شناسهٔ خبر: 173064 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر از راه‌های خراسان رضوی نیازمند ارتقا است

دوره آموزشی مدیریت، نگهداری و ترمیم رویه راه‌ها مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: با ادامه روند افزایشی ترافیک در سطح راه ها، بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر از راههای استان نیازمند ارتقای کلاس جاده‌ای است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خراسان رضوی، جعفر شهامت در مراسم آغاز به کار دوره آموزشی مدیریت، نگهداری و ترمیم رویه راه‌ها از افزایش ۱۱ درصدی ترافیک راه‌های استان خبرداد و افزود: علی رغم اینکه آیین‌نامه‌ها رشد ترافیک سالیانه را ۳ تا ۴ درصد اعلام می‌کنند و میانگین کشور حدود ۴.۵ تا ۵ درصد بوده، ما سال گذشته در خراسان رضوی با رشد ۱۱ درصدی ترافیک مواجه بودیم که بسیار بالاست.

شهامت گفت: به زبانی دیگر ترافیک جاده‌ای خراسان رضوی در مدت ۶ سال، دو برابر افزایش یافته و اگر پروژه های زیرساختی در استان انجام نشود؛ بر زیر ساخت موجود فشار مضاعفی خواهد آمد، که برای رفع چنین مساله‌ای ما باید هزار و ۲۴۱ کیلومتر آزاد راه، بزرگ راه و تعریض راه اصلی و در واقع ارتقای کلاس راه را باید در استان اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی اکنون ۸.۵ درصد از راه های فرعی کشور را دارد، اظهار کرد: در حالیکه میزان راه‌های اصلی استان ۴.۸ دهم درصد از راه‌های کشور است.

شهامت افزود: ایجاد کارخانه‌های متعدد، صنایع و معادن در اطراف شهرها، وجود آرامستان‌ها در خارج از شهر و رشد ویلاسازی در ییلاق‌ها و روستاهای اطراف، موجب رشد ترافیک جاده‌ای و عدم تناسب راهها با نیاز ترافیکی است و بواسطه همین موارد کیلومترها راه فرعی موجود در خراسان رضوی در عمل کارکرد راه اصلی را پیدا کرده اند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی تصریح کرد: بیش از ۹۲ درصد حمل و نقل زائر و مسافر در مشهد و این استان و همچنین بیش از ۹۵ درصد حمل و نقل کالا در این خطه از طریق جاده صورت می‌پذیرد.

به گفته وی، معنای پرداختن ما به مقوله راه به خصوص روکش راه در واقع پرداختن به رفاه و ایمنی یک جمعیت نزدیک به ۹۵ درصدی از مسافران است.

 شهامت افزود: در دو سال اخیر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آسفالت تولید شده که با نظارت پیمانکاران و با طراحی مشاوران و مهندسان کار شده است.

وی گفت: در دنیا ادعا می‌شود که استفاده از بتون سیمانی و بتون آسفالتی بعد از آب پر مصرف‌ترین ماده در دنیا است و این به معنای اهمیت فوق‌العاده بالای موضوع به لحاظ اقتصاد، ایمنی و رفاه مردم است.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای خراسان رضوی اظهار کرد: نزدیک به ۸۰ درصد اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پروژه های روکش آسفالت و ایجاد راه‌ها صرف می شود، لذا موضوع آسفالت راه‌ها برای ما یک موضوع استراتژیک است و جاده‌های ما به عنوان یک سرمایه بزرگ قلمداد می‌شود.

شهامت افزود: ارزش راه‌های موجود استان خراسان رضوی نزدیک به ۴۵۰ همت معادل ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است.