شناسهٔ خبر: 172706 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفت‌وگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشریح شد؛

ضرورت‌های مهندسی برای جلوگیری از فروریزش‌های شهری

علی بیت اللهی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه اقدامات مهندسی برای جلوگیری از فروریزش‌ها موثر و امکان‌پذیر است، تاکید کرد: ضرورت دارد تا انجام فعالیت‌های مهندسی برای کاهش مخاطرات فروریزش‌ها و فرونشست‌ها در برنامه شهرداری تهران و دولت چهاردهم قرار بگیرد.

علی بیت اللهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابعادی از پدیده فروریزش خیابان ولیعصر حوالی میدان ونک که ۵ مرداد در مسیر جنوب به شمال رخ داد را تشریح کرد و گفت: این پدیده در اثر گسیختگی لوله آب و جریان آب به زیر رویه آسفالتی این مسیر با آب شکستگی طبیعی ایجاد شد که در نهایت با فرسایش تونلی، گسترش ابعاد و با تشدید عمل ارتعاش محیطی با رفت و آمد وسایل نقلیه، رویه آسفالتی زیر این حفره ایجاد شده فروریزش  کرد و فرونشست ناگهانی ایجاد شد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پدیده فروریزش خیابان ولیعصر را در ادامه فروریزش‌هایی برشمرد که در ماه‌ها و سنوات گذشته در نقاط مختلف شهر تهران و همچنین اصفهان به وقوع پیوست.

بیت‌اللهی درباره قابلیت پیش‌بینی مخاطرات فروریزش و همچنین فرونشست در مناطق شهری توضیح داد: برخی از حفره‌ها و تونل‌های زیرسطحی در شهر تهران و سایر کلانشهرها قابل شناسایی است و برخی نیز قابل شناسایی نیستند. زیرا عامل به وجود آورنده برخی از آنها ناشی از گسیختگی لوله‌ها و فرسودگی تاسیسات شهری، مسدود کردن مسیرهای جریان آب و عوامل متعدد است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ساختمان‌های مرتفع که با چندین طبقه زیرزمین احداث شده و با گودبرداری‌های عمیق مواجه اند، مسیر عبور جریان طبیعی آب از طریق رگ آب‌ها و قنوات مسدود می‌شود که تعداد این قبیل ساختمان‌ها به ویژه در کلانشهرها و تهران قابل توجه است که باید مورد توجه دست اندرکاران قرار بگیرد.

بیت‌اللهی با یادآوری مخاطرات فرونشست منطقه چشمه علی شهر ری در خصوص دیگر دلایل فروریزش‌ها، گفت: خشک شدن چشمه‌علی با توسعه ایستگاه و خط مترو ارتباط دارد. امتداد مترو در این منطقه شرقی- غربی است و جریان آب زیرسطحی و رگ آب‌های زیرسطحی تهران شمالی- جنوبی است وکه در اثر خط طولی مترو مسدود می‌شود و در نهایت در پایین دست چشمه آب‌علی خشک می‌شود زیرا مسیر آب در این منطقه با مترو مسدود شده است.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشیم که با مسدود شدن مسیر آب، جریان آب متوقف نمی‌شود و در اطراف خود در زیر سطح زمین، آب شکستگی ایجاد می‌کند و به مرور زمان حفرات بزرگی تشکیل می‌شود که این حفرات با ریزش سطح به سمت نزدیک زمین مهاجرت می‌کنند و فروریزش ناگهانی رخ می‌دهد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با یادآوری فرونشست‌های میدان قیام، میدان محمدیه، چهارراه مولوی، خیابان انقلاب، خیابان کارگر و خیابان پیامبر که در سنوات گذشته به دلایل متعدد رخ داد و مخاطراتی را برای حیات شهری ایجاد کرد، گفت: این موارد نشان می‌دهد که زیرساخت تهران و ساختگاه آبرفتی و خاکی تهران مستعد بروز چنین حوادثی است. بنابراین چنانچه این رخدادها در اوج ترافیک به وقوع بپیوندد احتمال مخاطرات را چندین برابر می‌کند. تراکم این مخاطرات به ویژه در قسمت‌های مرکزی و جنوبی شهر است، بنابراین اسکن زیرسطحی آبرفت‌های تهران تا حدود ضخامت ۳۰ متری ضرورت دارد.

بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه اقدامات مهندسی برای جلوگیری از فروریزش‌ها موثر و امکانپذیر است، تاکید کرد: ضرورت دارد تا انجام فعالیت های مهندسی برای کاهش مخاطرات فروریزش ها و فرونشست ها در برنامه شهرداری تهران و دولت چهاردهم قرار بگیرد.