شناسهٔ خبر: 173798 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

لایروبی دهانه ورودی بندر نکا در دستور کار بندر امیرآباد

لایروبی بنادر مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به کاهش تراز آب دریای خزر و ایجاد رسوب در دهانه ورودی حوضچه فراگیر بندر نکا، از انجام لایروبی در این بندر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد علی موسی پور گرجی، مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد در دیدار و گفت‌وگو با مسعود پارسی مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به کاهش تراز آب دریای خزر و ایجاد رسوب در دهانه ورودی حوضچه فراگیر بندر نکا، از انجام لایروبی در این بندر خبر داد و گفت: مطالعات راه‌های برون رفت از کاهش تراز آب دریای خزر، در قالب کمیته‌ای تخصصی در سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است و راهکارهای نهایی این تحقیقات برای حوزه دریایی شرکت نفت نیز ارائه خواهد شد.

وی از آمادگی این بندر برای انجام مانورهای مشترک جهت تقویت توان عملیاتی و هماهنگی در انجام اقدامات مشترک و برگزاری دوره‌های تخصصی آموزشی خبر داد.

بنابراین گزارش، مدیرعامل شرکت نفت خزر نیز ضمن تمجید از اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در جهت همکاری با صنایع نفت و با اشاره به تعامل بسیار خوب و سازنده بندر امیرآباد در منطقه شمال اظهار کرد: مجموعه وزارت نفت در سراسر کشور در هر پهنه‌ای از دریا که فعالیت می‌نمایند خود را ملزم به رعایت قوانین و استانداردهای دریایی و زیست محیطی می‌داند و این ارتباط دوسویه برقرار است.

مسعود پارسی در ادامه به فعالیت سکوی حفاری نفتی البرز اشاره کرد و افزود: با توجه به کاهش تراز آب دریای خزر و آبخور بالای این سازه، امکان لنگر اندازی در فاصله نزدیک‌تر وجود ندارد، بنابراین در صدد تحقیق و بررسی راهکاری هستیم که از آن طریق با رعایت الزامات کنوانسیون‌های دریانوردی و انجام لایروبی آن را به نزدیک‌ترین حد مجاز خشکی برسانیم و در همین راستا کما فی سابق انتظار همکاری همه‌جانبه داریم.

گفتنی است، شرکت‌های نفت خزر، حفاری شمال، پایانه‌های نفتی در مجاورت بندر امیرآباد استقرار دارند که تخلیه و بارگیری محصولات آنها و پشتیبانی و خدمت رسانی به سازه‌های دریایی از طریق بندر نفتی نکا از بنادر تابعه امیرآباد انجام می‌پذیرد.