شناسهٔ خبر: 172488 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون سازمان هواپیمایی کشوری:

نرخ بلیت پروازهای یک‌طرفه اربعین تعیین شد

مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری بهای کامل بلیت رفت پروازهای اربعین از استان‌های مختلف به فرودگاه‌های بغداد و نجف اشرف به همراه سایر نکات ضروری ویژه این ایام را در بخش‌نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در بخشنامه‌ای خطاب به مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی داخلی در خصوص عملیات پروازی اربعین ۱۴۰۳ آورده است که بازه زمانی پروازهای شامل این بخشنامه از ۲۴ مرداد الی ٩ شهریورماه تعیین شده است و همه شرکت‌های هواپیمایی باید حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت از زمان دریافت مجوزهای پرواز، نسبت به باز کردن پروازها و فروش بلیت به عموم اقدام کنند.

دهقان با بیان اینکه بهای کل بلیت یک طرفه از استان‌های خراسان، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، مازندران و گلستان به بغداد یا نجف اشرف و بالعکس حداکثر ۶ میلیون تومان تعیین شد، گفت: بهای کل بلیت یک طرفه از تهران و سایر استان‌های کشور (به استثناء استان‌های فوقالذکر) به بغداد یا نجف اشرف و بالعکس، حداکثر ۵ میلیون تومان تعیین شد.

وی تاکید کرد: به منظور یکسان‌سازی هزینه استرداد بلیت در کلیه شرکت‌های هواپیمایی، در صورت انصراف مسافر از سفر تا ۲۴ ساعت مانده به زمان برنامه‌ای انجام پرواز، مبلغ ۲۵ درصد از بهای پایه بلیت در هر مسیر کسر و مابقی به مسافر مسترد می‌شود. همچنین از ۲۴ ساعت مانده به زمان برنامه ای انجام پرواز و پس از انجام پرواز مبلغ ۵۰ درصد از بهای پایه بلیت کسر و مابقی به مسافر مسترد می‌شود.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: فروش بلیت‌هایی که تاریخ پرواز رفت و یا برگشت آنها مصادف با بازه فوق‌الذکر است مشمول شرایط این بخشنامه است و هرگونه تغییر رزرواسیون به درخواست مسافر در خصوص بلیت‌هایی که تاریخ صدور آنها قبل از صدور این بخشنامه باشد چنانچه تاریخ انجام سفر در بلیت جدید در بازه زمانی اربعین قرار گیرد رعایت شرایط این بخشنامه برای صدور بلیت جدید الزامی است.

وی تاکید کرد: صدور بلیت به‌صورت یک طرفه یا دو طرفه به انتخاب مسافر است. لذا فروش اجباری بلیت دوطرفه به‌عنوان شرط لازم برای صدور بلیت ممنوع است و قیمت بلیت بزرگسال (ADL) و خردسال (CHD) یکسان تعیین می‌شود. همچنین شرکت‌های هواپیمایی مجاز به فروش بلیت به صورت گروه بیشتر از ٩ نفر در بازه تعیین شده نیستند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: به منظور رعایت مقررات رزرواسیون و اطلاع رسانی به موقع و دقیق از آخرین وضعیت پروازها، ثبت اطلاعات دقیق مسافرین به صورت فردی (اطلاعات فردی مندرج در گذرنامه)، شماره تلفن و یا آدرس پست الکترونیکی شخص مسافر یا سرگروه مسافرین در هر PNR الزامی است.

دهقان افزود: همه قراردادهای چارتری فی‌مابین شرکت‌های هواپیمایی و چارتر کنندگان در بازه زمانی اربعین به حالت تعلیق درآمده و فروش و صدور بلیت اربعین توسط چارتر کنندگان ممنوع است.

وی در ادامه تاکید کرد: تعیین هواپیمای پشتیبان توسط شرکت‌های هواپیمایی و یا همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سایر شرکت‌های هواپیمایی در این دوره الزامی است.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی به منظور پاسخگویی سریع و مناسب به مسافران؛ ملزم به تعیین و معرفی نماینده ویژه خود در فرودگاه‌های کشور عراق و ایران (مقصد و مبدا پروازی) به سازمان خواهند بود، افزود: به منظور کنترل پروازها، همه شرکت‌ها موظف‌اند هماهنگی‌های لازم جهت حضور نماینده مطلع و آشنا به سیستم برخط مدیریت ناوگان خود (Watch Fleet) به همراه رایانه شخصی در بازه زمانی که متعاقباً اعلام خواهد شد در محل سالن کنفرانس این سازمان به عمل آورند.

به گفته دهقان؛ تعین تکلیف بدهی‌ها با فرودگاه‌های عراق تا قبل از انجام پروازهای اربعین الزامی است. همچنین همه خسارت ناشی از عدم صدور مجوز پروازی توسط طرف عراقی به دلایل مذکور راسا متوجه شرکت هواپیمایی خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: کلیه اطلاعات موردنیاز زائرین از طریق نشر و اختصاص لینک ویژه ایام اربعین در سایت سازمان هواپیمایی کشوری، جراید و بخش‌های خبری و زیرنویس رسانه ملی اطلاع رسانی عمومی می‌شود.