شناسهٔ خبر: 17516 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

دستاوردهای سفر به فرانسه و ایتالیا در گفتگو با مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران:

عقد قرارداد با ایتالیا در طراحی خطوط قطار سریع‌السیر/ یادداشت تفاهم‌نامه با فرانسوی‌ها برای ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن چندوجهی و دو هتل و دو مرکز تجاری در تهران و مشهد

پور سید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام امضای یک قرارداد با ایتالیاییها برای طراحی خطوط قطارسریع‌السیر گفت: با فرانسوی‌ها نیز برای ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن چندوجهی و دو هتل و دو مرکز تجاری در تهران و مشهد یادداشت تفاهم امضا شد.

محسن پورسید‌آقایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح جزئیات یادداشت تفاهم‌ها و توافق‌هایی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور و برخی اعضای هیأت دولت به کشورهای ایتالیا و فرانسه منعقد شد گفت: یک قرارداد همکاری در ایتالیا بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل آن کشور در زمینه همکاری‌های آموزشی و تکنولوژی بین راه‌آهنی و همچنین نحوه طراحی قطارهای سریع‌السیر به امضا رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس قرارداد جدید قرار شد شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از مشاوره مهندسان مشاور راه‌آهن ایتالیا برای طراحی خطوط جدید سریع السیر در ایران از جمله طراحی‌های تکمیلی خط سریع السیر تهران- اصفهان که قرار داد آن قبلا منعقد شده استفاده کند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در تشریح یادداشت تفاهم‌نامه‌هایی که در پاریس مورد امضای ایران و فرانسه قرار گرفت گفت: یکی از تفاهم‌نامه‌ها بین راه‌آهن ایران و  شرکت راه‌آهن فرانسه (SNCF) برای تشکیل یک کارگروه مشترک، تبادل تجربیات و استفاده از دانش و تجربه راه آهن فرانسه بویژه در زمینه قطارهای حومه‌ای بود.

پورسیدآقایی یادآور شد: فرانسه کشوری است که سیستم چند‌وجهی بسیار کارا و موثری دارد و در اروپا بهترین راه آهنی است که حمل و نقل حومه‌ای و حمل و نقل مسافت‌های بلند را با هم و به صورت ترکیبی اداره می‌کند و روزانه ۴ و نیم میلیون مسافر در راه‌آهن فرانسه جابه‌جا می‌شوند بدین‌معنا در طول یک هفته در راه‌آهن فرانسه بیش از یک سال ایران، مسافر جابه‌جا می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از تجربیات فرانسه بویژه در نحوه طراحی ایستگاه‌ها و چگونگی استفاده از ایستگاه‌ها به صورتی مولتی مُدال و ارتباط بین قطارهای سریع‌السیر، قطارهای معمولی٬ قطارهای حومه‌ای و محلی اقدامی است که فرانسه در ایستگاه‌های راه‌آهن خود انجام داده است.

پورسید‌آقایی افزود: چهار ایستگاه راه‌آهن موجود در پاریس در سفر اخیر به آن کشور مورد بازدید قرار گرفت. آن ایستگاه‌ها، ایستگاه‌های بسیار بزرگی هستند که ظرف ۱۵ سال اخیر در آن کشور توسعه پیدا کردند و توانستند کار بین متروها، قطارهای حومه‌ای و قطارهای سریع‌السیر و معمولی را در یک ایستگاه ترکیب کنند بنابراین کلیات این موافقت‌نامه بیشتر در جهت استفاده از تجربیات راه‌آهن فرانسه روی نحوه حمل و نقل مسافر، قطارهای حومه‌ای و ترکیب آن با قطارهای سریع السیر و متروها بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: موافقت‌نامه دیگری نیز با شرکت سرمایه‌گذاری خیلی بزرگ به نام بوئیک فرانسه که این شرکت از بزرگترین شرکت های فرانسوی در زمینه ساخت و ساز است داشتیم. اساس مذاکرات ما در این موافقت‌نامه بدین گونه است که این شرکت قرار شد بیاید و در ایستگاه های راه آهن تهران و مشهد بخش های جدید تجاری را در آن ایستگاه ها بسازد و همچنین ساخت دو هتل نیز توسط این شرکت سرمایه‌گذاری خواهد شد.

پورسیدآقایی تاکید کرد: ما به دنبال ایجاد مراکزی در ایستگاه‌های راه‌آهن هستیم تا بتوانیم شرایط اسکان مردم را در نزدیکی ایستگاه‌ها و در هتل فراهم کنیم و همچنین با ایجاد مراکز تجاری و خرید بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که مردم بتوانند نیازمندی‌های خود را در همان محل‌ها انجام دهند. به همین خاطر نیز با توجه به تجریبات خوب کشور فرانسه، موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری جهت ساخت دو مرکز تجاری و دو هتل مورد تایید قرار گرفت و از همین هفته نیز این مطالعه با حضور فرانسوی ها در ایستگاه راه آهن تهران شروع می‌شود.

وی در پایان با اعلام اینکه مذاکره با فرانسوی‌ها به عقد موافقت‌نامه منجر شد اظهار کرد: در خصوص راه آهن فرانسه متن یادداشت تفاهم‌نامه بیشتر به تشکیل کارگروه اختصاص دارد تا با جزئیاتی که در اختیا داریم بتوانیم در آینده به قرادادهایی دست پیدا کنیم. همچنین در خصوص موافقت‌نامه دوم با فرانسه درباره ساخت دو هتل و دو مرکز تجاری چون جنبه سرمایه‌گذاری دارد طبیعی است که بحث بودجه و پول مطرح نیست و در آن زمینه قرار نیست قراردادی به امضا برسد و پولی به آنها نمی‌دهیم. قرار است فرانسوی‌ها مطالعه درباره اینکه چه هتلی را با چه درجه‌ای در راه‌آهن تهران و مشهد احداث کنند مطالعه کنند که بیشتر جنبه جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد. /

نظر شما