شناسهٔ خبر: 17456 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مظاهریان در نشست بررسی مفاهیم آیین نامه نظام مقررات ملی ساختمان مطرح کرد:

ضرورت تغییر فرایند طولانی کسب پروانه ساختمانی/ فرایندی برای تایید صلاحیت نگهداری ساختمان طراحی می‌شود

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی زمان‌بر بودن دریافت پروانه ساختمانی را به دلیل فرایند غلط آن دانست و گفت: آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان بعد از تایید نهایی به طور آنی اجرا نمی‌شود و مکانیزم‌هایی برای آن طراحی شده که متناسب با هر استان و شهر قابل اصلاح باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست بررسی مبانی و مفاهیم آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان برای بازنگری این مبحث و تعامل و تبادل نظر با نمایندگانی از مهندسان فعال سازمان‌های نظام مهندسی استان‌های کشور با حضور معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

حامد مظاهریان در این نشست بعد از شنیدن نظرات نمایندگان سازمان‌های نظام مهندسی از سراسر کشور گفت: مهندسان ۳۰ سال قبل مرجع بوده‌اند و اعتبار زیادی در جامعه داشتند. زمانی که مهندسان در انتخابات لیست می‌دادند مردم منتظر بودند ببینند که این لیست چگونه است. ولی حالا بسیاری از مهندسان ما حتی شناخته شده‌ها وقتی کاندیدای شورای شهر می‌شوند، مردم به آنها رای نمی‌دهند و حرفشان این است که از شما مهندسان ناامید شده‌ایم، شاید یک ورزشکار یا هنرمند بهتر بتواند برای ما کاری انجام دهد. اگر به سال‌های گذشته نگاه کنید، موردی را نمی‌یابید که نظام‌های مهندسی در برابر شهرداری‌ها ایستاده باشند. چندی پیش سازمان نظام مهندسی تهران یک نامه نوشت و در آن به تخریب بنایی قدیمی در شهر اعتراض کرد که اثر هم کرد همه این موارد در کنار هم به ما نشان می‌دهد که به یک بازنگری جدی در این حوزه احتیاج داریم.

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه سخنانش با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها تاکید کرد: شهرداری‌ها پول را اول می‌گیرند و بعد تفویض اختیار می‌کنند. چرا باید گرفتن پروانه ساختمانی ۳۰۰ روز طول بکشد؟ دلیل آن مشخص است زیرا برای گرفتن آن فرایند اشتباهی در جلوی رویمان قرار دارد. زمانی که این روند کوتاه‌تر شود، سرمایه بیشتری وارد ساخت و ساز خواهد شد. البته آیین‌نامه جدید هم حتما مشکلاتی دارد ولی ما تا آنجا که می‌توانیم باید کمک کنیم که این فرایند رو به جلو برود. اگر این آیین‌نامه به قانون شود، ممکن است در مجلس هم با تغییراتی روبه‌رو شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان مکانیزم‌هایی طراحی شده که متناسب با هر استان و شهر اصلاح شود، افزود: این آیین نامه به صورت آنی اجرا نمی‌شود و حتما طوری است که با حداقل خسارات و به مرور به اجرا در آید.

وی در ادامه به نقش شهرداری‌ها در ساختمان‌سازی اشاره کرد و گفت: باید ببینیم چه چیزی را به عهده شهرداری گذاشته‌ایم. شهرداری نقشه‌ای را تصویب می‌کند و باید نظارت کند که طبق آن پیش رود. بنابراین بحثی با شهردای نداریم جز این‌‌که هر گروهی در هر جایگاهی باید به وظایف خود عمل کند.

مظاهریان تاکید کرد: تمام هدف ما در این کار این است که صلاحیت‌ها برای ساختمان احراز شود و حتی به دنبال این هستیم که فرایندی برای تایید صلاحیت نگهداری ساختمان طراحی شود. اگر می‌خواهیم ساخت‌‌وساز در کشور فرایند صحیحی داشته باشید باید شرایط گسترش یافتن این صلاحیت‌ها را فراهم آوریم./

نظر شما