شناسهٔ خبر: 173050 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رشد شاخص حمل ریلی و مجموع جابه‌جایی بار و مسافر

قطار مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه فناوری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از رشد ۱۱ درصدی شاخص حمل و رشد ۳۰ درصدی بهره وری لکوموتیو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از راه‌آهن، محسن ابراهیمی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه فناوری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در باره رشد شاخص حمل ریلی و مجموع جابه‌جایی بار و مسافر در راه‌آهن ایران گفت: اگر بخواهیم عملکرد راه‌آهن را در حوزه حمل بار و مسافر (با وجود همه مشکلات ناشی از ناترازی‌های منابع بودجه در حوزه نگهداری و تعمیرات) مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار دهیم، دو شاخص حمل ریلی یعنی مجموع تن کیلومتر جابه‌جایی بار و نفر کیلومتر جابه‌جایی مسافر ریلی و شاخص بهره‌وری لکوموتیو یعنی نسبت شاخص حمل ریلی به تعداد لکوموتیو در اختیار را باید ملاک قرار دهیم. یعنی نه حمل بار و نه حمل مسافر به تنهایی منعکس‌کننده عملکرد راه‌آهن در حمل بار و مسافر نیستند.

محسن ابراهیمی، افزود: با بررسی این شاخص‌ها شاهد رشد ۱۱ درصدی شاخص حمل و رشد ۳۰ درصدی بهره‌وری لکوموتیو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ هستیم که عملکرد برجسته‌ای را در دولت سیزدهم نشان می‌دهد. البته ممکن است عده‌ای کاهش مسافر در سال ۱۳۹۹ یعنی دوران کرونا را به عنوان دلیل کاهش شاخص حمل عنوان کنند درحالی‌که این استدلال صحیح نیست؛ زیرا با حذف قطارهای مسافری، غالب ظرفیت ناوگان و شبکه به قطارهای باری اختصاص یافت و همین امر بیانگر علت اختلاف میزان بار در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و سال‌های قبل از سال ۱۳۹۹ است و حمل بار سال ۱۳۹۹ را به رکورد حمل بار ریلی کشور تبدیل نمود. در سال ۱۴۰۰ با استقرار دولت سیزدهم و کاهش محدودیت‌های کرونا، تعداد قطارهای مسافری اضافه شد و بخش قابل توجهی از ظرفیت شبکه و ناوگان ریلی را اشغال کرد که رکورد تاریخ راه‌آهن در جابه‌جایی مسافر در دو سال متوالی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شکسته شد و بدیهی است که حمل بار کاهش یابد.

رشد شاخص حمل ریلی و مجموع جابه‌جایی بار و مسافر