شناسهٔ خبر: 172674 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران مطرح کرد؛

مردمی‌سازی، محرومیت‌زدایی و تعامل با شهرداری ۳ رویکرد بازآفرینی شهری دولت سیزدهم

آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: مردمی‌سازی، محرومیت‌زدایی و تعامل با شهرداری سه رویکرد متفاوت در حوزه بازآفرینی شهری بود که در دولت سیزدهم به کار گرفته شد و موفقیت‌آمیز و تاثیرگذار بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه شورای مدیران این شرکت به تشریح رویکردهای متفاوت حوزه بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در دولت سیزدهم توانستیم ادبیات بازآفرینی را با رویکرد جدید در سطح کشور مطرح کنیم و تاثیرات مفیدی در حوزه نوسازی مسکن ایجاد کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این دولت برای اولین بار رویکرد مردمی‌سازی در دستور کار قرار گرفت و به خوبی پیش رفت. اکنون بیش از هزار حلقه میانی به غیر از گروه‌های بسیج شکل گرفته است که در قالب گروه‌های جهادی پای کار آمده‌اند.  علاوه بر این ظرفیت ستاد مردمی‌ طرح ملی محرومیت‌زدایی و توانمندسازی ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار کشور که به همراه بسیج ما را در این امر یاری می‌کنند را نیز در اختیار داریم. تاکنون برای ۵۹۷ نفر از داوطلبان گروه‌های جهادی کلاس‌های آموزشی برگزار شده است و ۳۶۰ نفر هم موفق به دریافت گواهینامه شده‌اند.

دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان این که یکی از رویکردهای شرکت محرومیت زدایی است، عنوان کرد:  در واقع عمده مشکل در محلات هدف بازآفرینی فرسودگی و حاشیه‌نشینی نیست، بلکه در بسیاری از شاخص‌ها همچون خدمات آموزشی، فرهنگی و مسکن پایدار عقب‌ماندگی وجود دارد، تلاش بر این است با همکاری نهادهای حمایتی فاصله بین محلات برخوردار و مناطق  کمتر برخوردار کاهش یابد، امیدوارم این رویکرد در دولت بعدی نیز استمرار داشته باشد. 

وی تعامل با شهرداری‌ها را مهم‌ترین رویکرد شرکت برشمرد و عنوان کرد: وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند. در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به وجود آمد و در این دوره شهرداری‌ها با ادبیات قوی‌تری نسبت به گذشته در حوزه بازآفرینی شهری ورود پیدا کرده‌اند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر این که بهترین راهبرد نوسازی مسکن، ساخت و ساز درون بافت‌های فرسوده شهری است، اظهار کرد: همان طور که قبلا نیز اشاره کردم در بافت‌های فرسوده ظرفیت ساخت ۴ میلیون مسکن وجود دارد و پیشنهادم این است که دولت جدید نیز این خط فکری را دنبال کند. با افتخار می‌گویم در دولت رییس‌جمهور شهید پرچم بازآفرینی را در توسعه درونی بالا نگاه داشته‌ایم.

تشکیل کمیته فنی برای اجرای سند ملی توانمندسازی 

همچنین در این جلسه منصور استادی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت بازآفرینی شهری ایران از ثبت ۲۹۲ هزار و ۳۱۰ هزار واحد نوسازی در بافت‌های فرسوده بر روی سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری خبر داد و در ادامه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده پس از ابلاغ سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی توسط این دفتر ارایه کرد.

وی گفت: در این مدت پیگیری ویژه برای برگزاری پنجاه و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار انجام شد، همچنین بعد از ابلاغ سند از استان‌ها خواسته شد آن را در ستادهای بازآفرینی شهری طرح و عملیاتی کنند. در این راستا به منظور تشکیل کمیته اجرای سند طی پیگیری‌های مستمر صورت گرفته از دستگاه‌ها برای معرفی نماینده تام الاختیار  از مجموع ۹ دستگاه تاکنون ۷ دستگاه نماینده خود را معرفی کرده‌اند و ۲ دستگاه باقی مانده نیز در دست پیگیری است.

استادی یادآوری کرد:  به منظور پیگیری تحقق تکالیف مندرج در ابلاغیه سند ملی، برگزاری کمیته فنی با حضور دستگاه‌های مرتبط در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفته است. از جمله دستگاه‌های دارای تکلیف و عضو کمیته عبارتند از سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، بانک مرکزی، وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی،معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت راه و شهرسازی که کمیته فنی اجرای سند نیز از بین نمایندگان این دستگاه‌ها تشکیل خواهد شد.