شناسهٔ خبر: 175281 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

زیرساخت‌های فناورانه حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خدمت اربعین حسینی قرار گرفت

حسین متولی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: هم‌زمان با اربعین ۱۴۰۳، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اقدامات لازم را در راستای تداوم خدمات‌رسانی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حسین متولی حبیبی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص اقدامات فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه مرکزی اربعین حسینی باهدف استفاده از ظرفیت‌های این حوزه به‌منظور تداوم خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای در ایام اربعین حسینی گفت: تخصیص ۲۰۰۰ لیتر گازوئیل به‌صورت تنخواه برای ناوگان اتوبوسی فعال کشور، پیمایش ناوگان بار و مسافر برای تخصیص سوخت در ایام اربعین حسینی از جمله اقدامات انجام شده در اربعین امسال بوده است.

متولی حبیبی با اشاره به مدیریت کارت هوشمند ناوگان و رانندگان و کاربران برای نظارت و پیگیری بهتر امور مرتبط با ناوگان و رانندگان گفت: امکان برقراری فعالیت رانندگان بازنشسته که توانایی فعالیت در بخش حمل‌ونقل را داشتند، صدور کد یکتای هوشمند برای ناوگان و رانندگان فاقد کارت هوشمند شامل ناوگان و راننده خارجی، ناوگان و راننده ناوگان درون‌شهری، ناوگان کمکی سازمان‌ها و... فراهم‌کردن امکان نظارت در این سازمان و کنترل مطلوب‌تر حمل‌ونقل با ایجاد کاربران خاص اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: ارائه خدمات سامانه یکپارچه صورت وضعیت مسافری در سطح کشور به شرکت‌های حمل‌ونقل، شرکت‌های نرم‌افزاری، ادارات کل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور و ستاد مرکزی را دیگر اقدام فناورانه این سازمان برشمرد که جابه‌جایی ۶۵۵ هزار و ۳۱۲ مسافر توسط ۲۸ هزار و ۴۷۱ دستگاه اتوبوس، ۱۸ هزار و ۳۶۲ مسافر توسط یک هزار و ۱۰۴ مینی‌بوس، ۳۶۱۵ مسافر توسط ۱۰۸۷ سواری در بازه زمانی ۱۶ تیر تا ۵ شهریور را به دنبال داشته است.

به گفته متولی حبیبی، به‌کارگیری سامانه راوی برای وقایع‌نگاری محتوای طرح اربعین از طریق مسئولین روابط‌عمومی ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها و ارائه خدمات تهیه بلیت اینترنتی از طریق درگاه این سامانه و اتصال مستقیم به سامانه فروش بلیت و همچنین ثبت مشخصات سجلی زوار در سامانه راوی از دیگر اقدامات فناورانه بوده است.

وی به راه‌اندازی و پیاده‌سازی وب‌سرویس سامانه سماح وزارت کشور و در اختیار قراردادن این وب‌سرویس به شرکت‌های نرم‌افزاری صدور بلیت اتوبوس، راه‌اندازی وب‌سرویس فیدا تحت عنوان شناسایی اتباع خارجی دارای مجوز حضور در کشور اشاره کرد و افزود: ارسال پیامک اطلاع‌رسانی به مالکان ناوگان و رانندگان اتوبوسی برای حضور مؤثرتر و خدمات‌رسانی بهتر به زائران، راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی ناوگان اتوبوسی در پایانه مرزی برکت به جهت بهبود نظم خدمت‌رسانی به زائرین نیز در ایام یاد شده انجام شده است.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات از ارائه خدمات زیرساخت شبکه در پایانه‌های مرزی اربعین کشور و همچنین سایر نقاط و مراکز ارتباطی کشور، تأمین پایدار ارتباط از راه دور (ویدئوکنفرانس، بهبود بستر شبکه) و راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی ناوگان اتوبوسی در پایانه مرزی برکت برای بهبود نظم خدمت‌رسانی به زائران خبر داد.