شناسهٔ خبر: 174218 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

بیانیه انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان در حمایت از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

فرزانه صادق مالواجرد انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان در حمایت از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با صدور بیانیه ای حمایت خود را از فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی متن بیانیه انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان به شرح زیر است: 

انجمن تولید کنندگان و فنآوران صنعتی ساختمان، شادمانه معرفی سرکار خانم دکتر فرزانه صادق مالواجرد را بعنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به جامعه پرشمار مهندسی ساختمان و مردم سرافراز ایران شادباش می گوید . ایشان در سطح جامعه دانش آموخته مهندسی ساختمان کشور نام آشنا هستند و با ۲۸ سال فعالیت دولتی در عرصه معماری و شهرسازی و عمدتاً در وزارت راه و شهرسازی و در سطح مدیریت و معاونت وزیر ایشان به پایداری و مقاومت بر سر اصول ، صراحت لهجه ، فساد ستیزی و توصیه ناپذیری شهره است. لذا مصداق بارز بهره گیری از ظرفیت تخصصی روزآمد و تجربه موثر ارزیابی می شود. این انجمن هدف راهبردی خود را ارتقاء فناوری و توسعه صنعتی ساختمان و مسکن می داند. این مهم را اولویت نخست توسعه بخش ساختمان و در زمره اولویتهای توسعه ملی میشناسد و با توجه به جهانی شدن اقتصاد و

الزام به رقابت آزاد بین المللی، توسعه صنعتی را در مسیر بحرانی ارزیابی می کند. از آنجا که ما در برنامه پیشنهادی سرکار خانم دکتر فرزانه صادق مالواجرد نکات برجسته ای می یابیم از جمله ، آنجا که به مسکن می پردازند و ابتدا به تدوین طرح جامع توجه ویژه نشان میدهند. ما با نگاه سیستمی و نگاه توسعه ای با موضوع مواجه هستیم. ظرفیتی که به آن نیازمندیم .

این نکته از گلوگاههای مهم در ایجاد بحرانهای موجود است. فقدان نگاه سیستمی و توسعه ای در سطح بخشی و ملی موجب شده که با همه امور در شرایط کوتاه مدت و ضربتی مواجه شویم و قادر نباشیم از همه ظرفیتهای موجود به نحو بهینه بهره گیری کنیم به ویژه در صنعت ساختمان که ما همه عوامل و منابع لازم جهت توسعه به سامان را در اختیار داریم. نکات برجسته در برنامه ایشان همراه با تخصص و تجربه طولانی مدیریت در این وزارت خانه ما را بران داشت که به امید توسعه به سامان صنعت ساختمان که هدف راهبردی این انجمن است از سرکار خانم دکتر فرزانه صادقم الواجرد حمایت کنیم .

از ایشان انتظار داریم در شرایطی که این مسئولیت خطیر را بعهده بگیرند. ارتقاء فنآوری و توسعه صنعتی مسکن را در اولویت اقدامات خود قرار دهند تا با تحول در روش طراحی و تولید قادر باشیم مسکن بهره ور ، کیفی و زیست پذیرب رای افشار نیازمند فراهم کنیم.

شوربختانه صنعت ساختمان و مسکن هنوز در روشهای دستی و سفارشی زمین گیر است و این در شرایطی که :

ما همه عوامل و منابع لازم جهت ارتقاء فناوری و توسعه صنعتی ساختمان را در اختیار داریم . از جمله نظاما دانشگاهی گسترده و جامعه پرشمار دانش آموخته که قادر است این فرایند را مدیریت کند.

طراحی و تولید صنعتی مسکن به تمنای غالب بدل شده و در طرحهای مسکن اجتماعی که بستر فوق العاده مناسبی برای طراحی و تولید صنعتی هستند نیز مورد پشتیبانی و حمایت قرار دارد. لاکن ، علیرغم دو دهه تقاضای

مکرر که قادر نبوده ایم طراحی و تولید صنعتی را ریل گذاری کنیم . خوشبختانه گلوگاهها در نقاطی است که کشور ما در آن از مزیت نسبی برخوردار است ( بخش دانشی و تخصصی )اسناد بالادستی راه را بر طراحی و تولید صنعتی مسدود کرده اند.

علیرغم دودهه پیگیری هنوز طراحی و تولید صنعتی هدف گذاری نشده و ما فاقد ( طرح جامع توسعه صنعتی مسکن )هستیم .

نظام فنی اجرائی کشور بر اساس روش دستی و سفارشی تدوین شده و برای این روش معتبر است . لاکن ، با گذشت دو دهه هنوز گزینه ای برای طراحی و تولید صنعتی در آن پیش بینی نشده است .

مبحث ۱۱ مقررات ملی بر اساس همان نظام فنی اجرائی سنتی تدوین شده و قادر نیست طراحی و تولید صنعتی را

پشتیبانی کند .

صنعت ساختمان از بزرگترین بخشهای اقتصاد کشور است .

مسکن در جایگاه بخش پیشران اقتصاد کشور قرار دارد و توسعه به سامان بخش مسکن  پاسخ به بحران سرمایه گذاری است.

پاسخ صریح و گسترده به بحران اشتغال است پاسخ به بحران بد مسکنی و بی مسکنی است که موجد بحرانهایا جتماعی ، فرهنگی و امنیتی است .

بر این اساس اولویت بخشی به فعال سازی بخش مسکن که در برنامه ایشان منظور شده حائز اهمیت ویژه است .

صنعت ساختمان و مسکن در کشور ما و در تمدن ایرانشهری صنعت بومی است و از ظرفیت و مزیت نسبی فوقا لعاده برخوردار است .

کشور ما در هنر معماری و مهندسی سهم قابل توجهی در تمدن جهانی دارد.

با ارتقاء فنآوری و توسعه صنعتی ساخت و ساز امکان رقابت را به این صنعت باز گردانیم و با حضور موثر در منطقه درو جهان سهم خود را در تمدن جهانی پاسداری کنیم .

با ظرفیت دانشی و مهندسی کشور میتوانیم و باید صادر کننده زنجیره های تولید ) سیستمهای نوین ساخت ) باشیم که به ظرفیتهای صنعتی و مهارتی ما و ملاحظات بومی و هویتی کشور ما متکی باشد. به امید توفیق خدمت .