شناسهٔ خبر: 17562 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ازگلی مطرح کرد:

درخواست مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن از آخوندی/ صندوق‌های زمین و ساختمان از مالیات معاف شوند

مصطفی ازگلی مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد تا در تدوین آیین‌نامه اجرایی اصلاحیه ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر مالیات بر عملیات بساز و بفروشی، صندوق‌های زمین و ساختمان را از شمول این مالیات معاف کند.

مصطفی ازگلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به موضوع تدوین آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۷ قانون اصلاحات مالیات مستقیم که بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده و در دست بررسی است، گفت: در اصلاحات جدید این قانون قرار است عملیات بساز و بفروشی مشمول مالیات مستقیم شود. در حالی که قبلا این فعالیت مشمول مالیات مقطوع بود؛ اما الآن مشمول مالیات بر عملکرد شده است. به این معنا که فردی که سازنده ساختمان است باید درآمدها و هزینه‌های خود را ابراز کرده و در نهایت به سودی که شناسایی می‌شود، ۲۵ درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت گروه مالی بانک مسکن ادامه داد: ما از وزارت راه و شهرسازی درخواست داریم تا در آیین‌نامه نهایی و تدوین شده، به صراحت قید شود صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مشمول این اصلاحیه ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم نمی‌شوند.

وی افزود: بر اساس مواد ۱۴۳ و ۱۴۴ قانون، توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید مصوب ۲۰ دی ۱۳۸۸ صندوق‌های سرمایه‌گذاری از شمول مالیات‌های مستقیم معاف شده‌اند. در آنجا دقیقا ذکر شده که تمامی درآمدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری معاف از مالیاتند. ولی در ادامه این ماده درباره نقل و انتقال یونیت‌های سرمایه‌گذاری (معادل سهام در شرکت‌های سهامی عام) آمده که منظور قانون‌گذار این نیست که درآمدهایی که یونیت‌ها برای دارندگان سهام (یونیت‌هولدرها) دارند، معاف از مالیات باشد؛‌ بلکه درآمدهایی که صندوق سرمایه‌گذاری به عنوان شخصیت حقوقی دارد از مالیات معاف است.

مدیرعامل هلدینگ مالی بانک مسکن تأکید کرد: خواسته ما به عنوان مالک چندین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان و همچنین فروشنده یونیت‌های سرمایه‌گذاری (سهام) اولین صندوق زمین و ساختمان در فرابورس از وزیر راه و شهرسازی این است در آیین‌نامه‌ای که کارشناسان و مدیران وزارت راه و شهرسازی در خصوص اصلاحیه ماده ۷۷ قانون مالیات بر بساز و بفروشی در حال تدوین هستند حتما به صراحت قید شود که صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان از شمول ماده ۷۷ معاف هستند.

وی با تأکید بر شفافیت درآمد و هزینه‌کرد صندوق‌های زمین و ساختمان به دلیل نظارت فوق‌العاده سازمان بورس و اوراق بهادار بر این صندوق‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها به دلیل ممنوعیت افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اقدام به تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس کرده و سودهای بالایی به سپرده‌گذاران می‌دهند که نوعی دور زدن قانون است؛ در حالی که فعالیت‌های آنها عموما دلالی است و سود این صندوق‌ها از اقدامات غیر تولیدی کسب می‌شود، اما معاف از مالیاتند. ولی حوزه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، اشتغالزا، تولیدی و شفاف محسوب می‌شوند که به رشد و تعالی صنعت ساختمان می‌انجامد نه فعالیت دلالی؛ ضمن اینکه نیازی به تأکید بر این موضوع نیست که صنعت ساختمان موتور محرکه سایر صنایع کشور است. حال آیا شایسته است تا این صندوق‌ها مشمول ۲۵ درصد مالیات بر درآمد شوند؟

این مقام عالی‌رتبه بانک مسکن با بیان اینکه مشمول شدن صندوق‌های زمین و ساختمان در زمره مالیات بر فعالیت‌های بساز و بفروشی، سبب خروج سهام‌داران و دارندگان یونیت‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از بازار مسکن و بازگشت مجدد رکود به این صنعت می‌شود، گفت: در صورت مشمول مالیات شدن صندوق‌های زمین و ساختمان، نهایتا دوباره شاهد ورود بساز و بفروش‌های بی‌کیفیت‌ساز به این عرصه می‌شویم که بدون پرداخت مالیات ـ به دلیل اینکه پیمانکار ثبت شده نیستند ـ اقدام به فروش واحدهای مسکونی بدون کیفیت و با قیمت‌های بالا به مردم می‌کنند./

نظر شما