شناسهٔ خبر: 174122 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی عنوان کرد؛

لزوم تمرکز بر نقش تنظیم‌گری و تسهیل‌گری وزارت راه و شهرسازی به جای تصدی‌گری

فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بر اهمیت تمرکز بر نقش تنظیم‌گری و تسهیل‌گری این وزارتخانه به جای تصدی‌گری تاکید کرد و گفت: می توان زمینه مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی و انحصارزدایی و توسعه مشارکت عمومی-خصوصی به‌ویژه در رابطه با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و آغاز پروژه‌های مقیاس بزرگ را فراهم کرد.

فرزانه صادق مالواجرد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر پایبندی به قوانین و مقررات، اسناد بالادستی شامل چشم‌انداز، سیاستهای کلی نظام، برنامه هفتم توسعه و ... و التزام به برنامه‌محوری در مقابل روزمرگی تاکید کرد و گفت: باید تعامل مثبت و همکاری با کلیه ذینفعان شامل مجلس، قوه قضاییه، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، شهرداری‌ها، انجمن‌های تخصصی و صنفی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با هدف هم‌گرایی، توافق‌سازی، تقویت انسجام داخلی و تقدم منافع ملی بر منافع دستگاهی و بخشی شکل بگیرد.

وی افزود: نیازمند تمرکز بر عدالت‌محوری و برخورداری عادلانه کلیه شهروندان از امکانات و زیرساخت‌ها و پیاده‌سازی موضوع عدالت سرزمینی هستیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: به منظور بهبود سلامت نظام اداری و فسادستیزی ساختاری باید ریشه‌ های فساد از طریق ارتقای شفافیت حذف شود و ضمن تسهیل دسترسی به اطلاعات، تعارض منافع مدیریت شود. 

مالواجرد با اشاره به اهمیت سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد و محاسبات و اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی  گفت:  به جای اتکا به نظرات شخصی برای حل مسائل با ابتنا به عقلانیت و خرد جمعی خبرگان و کارشناسان باید اقدام شود و نیز مدیران بر مبنای شایسته‌سالاری انتخاب شوند و  مدل مدیریت مشارکتی پیاده‌سازی شود. 

وی در ادامه بر ضرورت تقویت هماهنگی و هم‌افزایی بین بخشی میان حوزه‌های حمل و نقل، مسکن و شهرسازی با هدف راهبری توسعه زیرساختها به منظور زمینه‌سازی توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور تاکید کرد و افزود: باید کارایی ارتقا یابد و اثربخشی و قابلیت های وزارت راه و شهرسازی و واحدهای زیرمجموعه تقویت شود. همچنین برای پیش‌برد اهداف و حل مسایل و بحران‌ های چند بعدی و پیچیده پیش‌رو از روش‌های مختلف از جمله یادگیری از تجربیات جهانی و داخلی، حکمرانی شواهد محور، پیاده‌سازی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد (تفویض اختیار، تخصیص بودجه و امکانات، ارزیابی و پاسخگویی) باید استفاده شود. 

 وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تمرکز بر نقش تنظیم‌گری و تسهیل‌گری این وزارتخانه به جای تصدی‌گری خاطرنشان کرد: می توان زمینه مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی و انحصارزدایی و توسعه مشارکت عمومی-خصوصی به‌ویژه در رابطه با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و آغاز پروژه‌های مقیاس بزرگ را فراهم کرد.

 مالواجرد در ادامه توسعه همکاری‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری خارجی و دیپلماسی اقتصادی حمل و نقل برای توسعه زیرساخت‌ها و ترانزیت به ویژه همکاری با کشورهای همسایه و کشورهایی که با ایران ارتباط راهبردی دارند را مهم برشمرد.

 وی گفت: باید به اصول توسعه پایدار  همچون پایداری محیط زیستی، پایداری اجتماعی-فرهنگی و پایداری اقتصادی توجه شود و برای دستیابی به استاندارهای جهانی در بخش‌های مختلف به‌ویژه صنایع هوایی و ریلی با هدف جلب رضایت مردم و احساس سربلندی و افتخار ایرانیان در جهان هدفگذاری شود.