شناسهٔ خبر: 173753 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سواری‌های مازندران به ناوگان حمل و نقل اربعین اضافه شدند

مازندران مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران از اضافه شدن سواری‌های مازندران به ناوگان حمل و نقل زائرین اربعین برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از مازندران، حسن جهانیان اظهار کرد: امسال برای اولین بار به منظور جابه‌جایی زائران اربعین، ناوگان سواری‌ کرایه بین شهری، مینی‌بوس‌ها و ون‌های مازندران مجاز به تردد تا مرز عراق شدند.

وی افزود: همچنین ۱۰ دستگاه اتوبوس VIP عراقی هم برای انجام سفر مستقیم از مازندران به عراق در نظر گرفته شد.

جهانیان با بیان اینکه این سفر به صورت رفت و برگشت است، یادآور شد: این اقدام فقط در پنج استان انجام می‌شود که مازندران هم یکی از این استان‌ها است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان با بیان اینکه در اربعین بزرگترین حمل‌ونقل زمینی مسافر در دنیا انجام می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی میلیون‌ها زائر از سراسر کشور به دروازه‌های مرزی ایران و عراق و بازگشت زائران به مبدا در بازه زمانی محدود کار بزرگی است که طی سال‌های اخیر به شکل مطلوبی توسط ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای انجام شده و امسال نیز به شکل گسترده‌تری اجرا می‌شود.

وی با اعلام اینکه مازندران با وجود فاصله زیادی که با مرز عراق دارد پنجمین استان از نظر ثبت‌نام زائران عتبات عالیات در سامانه سماح است، افزود: همین موضوع برنامه‌ریزی برای مدیریت حمل‌ونقل و جابه‌جایی مسافران را پراهمیت‌تر می‌کند.

جهانیان با بیان اینکه ۱۵ درصد کل ناوگان سواری بین‌شهری کشور در مازندران قرار دارد، یادآور شد: این خودروها طبق مقررات مجاز به تردد بیش از ۷۰۰ کیلومتر در هر ۲۴ ساعت نیستند. به دلیل همین محدودیت نیز صدور صورت وضعیت برای جابه‌جایی زائران تا مرز عراق وجود نداشت اما با پیگیری‌های انجام شده امسال فقط برای بازه زمانی اعزام زائران به پیاده‌روی اربعین این محدودیت برداشته شد و خودروهای سواری کرایه بین‌شهری مازندران نیز به ناوگان حمل‌ونقلی پیاده‌روی اربعین اضافه شدند.

وی ادامه داد: علاوه بر سواری‌ها برای مینی‌بوس‌ها و ون‌ها نیز این امکان فراهم است اما همه این خودروها پیش از سفر مورد بررسی فنی قرار می‌گیرند و در صورت داشتن ویژگی‌های فنی و رفاهی لازم مجوز تردد دریافت می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خاطرنشان کرد: یکی از معیارهای اصلی نیز سالم بودن کولر خودرو است تا زائران در شرایطی مناسب عازم سفر اربعین شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه نظارت بر نرخ فروش بلیت‌ها و کرایه سفر به طور مستمر انجام می‌شود، تصریح کرد: امسال رسیدگی به تخلفات نرخ کرایه زائران اربعین بدون ارجاع پرونده به اداره کل و به صورت فوری در دفتر شرکت‌ها انجام می‌شود و با متخلفان برخورد خواهد شد.

جهانیان یادآور شد: سال گذشته ۲۷ هزار زائر از مازندران در قالب یکهزار و ۲۳۳ سفر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی به دروازه‌های مرزی ایران و عراق منتقل شدند که ۸۰ درصدشان به مرز مهران رفتند.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۳۰۰ دستگاه کامیون و تریلی بصورت رایگان موکب‌داران را به مرز انتقال دادند که هزینه این میزان حمل و نقل ۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است.