شناسهٔ خبر: 17424 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تابش خبر داد:

امضای تفاهم‌نامه بنیاد مسکن و وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه روستاها/ اولویت پرداخت وام روستایی به روستاهای فعال در امور کشاورزی و دامی

امضای تفاهم‌نامه بنیاد مسکن و وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه روستاها تابش همچنین با اشاره به مدیریت و نظارت بنیاد مسکن بر ساخت و ساز واحدهای روستایی از بهسازی و نوسازی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۲ سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از ۱۶ هزار و ۸۰۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای بهسازی و نوسازی طی ۱۲ سال گذشته به روستاییان پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ تفاهم نامه ۶ ماده‌ای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در راستای سیاست‌های توسعه روستایی به امضای علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی رسید.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ابتدای نشست رسانه‌ای با ارائه گزارشی از اقدامات بنیاد برای تامین مسکن روستایی و مسکن معیشت محور گزارشی گفت: در سراسر کشور تعداد ۳۷ هزار و ۴۳۵ آبادی بالای ۲۰ خانوار داریم که در این تعداد روستا و آبادی جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون و ۶۹۲ هزار نفر ساکن هستند.

وی افزود: تعداد واحد مسکونی روستاها در حال حاضر ۵ میلیون و ۱۵۱ هزار واحد است که در طول چندسال گذشته برای بهسازی و نوسازی آنها اقدامات گسترده‌ای با منابع مالی فراوان از سوی بنیاد مسکن صورت گرفت.

تابش همچنین با اشاره به مدیریت و نظارت بنیاد مسکن بر ساخت و ساز واحدهای روستایی از بهسازی و نوسازی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۲ سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از ۱۶ هزار و ۸۰۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت طی ۱۲ سال گذشته برای بهسازی و نوسازی به روستاییان پرداخت شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط این دستگاه بهسازی و نوسازی می‌شود، طراحی و نظارت را از  دیگر اقدامات بنیاد برشمرد و گفت: در گذشته تعداد قابل توجهی از مسکن های روستایی اشتغال محور بودند به این معنا که معیشت و سکونت در یک محل طراحی می شد اما در حال حاضر این پیوند تا حد زیادی گسسته شده است و روستاهایی داریم که خالی از سکنه هستند.

وی تاکید کرد: پیوند معیشت و سکونت موضوع بسیار مهمی است که به اقتصاد پایدار روستاها کمک فراوانی می‌کند و در بررسی‌هایی که انجام دادیم و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۲ تنها ۳۳ درصد از واحدهای مسکونی واجد فضای معیشتی بودند. متوسط زیربنای این فضاها ۶۳ متر مربع بود در حالی که این رقم در سال ۸۷، ۶۷ متر مربع را شامل می‌شد که روند نزولی داشته است.

تابش با بیان اینکه ۹۳ درصد فعالیت‌های روستاها، کشاورزی و دامداری است، افزود: در صدد هستیم از سایر ظرفیت دستگاه‌ها بهره‌مند شویم. درآمد روستاییان اغلب از محل فعالیت‌های کشاورزی و دامداری است. امکانات ما برای بهسازی مسکن روستایی و اشتغال‌زایی برای روستاییان از این طریق است که پیوند بین مسکن و اشتغال را فراهم کنیم و از این طریق به اقتصاد پایدار که از اهداف اقتصاد مقاومتی است دست یابیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نرخ بیکاری در روستاها را در سال جاری ۱۳ درصد عنوان کرد و گفت: چند روش برای ارائه خدمات در روستاها مدنظر است به طوریکه می توانیم با همکاری معاونت دامی وزارت جهادکشاورزی، روستاهایی را که از نظر دامداری و کشاورزی فعال تر هستند، در اولویت طرح‌های هادی و وام‌های مسکن روستایی قرار دهیم.همچنین می‌توانیم وام مسکن روستایی و وام بلاعوض معاونت دامی را با یکدیگر ترکیب کرده و به واحدهای فعال اقتصادی بدهیم، زیرا در طی این سال‌ها بنیاد مسکن در روستایی هزینه کرده که برخی از آنها پس از مدتی خالی از سکنه شده است.

تابش در بیان سایر اقدامات بیناد مسکن انقلاب اسلامی به تقویت بخش مسکن و معیشت روستایی اشاره کرد و ادامه داد: برای اجرای مسکن روستایی، بنیاد نظام فنی - اجرایی روستایی را تدوین کرده است و این نظام جامع مورد تایید نظام مهندسی قرار گرفته که بیش از ۱۱ هزار عضو دارد و این ۱۱ هزار عضو ساکن روستاها هستند که ما این شبکه وسیع را در اختیار داریم. امضای این تفاهم نامه پاسخ مناسبی برای اشتغال زایی روستاییان است./

نظر شما