شناسهٔ خبر: 173977 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

جذب قطعی ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر در ۵ ماه

حسین یداللهی مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی از جذب قطعی و به قراداد رسیدن ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، طی ۵ ماه ابتدایی امسال، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی؛ حسین یداللهی در نشست هم‌اندیشی و تبیین بازنگری قراردادهای سرمایه‌گذاری در بنادر کشور تاکید کرد: فرایند بازنگری مفاد قراردادهای سرمایه‌گذاری، به دلیل شرایط اقتصادی کشور در چند سال گذشته و پیش‌بینی مدل‌های مالی متفاوت در قراردادهای امضا شده، به صورت مستمر در تهران و بنادر در دست انجام است.

وی گفت: افزایش هزینه‌ها، به ویژه ازیاد هزینه‌های جاری و تغییرات نرخ تسعیر ارز، بازنگری، اصلاح و بازطراحی مفاد قراردادهای سرمایه‌گذاری در بنادر را ضروری و الزامی کرده است.

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اتخاذ ساختار و مکانیسم مناسب در فرایند بازنگری و توجه به ابعاد مهندسی و حقوقی در بازطراحی قراردادهای سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد: در یک رویکرد خاص، کلیه قراردادهای سرمایه‌گذاری به صورت موردی، مجزا و جداگانه بررسی و بازنگری خواهد شد و هر کدام از پروژه‌ها در قالب کارگروه مجزا بررسی می‌شود.

یداللهی گفت: کارگروه‌های مربوط به بررسی قراردادهای سیلوها در بنادر شمالی از ۴ ماه گذشته، تشکیل و فعال شده است و نتایج آن طی دو ماه آتی اعلام خواهد شد.

۳۲ قرارداد سرمایه‌گذاری تا پایان سال بازنگری و اصلاح می‌شود

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بازنگری قراردادهای سرمایه‌گذاری در بنادر، هر سه سال یک بار انجام می‌گیرد، تاکید کرد: تا پایان امسال ۳۲ قرارداد سرمایه‌گذاری بازنگری و اصلاح شود.

یداللهی در خصوص قراردادهای سرمایه‌گذاری امضا شده و در دست انجام در بنادر تجاری کشور، اظهار کرد: با توجه به زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ایجاد شده در سازمان، طی ۵ ماه گذشته از سال جاری، بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری با مدل مالی مشخص جذب شده و تحویل و تحول اراضی آن‌ها نیز صورت گرفته است که تا پیش از این در سازمان بنادر و دریانوردی سابقه نداشته است.

برنامه‌ریزی برای جذب ۴۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بنادر

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و آیین‌نامه‌های منعقد شده، طی ماه‌های آتی، ۴۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بنادر کشور جذب و به‌کارگیری می‌شود.

به گفته یداللهی با ابن میزان سرمایه‌گذاری در بنادر بازرگانی کشور، بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ هزار تن ظرفیت به ظرفیت‌های پشتیبانی بنادر اضافه می‌شود.

بر اساس این گزارش، در این نشست همچنین سعید دریس، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی نیز درباره الزامات عملیاتی در بازنگری قراردادهای سرمایه‌گذاری سخن گفت.