شناسهٔ خبر: 173824 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

بافت‌های تاریخی به جایگاه برتر خود در شهرها باز می‌گردند

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه در سه سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور برچیده شد، گفت: بیش از ۵۰ امتیاز، حقوق و مشوق برای مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی فراهم شده است و معتقدیم که در حال حاضر فرصت طلایی برای بازگشت‌ سازندگان و سرمایه‌گذاران به این مناطق فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با حضور سازندگان، توسعه‌گران و سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان همایش "سازندگان، سرمایه‌گذاران و توسعه گران " برگزار شد.

محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در حاشیه همایش سازندگان، سرمایه‌گذاران و توسعه گران با بیان اینکه در کشور ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی در ۱۶۸ شهر شناسایی شده است، گفت: در آخرین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی، بسته تشویقی بافت‌های تاریخی با عنوان «راهکارهای تشویقی احیا و تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی» با هدف حمایت از رونق‌بخشی و ارتقای کیفیت سکونت در بافت‌های تاریخی به تصویب رسید.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل محدودیت‌های موجود در بافت‌های تاریخی، سرمایه‌گذاری در این مناطق با اسقبال کمی روبرو بود، افزود: با مصوبه شورای پول و اعتبار و همیاری و همکاری وزرای راه و شهرسازی و میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امکانات مالی برای مرمت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی فراهم شده است و در حال حاضر عمده محدودیت‌ها برای سازندگان و سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران در بافت‌های تاریخی که به عنوان ارزشمندترین بافت‌های کشور به شمار می‌آید، برداشته شده است.

وی با بیان اینکه با ورود سازندگان و سرمایه‌گذاران، به زودی بافت‌های تاریخی به جایگاه برتر خود در شهرها باز خواهند گشت، گفت: آمار صدور پروانه و نوسازی در محدوده بافت‌های فرسوده (بافت‌های میانی) کشور از مرز ۳۰۰ هزار واحد گذشته است که از این میزان ۱۴۰ هزار واحد مسکن توسط سازندگان حرفه‌ای در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور برچیده شد، گفت: بیش از ۵۰ امتیاز، حقوق و مشوق برای مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی فراهم شده است و معتقدیم که در حال حاضر فرصت طلایی برای بازگشت سازندگان و سرمایه‌گذاران به این مناطق فراهم شده است.

آیینی تصریح کرد: بافت‌های فرسوده به دلیل وجود امکانات زیربنایی و روبنایی می‌تواند عمده نیاز مسکن کشور را تامین کند و راهبرد اساسی در نوسازی این بافت‌ها، مردمی سازی است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه مشارکت واقعی مردم و بخش خصوصی مساوی با موفقیت قطعی در هر کاری است، گفت: به موضوع مردمی سازی در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری تاکید زیادی شده است و امیدواریم با مشارکت مردم و ساکنین شاهد کاهش سقف‌های لرزان در سطح کشور باشیم.

آیینی با بیان اینکه ایجاد حلقه‌های میانی بین مردم و دولت، در روند مردمی‌سازی در حوزه بازآفرینی شهری نقش بسزایی دارد، گفت: گروه‌های مردمی و جهادی با آموزش اولیه از مفاهیم و چگونگی اجرای بسته‌های تشویقی و مشوق‌های دولت و شهرداری‌ها در حوزه بازآفرینی شهری، نقش تعیین کننده‌ای در آموزش به مالکان، سرمایه‌گذاران و سازندگان در بافت‌های ناکارآمد شهری دارند.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در حاشیه این همایش از نمایشگاه سازندگان، سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران کشور بازدید کرد.