شناسهٔ خبر: 17550 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در یک برنامه تلویزیونی مطرح کرد:

تشکیل شرکت ملی تامین و اجاره هواپیما در ایران/ هدف‌گذاری ۵ تا ۷ ساله برای رقابت «هما» با خطوط هوایی منطقه/ درآمد ۵ میلیارد دلاری ایرلاین‌های خارجی از خطوط پروازی ایران

وزیر وزیر راه و شهرسازی از تشکیل شرکت ملی تامین و اجاره هواپیما در ایران طی ماه‌های آینده خبرداد و گفت: این شرکت می‌تواند با خرید یا اجاره هواپیما، ناوگان مورد نیاز ایرلاین‌های خصوصی و دولتی ایران را تامین کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی شب گذشته (۱۰ بهمن) با حضور در یک برنامه تلویزیونی دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در سفر به ایتالیا و فرانسه را تشریح کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این سفر عمده بحث‌ها متمرکز بر نوسازی ناوگان هوایی، نوسازی فرودگاه‌های مهم کشور، توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه‌های مهندسی ریلی، زیرساخت و حوزه ناوگان، نوسازی ناوگان جاده‌ای و بخش بنادر و دریانوردی بود و توافقاتی نیز حاصل شد.

آخوندی در بخش نخست به تشریح مذاکرات در حوزه توسعه و نوسازی ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت: در این بخش قرارداد اولیه برای تامین ۱۱۸ فروند هواپیما برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با شرکت ایرباس فرانسه منعقد شد. از این تعداد ۴۵ فروند هواپیما از خانواده ایرباس ۳۲۰ (اعم از ۳۲۰ و ۳۲۱) برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای، ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ برای پروازهای میان برد و میان برد نزدیک به دور برد، ۱۶ فروند هواپیمای مدرن ۳۵۰ و ۱۲ فروند هواپیما پهن پیکر دور برد و قاره‌پیما هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی اینکه به اعتقاد برخی لزومی بر خرید هواپیماهای پهن پیکر ایرباس ۳۸۰ نبود و نیاز کشور در حال حاضر به هواپیماهای با برد کوتاه و متوسط است، گفت: ما برای ناوگان هوایی ایران باید دامنه مختلفی از هواپیما اعم از ناوگان ۷۰ نفره کوتاه‌برد تا هواپیماهای پهن پیکر برای پرواز بر فراز قاره داشته باشیم چراکه برای مسیرهای مختلف باید برنامه‌ریزی داریم. قطعا اولویت ما هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ بود که به همان نسبت میزان این نوع از هواپیماها ۴۵ فروند در برابر ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ است. ضمن اینکه مراحل تحویل این هواپیماها به ترتیب ایرباس ۳۲۰، ایرباس ۳۳۰، ایرباس ۳۵۰ و در سال های پایانی تحویل ایرباس ۳۸۰ خواهد بود.

آخوندی ادامه داد: آنچه که در مرحله نخست صورت گرفت انعقاد یک پیش قرارداد است تا طرفین فرآیند و مراحل قانونی و حقوقی را در کشور خود طی کنند اما دو طرف ۲۰ روز کاری فرصت دارند تا تمامی فرآیند قانونی طی و سپس قرارداد نهایی امضا شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم اظهار کرد: مردم ما مستحضر هستند که صنعت هوانوردی ایران در وضعیت بسیار نابسمانی است به طوری که در حال حاضر ۲۵۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۰۰ فروند زمین‌گیر و از رده خارج هستند. ضمن اینکه میانگین عمر ۱۵۰ فروند هواپیمای فعال دیگر ۲۲ سال است. متاسفانه در این بخش وضعیت مناسبی نداریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ایران که سهم آن از صنعت هوانوردی با دارا بودن وضعیت مناسب جغرافیایی باید پیشتاز کل منطقه در صنعت هوانوردی باشد اما از موقعیت بسیار ضعیفی برخوردار است. به عنوان نمونه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) به عنوان شرکت هواپیمایی ملی کشورمان در سال گذشته ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر جابجا کرده در حالی که ایرلاین‌های جنوب خلیج فارس ۸۸ میلیون مسافر در سال جابه جا کردند در واقع این تفاوت فاصله قابل توجهی است که در این زمینه هدفگذاری شده تا به موقعیتی دست یابیم تا با همه خطوط هواپیمایی منطقه‌ای رقابت کنیم و به جایگاه اصلی خود در منطقه برسیم.

تامین ۱۱۸ فروند هواپیما با رقم ۱۰.۵ میلیارد دلار

آخوندی با تاکید بر اینکه قرارداد برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما گام بسیار بزرگ برای بازسازی کل صنعت هوانوردی است، گفت: ظرفیت صندلی این هواپیماها از کل تعداد صندلی‌های ناوگان موجود ایران بیشتر است. مبلغ این قرارداد ۱۰.۵ میلیارد دلار است و تحویل این هواپیماها از ماه آینده به مدت ۸ سال خواهد بود.

این عضو کابینه دولت یازدهم روش قرارداد تامین این هواپیماها را «اجاره به شرط تملیک» عنوان کرد و افزود: سوالی مهمی پیش روی ما بود که بعد از تحریم چگونه می‌خواهیم صنایع مختلف از جمله صنعت هوانوردی را بازسازی ساختاری داشته باشیم. برآرودی که ما داشتیم این بود که حدود ۵۰۰ فروند هواپیما در ایران نیاز داریم که باید به تدریج به ناوگان اضافه شوند و ارزش این تعداد هواپیما حدود ۵۰ میلیارد دلار پیش بینی می‌شود. قطعا این اعتبار در شرکت‌های دولتی و خصوصی هواپیمایی وجود ندارد بنابراین تهیه یک مدل مالی برای خرید ناوگان در این سطح و میزان پیچیده‌ترین کاری بود که باید صورت می‌گرفت. از این ۵۰۰ فروند که در آینده نیاز است کمتر از ۱۰۰ فروند احتمالا توسط منابع دولت تامین می‌شود اما مابقی آن باید توسط خود ایرلاین‌های خصوصی تامین شود.

آخوندی تاکید کرد: طبق دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی، هیچ هواپیمایی با مدل کمتر از سال ۱۹۹۸ نباید وارد کشور شود چراکه از این سال شاهد یک تغییر تکنولوژی هواپیما بودیم و این برای ایرلاین‌ها یک الزام است اما اساسا وقتی یک هواپیمای نو وارد کشوری می‌شود به شکل طبیعی ناوگان کهنه مشتری خود را از دست می‌دهد بنابراین سایر ایرلاین‌ها مجبور به نوسازی ناوگان خود برای رقابت با یکدیگر هستند.

وزیر راه و شهرسازی درباره روش تامین مالی ۱۱۸ فروند هواپیما از ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک گفت: بر اساس این مدل مالی ۸۵ درصد مبلغ این هواپیماها توسط فروشنده تامین می‌شود و این هواپیماها به صورت اجاره در اختیار ایران قرار می‌گیرد. سپس به تدریج که این هواپیماها در اختیار ایران قرار می‌گیرد از محل درآمد حاصل از این هواپیماها و فروش بلیت مبالغ اجاره را تامین می‌کنیم تا زمانی که کل هزینه هواپیماها مستهلک شود. با این روش میزان تامین مالی خود را به شدت کاهش دادیم.

وی درباره اظهارات متفاوت مبنی بر تامین فاینانس این ۱۱۸ فروند از محل صندوق‌های صادرات بین المللی، ایرباس یا منابع مالی دیگر گفت: ۲۰ درصد از ۸۵ درصد منابع مالی را ایرباس از منابع داخلی خود تامین می‌کند و بقیه از محل اعتبارات صادراتی کشورهای اروپایی (EC export credit) تامین می‌شود که این اعتبارات صادراتی توسط شرکت‌های بزرگ تضامین اروپایی تضمین می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در مرحله اول بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی ملی کشورمان (هما) مد نظر بود و هدف‌گذاری کردیم تا در مدت ۵ تا ۷ سال آینده این شرکت هواپیمایی بتواند با خطوط هوایی منطقه رقابت کند.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه شرکت هواپیمایی هما زمانی پنجمین ایرلاین جهان بوده گفت: این ظرفیت همچنان وجود دارد. مادر صنعت هوانوردی و تمام خطوط هوایی ایران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی است. بنابراین این ایرلاین باید رشد و با سایر خطوط هوایی جهان رقابت کند.

تحویل تدریجی هواپیماها تا ۸ سال آینده به ایران

وی افزود: ۱۵ درصد مابقی نیز به یکباره به فروشنده پرداخت نمی‌شود بلکه به تدریج که این هواپیماها تحویل ایران می‌شود این میزان نیز به آنها پرداخت خواهد شد. این ۱۱۸ فروند طی ۸ سال در اختیار ایران قرار می‌گیرد و در مدت ۸ سال پس از تحویل نیز کل مبلغ پرداخت می‌شود به عبارتی تا ۱۶ سال آینده کل هزینه هواپیماها به فروشنده پرداخت خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره ارقامی مبنی بر ۲۵ تا ۲۷ میلیارد دلار برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از ایرباس گفت: این یک مدل قیمتی برای ایرباس است به طوریکه یک قیمت اسمی (قیمت کاتالوگ) برای محصولات خود دارند که بر اساس آن هزینه محصولات خریداری شده ایران از ایرباس حدود ۲۵ میلیارد دلار است اما معمولا قیمت فروش محصولات از قیمت اسمی کمتر می‌شود که با این احتساب رقم قرارداد خرید این ۱۱۸ فروند حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار است.

آخوندی با اشاره به اینکه برای نوسازی و بازسازی کل صنعت هوانوردی برنامه‌های متعددی داریم گفت: اولویت ما بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) به عنوان مادر صنعت هوانوردی ایران و حامل پرچم است که این ۱۱۸ فروند فقط برای این شرکت هواپیمایی است.

آخوندی با بیان اینکه این ۱۱۸ فروند عمدتا برای مسیرهای با برد متوسط و بلند است گفت: در حال حاضر حدود ۶۷ فرودگاه در ایران وجود دارد که فقط ۱۰ فرودگاه فعالیت بهینه دارند و مابقی در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه صنعت هوانوردی در جهت توسعه منطقه ای و ایجاد تعادل‌های منطقه ای بسیار می‌تواند موثر باشد افزود: ارزان ترین و سریع ترین وسیله برای دسترسی به تمام نقاط دور افتاده دنیا هواپیما است لذا برای توسعه منطقه ای، ایجاد تعادل و رفع عقب ماندگی ها باید فرودگاه‌های درجه ۲ و درجه ۳ را فعال کنیم که لازمه آن توسعه ناوگان هوایی کوتاه برد است. اگر در این مناطق هواپیماهای کوتاه برد ۷۰ نفره فعالیت کنند می تواند موجب رونق این فرودگاه‌ها و تعادل استفاده از منافع و خدمات هوایی شود.

توافق اولیه با ایتالیا برای تامین هواپیماهای کوتاه برد

وی درباره تامین هواپیماهای کوتاه برد گفت:  در سفر به ایتالیا توافق اولیه برای تامین هواپیماهای با برد کوتاه صورت گرفت تا این فرودگاه‌های مناطق کمتر برخوردار را فعال کنیم. ضمن اینکه بسیاری از این مناطق از شهرهای توریسم‌پذیر و بکر هستند که می‌توانند هدف گردشگری باشند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به جز هما سایر شرکت‌های هواپیمایی خصوصی هستند و خود آنها باید برای تامین ناوگان خود اقدام کنند افزود: برای اینکه وزارت راه و شهرسازی از ایرلاین های خصوصی حمایت کنیم در اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ که هفته پیش در تهران توسط کاپا (مرکز بین‌الملل سرمایه‌گذاری صنعت هوانوردی) برگزار شد پیشنهادی مطرح کردیم تا یک شرکت ملی تامین و اجاره هواپیما تشکیل شود.

آخوندی با بیان اینکه تشکیل شرکت ملی تامین و اجاره هواپیمای طی ماه‌های آینده عملیاتی می‌شود گفت: این شرکت می‌تواند هواپیما خریداری یا اجاره کند و این هواپیماها را به تمام شرکت‌های هواپیمایی خصوصی و دولتی اجاره دهد. البته در حال حاضر نیز ایرلاین‌های خصوصی برای خرید هواپیما و توسعه ناوگان خود در حال مذاکره هستند که مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی نیز قرار دارند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص انتشار مطلبی در نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر ادامه تحریم‌های دلاری پیش روی ایران با وجود قرادادهای طرفین بر مبنای دلار نیز گفت: همیشه عنوان تغییر و تسعیر ارز وجود دارد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

سرمایه ثبت شده شرکت‌های هواپیمایی به جز ۲ ایرلاین کمتر از یک فروند هواپیما

آخوندی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: بدهی ایرلاین‌ها موضوعی است که طی ماه‌های گذشته بررسی شد. یکی از مشکلات ما در بخش‌های مختلف صنعت در ایران نداشتن سرمایه کافی برای فعالیت است. در حالی که از طرفی داعیه رقابت با کل جهان را داریم از طرف دیگر بنگاه‌های ما بسیار کوچک هستند. در همین زمینه یک ارزیابی داشتیم از کل سرمایه ثبت شده شرکت‌های هواپیمایی داشتیم که غیر از دو ایرلاین، ارزش سرمایه ثبت شده سایر شرکت های هواپیمایی به میزان یک فروند هواپیما هم نیست.

وی ادامه داد: این میزان سرمایه نشان می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی ما نیاز به یک بازسازی ساختاری دارند. اداره صنعت هوانوردی بسیار سخت است چراکه تراز این صنعت بین‌المللی است و باید در سطح جهان از جهت دانش فنی، قیمت و مسافر رقابت کند. وقتی صنعت هوانوردی ایران به تدریج تنزل پیدا کرد سایر ایرلاین‌های دنیا بخشی از مسافران ایرلاین‌های داخلی را پذیرش کردند.

پرداخت سالانه ۵ میلیارد دلار هزینه بلیت به ایرلاین‌های خارجی توسط ایرانیان

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش عمده ای از سفرهای بین‌المللی از ایران یا به مقصد ایران توسط ایرلاین‌های خارجی صورت می‌گیرد گفت: سهم ایرلاین های داخلی در پروازهای بین المللی به شدت کاهش یافته به طوریکه سالانه حدود  ۵ میلیارد دلار ایرانیان به خطوط هوایی خارجی هزینه بلیت پرداخت می‌کنند.

آخوندی به برنامه های وزارت راه و شهرسازی در جهت افزایش سرمایه شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی حداقل سرمایه برای یک شرکت هواپیمایی در صورت فعالیت در مسیرهای بین المللی (full AOC) ۳۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است. البته در برابر این سرمایه هیچ بدهی نباید وجود داشته باشد. بنابراین نخستین لازمه داشتن یک شرکت هواپیمایی خوب برای پاسخ به تقاضای مردم داشتن حداقل کفایت سرمایه است.

وی گفت: شرکت‌هایی که سرمایه آنها از حداقل سرمایه تعیین شده کمتر باشد باید نسبت به افزایش سرمایه خود از روش‌های مختلف از جمله بازار سرمایه، ادغام در یک‌دیگر یا سایر روش‌های مدنظر خود تامین مالی کنند. در هر صورت اگر شرکت‌های هواپیمایی ما داعیه رقابت و پرواز در سطح دنیا را دارند باید حداقل دو فروند هواپیماهای ملکی داشته باشد.

فرصت ۶ ماهه به ایرلاین‌ها برای افزایش سرمایه خود

آخوندی افزود: ۶ ماه از زمان تصویب و ابلاغ دستورالعمل تعیین حداقل کفایت سرمایه به ایرلاین‌ها، فرصت داده شده تا شرکت های هواپیمایی نسبت به افزایش سرمایه خود از روش‌های مختلف یا ادغادم در یکدگیر در صورت عدم توانایی افزایش سرمایه خود اقدام کنند چراکه هر ایرلاینی که در نظر داشته باشد از شرکت های تامین و تولید کننده هواپیما اقدام کند نخستین موضوعی که توسط فروشنده رصد می‌شود صورت مالی ایرلاین است.

آخوندی تاکید کرد: بنابراین چند موضوع مختلف از جمله بازسازی ساختاری شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی (هما)، تشکیل شرکت ملی تامین و اجاره هواپیما، بازسازی ساختاری تمام شرکت‌های هواپیمایی خصوصی با افزایش سرمایه آنها توسط وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود.

هیچ مذاکره مستقیمی با بوئینگ نداشتیم

این عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با شرکت هواپیما ساز بوئینگ نیز مذاکراتی برای تامین هواپیما صورت گرفته یا خیر گفت: هیچ مذاکره مستقیمی با این شرکت تاکنون نداشتیم اما اعلام کردیم که هیچ مانعی برای مذاکره و خرید نداریم. البته با وجود گذشت تنها دو هفته از رفع تحریم‌ها مذاکره با این شرکت‌ها زود است.

آخوندی درباره خرید هواپیماهای شرقی نیز گفت: هواپیماهای خریداری شده از ایرباس هواپیماهایی هستند که در سطح دنیا شناخته شده‌اند که البته باید هر کدام از آنها توسط سازمان هواپیمایی کشوری به لحاظ استاندارد پرواز مورد بررسی دقیق صورت گیرند.

وزیر راه و شهرسازی درباره خرید هواپیما از شرکت سوخوی روسیه نیز گفت: هر هواپیما برای عملیات پرواز ابتدا باید مجوز پرواز را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کند که تا کنون هیچ مجوزی از سوی سازمان هواپیمایی برای پرواز دریافت نکردند.

وی درباره انتقال تکنولوژی ساخت هواپیما به ایران نیز گفت: وزارت راه و شهرسازی متولی عرضه و سیاستگذاری در حوزه خدمات است و در حوزه این وزارت گنجانده نمی‌شود اما در این قراردادها انواع پشتیبانی‌ها در بخش‌های قطعه سازی، تامین قطعات و آموزش از جمله خلبانان مورد نیاز برای تمام انواع هواپیماهای خریداری شده مد نظر قرار گرفته است.

ایران باید مرکز تعمیر و نگهداری هواپیما در منطقه شود

آخوندی با بیان اینکه طی دو تا سه سال آینده باید صدها نفر در بخش خلبانی و تعمیر و نگهداری هواپیما آموزش های لازم را ببیند افزود: در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیماها، ایران نه فقط برای هواپیماهای خریداری شده بلکه به دلیل موقعیتی که دارد می‌تواند یک مرکز تعمیر و نگهداری هواپیما در منطقه باشد چراکه ایران نقطه تعادل طبیعی در منطقه است که با دخالت برخی قدرت‌ها جابجا شده است.

کاهش قیمت تمام شده با ورود هواپیماهای نو

وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده اقشار کم درآمد از هواپیما با وجود ورود هواپیماهای جدید به کشور گفت: هر چه تعداد هواپیماها افزایش یابد تعداد صندلی نیز افزایش می یابد و به تبع آن عرضه بیشتر خواهد شد. قاعدتا شرکت‌های هواپیمایی در سیستم رقابتی باید قیمت خود را کاهش دهند ضمن اینکه هواپیماهای نو که وارد ناوگان می‌شوند مصرف سوخت بسیار کمتری نسبت به هواپیماهای موجود دارند بنابراین با قیمت تمام شده آنها کاهش می‌یابد. گرچه ایرلاین‌ها باید سرمایه خود را از صنعت هوانوردی مستهلک کنند اما هرچه عرضه را بیشتر کنیم و به جای ۱۵۰ فروند فعلی ۵۰۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور فعال شود قاعدتا رقابت افزایش می یابد و مردم برنده آن خواهند بود.

۷ فرودگاه در برنامه نوسازی کامل

آخوندی در پاسخ به این سوال که ایرباس ۳۸۰ به عنوان بزرگترین هواپیمای مسافری جهان نیازمند زیرساخت فرودگاهی خاص است در این راستا برای توسعه زیرساخت‌های متناسب چه برنامه مشخصی وجود دارد گفت: ۷ فرودگاه در برنامه نوسازی کامل داریم که اصلی‌ترین فرودگاه ما فرودگاه بین‌المللی امام خمینی است که از دهه ۴۰ طراحی شد و قرار بود مرکز هوانوردی نه تنها ایران بلکه منطقه شود اما بنا به دلایل متعدد حدود ۵۰ سال احداث و طراحی آن به تعویق افتاد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر ظرفیت موجود فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ۶ میلیون مسافر در سال است اما بین ۸ تا ۹ میلیون مسافر در سال را اعزام و پذیرش می‌کند. برنامه‌ای که برای این فرودگاه داریم افزایش ظرفیت مسافری این فرودگاه به ۴۵ میلیون مسافر در سال است.

توافق برای توسعه سه فرودگاه بین‌المللی امام، مشهد و اصفهان

آخوندی به امضای تفاهم نامه در سفر اخیر برای نوسازی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی اشاره کرد و گفت: ظرفیت این فرودگاه در ۳ فاز افزایش می‌یابد. در فاز نخست یک ترمینال موقت با ظرفیت ۳.۵ میلیون مسافر طی یکسال ساخته می‌شود. علاوه بر آن ترمینال «سلام» در این فرودگاه با ظرفیت حدود ۵ میلیون مسافر در حال ساخت است که مجموعا ظرفیت این دو ترمینال حدود ۸.۵ میلیون مسافر می‌شود.

وی ادامه داد: با ساخت این دو ترمینال مسافری، ترمینال فعلی از عملیات خارج می‌شود و کل ترمینال مورد بازسازی قرار می‌گیرد و ظرفیت ترمینال فعلی به ۱۲ میلیون مسافر افزایش می‌یابد. سپس ترمینال جدید با عنوان ترمینال ایرانشهر ساخته خواهد شد که ساخت آن از حدود ۴ ماه دیگر آغاز و در مدت ۴۰ ماه ساخته می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با ساخت ترمینال موقت، ترمینال سلام، افزایش ظرفیت ترمینال موجود به ۱۲ میلیون مسافر و ساخت ترمینال ایران‌شهر ظرفیت این فرودگاه به حدود ۴۵ میلیون مسافر افزایش می‌یابد.

آخوندی گفت: همزمان با این اقدامات، ایجاد شهر فرودگاهی امام خمینی شامل یک منطقه آزاد تجاری با ۱۵۰۰ هکتار با هدف تبدیل به منطقه تامین مالی هوایی در منطقه، منطقه ویژه اقتصادی با ظرفیت ۲۵۰۰ هکتار شامل بخش های نمایشگاهی و تجاری و حدود ۱۰ هزار هکتار فضای فرودگاهی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: علاوه بر افزایش ظرفیت مسافری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به ۴۵ میلیون مسافر در سال، در فاز بعدی در بلند مدت به ظرفیت این فرودگاه باید به میزان ظرفیت ۴۵ میلیون مسافر دیگر افزوده شود تا در نهایت ظرفیت این فرودگاه بین‌المللی به ۹۰ تا ۱۰۰میلیون مسافر در سال افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در کنار آن موضوع تعمیر و نگهداری و اورهال هواپیما، لجستیک بار و سایر خدمات فرودگاهی مورد نیاز است که ظرف سه ماه باید برنامه های شرکت فرانسوی را برای توجیه پذیری اقتصادی، نحوه نگهداری، ساخت، مهندسی و معماری دریافت کنیم تا بعد از آن قرارداد نهایی شود.

وی گفت: بعد از فرودگاه بین المللی امام خمینی، توسعه ظرفیت فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد در دستور کار قرارداد. در همین زمینه باید یک ترمینال جدید در این فرودگاه با ظرفیت ۴.۵ میلیون مسافر در سال تحت عنوان ترمینال توس ساخته شود. همزمان توافق دیگری برای توسعه و نوسازی فرودگاه اصفهان داشتم.

نوسازی ۴ فرودگاه در دستور کار

آخوندی با بیان اینکه تا این لحظه برای توسعه این سه فرودگاه مذاکره و توافق شد افزود: البته همزمان مذاکراتی برای فرودگاه‌های تبریز، فرودگاه اهواز که موقعیت جغرافیایی مناسبی ندارد، بوشهر و شیراز نیز در دستور کار قرار دارد.

با انتقال فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد قطعا مخالفیم/ زمین‌های این فرودگاه‌ها را در اختیار هیچ نهادی قرار نمی‌دهیم

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قطعا با انتقال فرودگاه‌های مهرآباد و هاشمی نژاد مشهد مخالف خواهیم بود گفت: قطعا زمین‌های این فرودگاه‌ها را برای ساخت و ساز مسکن در اختیار هیچ نهادی قرار نمی‌دهیم. این فرودگاه‌ها متعلق به مردم تهران و مشهد است ضمن اینکه در بسیاری از کشورها در درون شهرها چند فرودگاه برای پروازهای داخلی وجود دارد که در لندن ۴ فرودگاه و در پاریس ۳ فرودگاه در درون شهر قرار دارند. نمی توان برای یک پرواز نیم ساعته دو ساعت از شهر خارج شد و به هیچ وجه قابل قبول نیست.

نظر شما