شناسهٔ خبر: 174959 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل:

تسهیل تردد در محور اردبیل به آستارا با تکمیل تونل دوم حیران

با تکمیل تونل دوم حیران تردد در محور مهم اردبیل به آستارا تسهیل می شود معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل از تسهیل تردد و امن وسائل نقلیه در محور اردبیل به آستارا و شهرهای شمالی کشور با تکمیل تونل دوم حیران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اردبیل، علی یوسف زاده معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل اظهار داشت: برای کاستن از مشکل ترافیک در مسیر پرتردد اردبیل به آستارا و بویژه گردنه توریستی و گردشگری حیران عملیات احداث تونل دوم در این مسیر آغاز و در حال اجرا است.

وی افزود: پروژه احداث تونل دوم حیران و راههای طرفین آن واقع در محور اردبیل - آستارا به طول ۲ کیلومتر و ۷۱۴ متر بوده که ۷۳۰ متر آن تونل و۶۰ متر گالری و مابقی راههای دسترسی طرفین است.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: اجرای این پروژه مهم به مجموعه راهسازی التایی با توان فنی و مهندسی بالا تحویل شده و امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات و سایر شرایط و مولفه های عمرانی شاهد تکمیل و افتتاح تونل دوم حیران در سال جاری باشیم.

وی در ادامه به مختصات و مشخصات فنی پروژه اشاره کرد و گفت: با توجه به حفاری مقطع فوقانی تونل در سال ۱۴۰۱، عملیات حفاری مقطع تحتانی و همزمان اجرای گالری ورودی تونل و در ادامه نیز اجرای پوشش­های تونل آغاز شد بطوریکه در حال حاضر ۷۲۰ متر از طول تونل مقطع برداری تکمیل شده است.

یوسف زاده ادامه داد: همچنین در طول ۷۱۴ متر بتن ریزی پاشنه طرفین، ۷۲۰ متر عایق های حفاظتی و رطوبتی سه لایه و در مجموع ۷۳۸ متر از مجموع ۷۹۰ متر طول گالری و لاینینگ تونل تکمیل شده است و ادامه عملیات نیز به صورت شبانه روزی ادامه دارد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: علاوه بر انجام عملیات عمرانی و اجرایی داخل تونل، در حال حاضر عملیات خاکی و ابنیه فنی راههای طرفین تونل دوم حیران نیز آغاز شده است.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان در پایان اظهار کرد: از بارزترین مزیت های مهم احداث تونل دوم گردنه زیبای حیران می توان به تسهیل در تردد، کاهش زمان سفر بویژه در ایام تعطیلات، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از اتلاف زمان اشاره کرد.