شناسهٔ خبر: 174816 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

جزئیات آخرین همکاری‌های ایران و افغانستان در زمینه ریلی

میرشفیع مشاور وزیر - استان کرمانشاه مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان آخرین وضعیت همکاری‌های ریلی بین ایران و افغانستان و راه‌آهن خواف-هرات را تشریح کرد و گفت: ارتباط بسیار نزدیکی بین مقامات دو کشور در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و خطوط ریلی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید حسین میرشفیع، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان در خصوص آخرین وضعیت راه آهن خواف-هرات و بهره‌برداری از آن اظهار کرد: توافقاتی با طرف افغانستانی انجام شده و ابلاغیه‌هایی از طرف مسئولین عالی ایران صادر شده است تا بارهای تجاری و ترانزیت افغانستان از طریق ایران حمل شود.

وی افزود: بهره‌برداری و نگهداری از راه‌آهن خواف-هرات توسط کنسرسیومی شامل مجموعه‌ای از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، پیمانکاران و مشاوران کشور انجام می‌شود و خوشبختانه ظرفیت‌های لازم برای حمل بارهای ترانزیت و تجاری از افغانستان یا به مقصد افغانستان فراهم شده است.

میرشفیع در ادامه تصریح کرد: تا کنون حدود ۵۰ رام قطار در این مسیر عبور کرده است. باتوجه‌به اینکه مسیر نیاز به تعمیرات و نگهداری خاصی دارد و هنوز پروژه به‌صورت کامل رفع نقص نشده و به ظرفیت نهایی نرسیده، با رعایت مسائل ایمنی در حال بهره‌برداری است؛ برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم فعلاً حداقل ۴ رام قطار تجاری در هفته را عبور دهیم، در آینده ظرفیت حمل بار به ۲ میلیون تن در سال افزایش پیدا می‌کند و با تکمیل زیرساخت‌های مبدأ و مقصد به ۷ میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی همچنین در خصوص چالش‌های ایجاد شده در خصوص همکاری با کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان توضیح داد: به دلیل یک عدم هماهنگی فنی بین زیر مجموعه‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، سوءتفاهمی بین عوامل کارگاهی وجود داشت و موجب درگیری جزئی شد که در فضای مجازی بزرگ‌نمایی شده و به شکل نامناسبی انتقال پیدا کرد که موجب سوءاستفاده تبلیغاتی شد. در این رابطه جلسه‌ای که در استانداری خراسان رضوی در راستای بررسی موضوع تشکیل شد تمهیدات لازم برای تکرار نشدن چنین اتفاقاتی در دستور کار قرار گرفت و امیدواریم در آینده بهره‌برداری از این راه‌آهن با کیفیت مناسب‌تری انجام شود. این در حالی است که خوشبختانه این موضوع تا کنون موجب هیچ‌گونه حادثه‌ای نشده است.

میرشفیع درباره این که گفته می‌شد به حریم ریلی ایران تجاوز شده و برخی ادعا کرده بودند که اتباع خارجی در این موضوع دخالت داشتند، نیز اظهار کرد: چنین چیزی به هیچ عنوان رخ نداد و شرکت کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان مجموعه‌ای از شرکت‌های توانمند داخلی ایران هستند. شرکت در ایران ثبت شده و کلیه عوامل اجرایی‌اش هم ایرانی‌اند و هدف آن صدور خدمات مهندسی به افغانستان با پشتیبانی دولت ایران و وزارت راه و شهرسازی است.

وی افزود: این شرکت در قالب بخش خصوصی برای تقویت همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشور افغانستان و توسعه زیرساخت‌های آن کشور ایجاد شده و موجب ایجاد اشتغال، افزایش درآمد در افغانستان و بهبود مبادلات تجاری دو کشور می‌شود. از اتباع خارجی در محدوده جمهوری اسلامی ایران کسی فعالیت ندارد و هیچ اتفاق امنیتی دراین‌رابطه گزارش نشده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان ادامه داد: باتوجه‌به اینکه پروژه خواف-هرات نیمه‌تمام بوده و در محدوده افغانستان کنسرسیوم با راه‌آهن افغانستان قرارداد بهره‌برداری دارد، فعلاً قرار شده است بهره‌برداری راه‌آهن در حوزه ایران از خواف تا مرز هم به شرکت ایرانی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان سپرده شود تا در مبادلات تجاری وقفه‌ای ایجاد نشده و نواقص خط به سرعت برطرف شود.

میرشفیع در خصوص روابط در حال حاضر ایران با افغانستان در زمینه ریلی نیز توضیح داد: خوشبختانه ما ارتباط بسیار نزدیک و صمیمانه‌ای با مسئولین افغانستان داریم. توافقنامه‌های مهمی برای توسعه زیرساخت‌های افغانستان امضا شده و اجرای راه‌آهن‌های مهمی که چابهار را به مراکز مهم افغانستان از جمله قندهار، کابل و هرات متصل می‌کند در برنامه قرار گرفته است. علاوه بر این راه‌آهن راهبردی که از ایران به افغانستان و از آنجا به چین ارتباط پیدا می‌کند نیز مطالعه شده است.

وی افزود: شرکت‌های ایرانی اعلام کرده‌اند که از طریق کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان سرمایه‌گذاری لازم را برای ایجاد یک شبکه کارآمد حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در افغانستان تأمین و از ظرفیت‌های مهندسی ایران برای این منظور کمک شود تا افغانستان بتواند از مسیر ایران بارهای ترانزیتی و تجاری‌اش را هم به اروپا و هم به کشورهای جنوب خلیج‌فارس و بنادر چابهار و بندرعباس منتقل کند. همچنین صنایع به صورت مشترک در دو کشور امکان فعالیت پیدا کرده و ظرفیت‌های معدنی کشور افغانستان برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای به کار گرفته شود. این موضوع هم برای افغانستان و هم برای ایران منافع اقتصادی مهم خواهد داشت و موجب همبستگی بیشتر دو ملت خواهد شد.