به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی این استان روز سهشنبه دوم مرداد اظهارکرد: در راستای تلاش برای حفظ توان عملیاتی بنادر کشور و ارایه خدمات به موقع، یدککشهای پرقدرت رشید ۲ و هدایت یک بعد از اتمام عملیات تعمیرات اساسی زیرآبی و انجام بازرسیهای موسسه ردهبندی در محل سرسره تعمیراتی بندر شهید رجایی بهآباندازی شد تا بعد از انجام سایر تعمیرات روآبی و آزمایشات مختلف آماده و وارد چرخه عملیاتی شوند.
مهدی بروغنی ادامه داد: همزمان شناور جستجو و نجات ناجی ۱۲ که به علت ورود طناب به داخل سیستم رانش دچار سانحه شده بود بعد از داکینگ و رفع نقص و تعویض بخشهای آسیب دیده به آباندازی شد.
معاون فنی و نگهداری ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از مهمترین ویژگی این تعمیرات به استفاده از توان سازندگان داخلی در ساخت و تراش بوشهای شافت و پروانه یدک کش رشید ۲ اشاره کرد.
بروغنی، عمده تعمیرات این دو فروند یدک کش شامل داکینگ خزه تراشی شستشوی بدنه زیرآبی و روآبی گریت بلاست و زنگ زدایی ضخامت سنجی بدنه مطابق آیین نامه موسسات ردهبندی رنگآمیزی بازدید شافت و پروانه و سیستم رانش بازدید و لایروبی مخازن باز کردن و اندازهگیری سیستم مهار شامل لنگر و زنجیر لنگر و تعمیرات سیستم لولهکشی است.
(داکینگ و آنداکینگ به عملیات به آب اندازی و از آب گیری گفته میشود.)
سرسره تعمیراتی در بندر شهید رجایی با ظرفیت بالاکشیدن شناورهایی تا تناژ یکهزار و ۵۰۰ تن در سال ۱۳۶۷ در مجاورت موج شکن شرقی این بندر احداث شده است.