شناسهٔ خبر: 17567 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران خبر داد:

تعریف نقش تراموا در نظام شهرسازی ایران/ مذاکره با چین و اروپا برای دریافت وام ارزان توسعه قطار سریع‌السیر

عباس آخوندی در جمع خبرنگاران وزیر راه و شهرسازی توسعه شهری بر مبنای ریل‌پایه را بهترین راهکار برای رفع مشکلات حمل و نقلی در کشور اعلام کرد و گفت: ایجاد یکپارچگی فیزیکی و اقتصادی بین بخش‌های گوناگون حمل و نقلی در کشور باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی امروز یکشنبه ۱۱ بهمن در حاشیه همایش شهرسازی ریل‌پایه توسعه شهری و منطقه‌ای بر مبنای حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران گفت: همه شهروندان می‌دانند که در کلان‌شهرها مشکل جدی در بخش جابه‌جایی در سطح شهر وجود دارد. با توجه به اینکه عمده این جابه‌جایی‌ها با خودرو صورت می‌گیرد بحث آلودگی هوا نیز به عنوان یکی از مسائل جدی مورد بحث به چشم می‌خورد. من تصور می‌کنم یکی از راهکارهایی که در تمام دنیا آزمایش شده بحث ریل و قرارگیری آن به عنوان یکی از محورهای اصلی طراحی شهری به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی ما از ریل صحبت می‌کنیم علاوه بر مترو بحث راه‌آهن حومه را نیز پیش رو داریم. بر اساس گزارشات موجود در تهران روزانه ۴۵۰ هزار وسیله نقلیه وارد و همچنین همین تعداد خودرو از پایتخت خارج می‌شوند. بنابراین ما نیاز به ایجاد سازمانی برای حمل و نقل حومه‌ای داریم که محور اصلی حمل و نقل ما را بر روی سیستم ریلی متمرکز کند.

آخوندی با تأکید بر چگونگی داد و ستد سیستم‌های مختلف حمل و نقل ریلی در کشور اعلام کرد: در حال حاضر مشکل اصلی ما دور بودن این سیستم‌هاست. وقتی ما از سیستم شهرسازی ریل‌پایه صحبت می‌کنیم نکته مهم این است که علاوه بر داشتن سیستم‌های مختلف یکپارچگی لازم بین آنها را نیز داشته باشیم. این یکپارچگی باید از جهت فیزیکی، اقتصادی و حتی خرید و فروش بلیت به چشم بخورد. به گونه‌ای که یک مسافر با خرید یک بلیت بتواند از راه‌آهن حومه‌ای٬ مترو و اتوبوس استفاده کند.

وی ضمن اشاره به نقش ترامواها در سیستم حمل و نقلی افزود: در کشور ما به نقش تراموا یا همان ریل‌های سبک توجه زیادی نمی‌شود در حالی که در شهرهای متوسط یا حتی بزرگ برای جابه‌جایی‌های کمتر از مترو٬ می‌تواند نقشی با بهره‌وری بالا و ارزان‌قیمت داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از آنجایی که تراموا در نظام شهرسازی ایران جایگاهی نداشته، حدود یک سال است که معاونت شهرسازی و شرکت‌راه آهن به تجدید نظر در این نظام پرداخته و در مورد چگونگی نظام شهرسازی بر مبنای ریل مطالعه می‌کنند. در حال حاضر شهرسازی در کشور ما تنها بر مبنای خیابان‌سازی و عبور و مرور خوردروهاست ولی اگر ریل به عنوان محور حمل و نقلی در این نظام قرار گیرد قطعا شاهد تغییرات بزرگی در این عرصه خواهیم بود. امیدوارم با اجرای یک برنامه هشت ساله بتوانیم شاهد آغاز یک تحول بزرگ در نظام شهرسازی بر مبنای ریل باشیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید درباره سفر اخیر دولت به ایتالیا و فرانسه گفت: در این سفر مذاکرات زیادی در خصوص نوسازی ناوگان ریلی داشتیم که بتوانیم به روش اجاره به شرط تملیک و ساخت در ایران با سیستم جدیدی در این حوزه روبه‌رو شویم. ولی هنوز منجر به عقد قرارداد نشده است.

وی همچنین از انجام مذاکرات با چین و کشورهای اروپایی برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت برای اجرای سیستم‌های حمل و نقل ریلی سریع‌السیر خبر داد./

نظر شما