینکه تمام شرکت‌های هواپیما ساز به غیر از بویینگ به طور غیر رسمی در ایران فعال هستند، اظهار کرد:  در مرحله پس از لغو تحریم ها، مذاکرات بین شرکت ها مکتوب می شود و به امضا می رسد.

وی از عملیاتی شدن روند ورود هواپیما به کشور با به اجرا رسیدن برجام خبر داد و گفت: از خانواده هواپیماهای آمریکایی بویینگ، مدل ۷۳۷ از مناسب ترین تایپ های هواپیمایی برای ناوگان هوایی ایران هستند.  

خوشنویسان در پاسخ به این سوال که بازه زمانی ورود هواپیماهای جدید پس از لغو تحریم های هوایی چقدر است؟ اظهار کرد: بازه زمانی ورود هواپیماهای جدید با توجه به شرایط قراردادها بسیار متفاوت است اما در سریع ترین حالت تا دو ماه دیگر هواپیماهای جدید وارد ناوگان هوایی ایران می شود.

معاون بازرگانی ایران ایر با بیان اینکه مدت زمان پروسه ورود هواپیما بسته به شکل قرار داد، متغیر است، ادامه داد: اگر شکل قرارداد به صورت تامین هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک باشد، تقریبا هواپیمای آماده در شرکت ها  وجود دارد که  بخواهند در اختیار ایرلاین های ایران قرار دهند اما اگر تمایل ایرلاین ها به خرید باشد احتمالا با صف و نوبت خرید هواپیما مواجه می شوند.

وی گفت: در حال حاضر نمی توان از نقدینگی های دولتی برای خرید هواپیما استفاده کرد و با توجه به مشکلاتی که ایرلاین در زمینه تامین نقدینگی خرید هواپیما دارند تنها چاره استفاده از روش های اجاره به شرط تملیک و استفاده از فاینانسرها است که هر کدام از این روش ها یکسری پروسه های اداری دارند.

خوشنویسان افزود : البته به طور قطع برای استفاده از فاینانس باید تضمین های لازم برای بازگشت سرمایه و سود تامین و ارائه شود که این تضامن باید از سوی بانک مرکزی تایید شوند.

معاون بازرگانی ایران ایر با بیان اینکه تا به امروز امکان طی این پروسه های اداری به طور رسمی وجود نداشت، اظهار کرد: از الان می توان پروسه اداری و رسمی برای انجام روش های مختلف تامین هواپیما از جمله اجاره به شرط تملیک، تامین مالی خرید از طریق فاینانس و لیزینگ و ... را طی کرد.

وی تاکید کرد: در سریع ترین حالت که تمام اجزای این پروسه  و زنجیره تامین کامل باشد، در بازه دو الی سه ماه می توان هواپیما خرید و وارد کشور کرد.

خوشنویسان با بیان اینکه برای خرید هواپیماهای جدید دیگر نیازی به واسطه نیست، ادامه داد: با لغو تحریم ها ایرلاین ها برای همیشه از دست هواپیماهای دست دوم راحت می شوند و خرید هواپیمای نو هم واسطه نمی خواهد مگر اینکه تامین مالی از طریق فاینانسرها انجام شده باشد.

وی ادامه داد: فاینانسرها نقش مالک موقت هواپیما را دارند و پس از بازپرداخت اقساط اسناد مالکیت به ایرلاین خرید منتقل می شود.

معاون بازرگانی ایران ایر در دنیا مقوله ۳۰ الی ۳۵ درصد ناوگان هوایی  ایرلاین ها از طریق نقدینگی شرکت های هواپیمایی تامین می شود، گفت: شرکت هواپیماهای امارات مالک۳۰ درصد از ناوگان هوایی خود است و مابقی ناوگان از طریق فاینانس خریداری شده است. معتقدم فاینانس منطقی‌ترین روش است و نقدینگی ایرلاین ها نباید معطل خرید هواپیما شود./

نظر شما