شناسهٔ خبر: 173454 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اعلام کرد:

هدفگذاری تخلیه‌وبارگیری ۱۰۰ هزار TEU کانتینر در بندر چابهار

عسگری نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ شاهد رشد ۱۵۵ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندر شهید بهشتی چابهار بودیم، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۳ قصد داریم این میزان ۶۶ هزار را به ۱۰۰ هزار TEU، افزایش دهیم.

قاسم عسگری‌نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه بندر چابهار بندر مهم، راهبُردی و اقیانوسی کشور به شمار می‌رود که می‌تواند پذیرای کشتی‌های پهن پیکر باشد، اظهار کرد: هر بندری نمی‌تواند پذیرای کشتی‌های پهن‌پیکر باشد و امروزه ما در بندر شهید بهشتی چابهار پذیرای کشتی‌های ۱۲۰ هزار تنی کالا هستیم.

بندر چابهار در نقطه محوری کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب

وی افزود: بندر چابهار نزدیک‌ترین نقطه کشور برای دسترسی به کشورهایی نظیر هند و چین است که کانون جمعیتی دنیا به شمار می‌روند و به طور مثال با چین فاصله ۱۲ روزه داریم و این مزیت ویژه چابهار برای جابه‌جایی کالا و کانتینر به شمار می‌رود و مدت زمان انتقال بار را کاهش می‌دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر چابهار در نقطه محوری کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب قرار دارد، عنوان کرد: بندر چابهار در نقطه ژئوپلیتیکی قرار دارد و با توجه به وجود سواحل مکران و ظرفیت بالقوه این سواحل، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور به پتانسیل این بندر در راستای تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور توجه ویژه دارد.

فاز اول و دوم توسعه بندر شهید بهشتی چابهار

عسگری‌نسب با بیان اینکه در فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار پروژه‌ها در حال تکمیل است، اظهار کرد: در فاز دوم توسعه بندر چابهار، نگاه و هدف‌گذاری به پذیرش کشتی‌های ۲۲ هزار TEU کانتینر است که امیدواریم از سوی بخش خصوصی مدنظر قرار گیرد تا با آبخور ۱۹ متری، پذیرای این کشتی‌ها در بندر چابهار باشیم.

میزان تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری

وی با تاکید بر اینکه افزایش میزان تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری یکی از مهم‌ترین اهداف بندر چابهار در سال ۱۴۰۳ است، گفت: سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری صورت گرفته در بخش تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری ۳۰ هزار TEU بود که خوشبختانه در پایان سال به عدد ۶۶ هزار TEU دست یافتیم و شاهد رشد ۱۵۵ درصدی در این بخش بودیم و جایگاه نخست را در بین بنادر کشور، کسب کردیم و در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری ۱۰۰ هزار TEU را مدنظر قرار داده ایم.

توسعه گردشگری دریایی در سال ۱۴۰۳

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه توسعه گردشگری دریایی با توجه به مغفول ماندن ظرفیت‌های سواحل مکران از مهم‌ترین برنامه‌های دریایی این استان در سال جاری است، خاطرنشان کرد: در حال انجام مقدمات فعالیت‌ها هستیم و امیدواریم بتوانیم شاهد حضور شناورهای گردشگری و مسافری دریایی باشیم.

ایجاد پایانه‌های لجستیک خدمات کانتینری در دستور کار

عسگری نسب همچنین با بیان اینکه واگذاری پایانه‌های لجستیکی به بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد، گفت: همچنین ایجاد پایانه‌های لجستیک خدمات کانتینری در حوزه شرکت‌های داخلی و عملیاتی کردن تفاهم نامه‌ها با کشورهای محصور در خشکی برای احداث پایانه‌های لجستیکی مدنظر قرار دارد.