شناسهٔ خبر: 17570 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در پاسخ به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

برای ساخت ایستگاه جدید راه‌آهن نیازی به اخذ مجوز از شهرداری نداریم/ طراحی ایستگاه‌های راه‌آهن حومه توسط فرانسویان/ موافقت ایتالیا با پرداخت تسهیلات ارزان‌ برای ساخت خطوط قطار سریع‌السیر

محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی از مطالعات مکان‌یابی برای ساخت ایستگاه جدید راه‌‌آهن در شرق تهران خبر داد و گفت: شهرداری یکی از اعضای کمیسیون ماده ۵ است که مسئولیت این کمیسیون با وزارت راه و شهرسازی است و زمینی که برای ایستگاه در نظر گرفته می‌شود باید مجوزهای لازم از شورای عالی شهرسازی و معماری گرفته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محسن پورسیدآقایی امروز یکشنبه ۱۱ بهمن در حاشیه همایش شهرسازی ریل‌پایه در جمع خبرنگاران گفت: در سفر اخیر به کشور فرانسه موافقت‌نامه‌هایی بین راه‌آهن ایران و ایتالیا به امضا رسید. ضمن آنکه رئیس‌جمهور نیز در دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا درباره ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت راه‌آهن سریع‌السیر صحبت کرد و ایتالیا پذیرفت این تسهیلات ترجیحی و نرم را ارائه دهد.

وی ادامه داد: در کشور فرانسه موضوع خواهرخواندگی ایستگاه‌های راه‌آهن ایران و فرانسه منعقد شد، ضمن آنکه طراحی ایستگاه راه‌آهن حومه توسط فرانسویان انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: همچنین در توافق با فرانسوی‌ها مقرر شد شرکت بزرگ فرانسوی در زمینه ساخت‌وساز وارد شده و در ایستگاه راه‌آهن تهران و مشهد برای اقامت مسافران، هتل بسازد. همچنین احداث ایستگاه جدید تهران با سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها و استفاده از ظرفیت تجاری بعد از موافقت‌نامه‌ها بررسی می‌شود.

وی افزود: ایستگاه جدید راه‌آهن تهران در داخل ایستگاه فعلی طراحی می‌شود، چون ایستگاه فعلی راه‌آهن ۱۶۰ هکتار زمین دارد، همچنین برنامه‌ریزی کردیم تعمیرات واگن را از ایستگاه فعلی راه‌آهن تهران خارج کنیم و در این ایستگاه هتل، فروشگاه و فضای اداری احداث کنیم.

پورسید آقایی تأکید کرد: مقرر است در شرق تهران ایستگاه راه‌آهن جدیدی احداث شود که در حال مکان‌یابی هستیم؛ این ایستگاه راه‌آهن به خط آهن پردیس و شمال کشور متصل می‌شود. البته باید مجوز اراضی این ایستگاه راه‌آهن در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شود.

وی درباره راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای تهران گفت: از تهران به اسلامشهر در کنار خط موجود، خط قطار حومه‌ای احداث می‌شود، ضمن آنکه از تهران به سمت ری و ورامین خط آهن داریم همچنین از کرج تا هشتگرد نیز خط آهن وجود دارد و خطوط ریلی جدید و حومه‌ای احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سئوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه آیا برای احداث ایستگاه راه‌آهن جدید نیازی به مجوز شهرداری وجود دارد یا خیر؟ گفت: شهرداری یکی از اعضای کمیسیون ماده ۵ است که مسئولیت این کمیسیون با وزارت راه و شهرسازی است و زمینی که برای ایستگاه در نظر گرفته می‌شود باید مجوزهای لازم از شورای عالی شهرسازی و معماری گرفته شود.

وی ادامه داد: برای راه ‌اندازی خطوط تراموا شهرداری‌ها مسئولند چون این مدل حمل و نقل ریلی برای مصارف درون شهر است.

وی مدل شهرسازی ریل‌پایه را یک مدل نگرش برای تمام دستگاه‌ها دانست و گفت: برای پیاده‌سازی این مدل بیشتر از آنکه راه آهن مسئولیتی داشته باشد نگرش دستگاه‌ها باید تغییر کند خوشبختانه زمانی که راه‌ آهن‌ها احداث شدند عرض کافی برای توسعه آنها در نظر گرفته شد برای مثال در خط تهران-اصفهان ریلی وجود دارد که می‌توان در کنار آن خطوط دیگری اضافه کرد یا در مسیر وامین و کرج جا برای توسعه خطوط وجود دارد.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: راه‌آهن باید مثل مترو زیرزمینی باشد؛ خطوط حومه باید در ابتدای شهر به زیر زمین رفته و به مترو متصل شود و در خارج از شهر به روی زمین برگردد.

پورسید آقایی افزود: قرار نبود خط ریلی کرج به صادقیه وصل شود، بلکه قرار بود این خط حومه‌ای پس از ورود به تهران، به زیرزمین رفته و در ایستگاه متروی امام خمینی(ره)، به مترو متصل شود، اما مسئولان در راستای کاهش هزینه‌ها نقشه فعلی را پیاده کردند.

وی با اشاره به اختلاف نظر حقوقی بین راه‌آهن و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده در حوزه نرخ بلیت قطار توضیح داد: ما معتقد هستیم اختیار نرخ‌گذاری‌ها در حوزه بلیت قطار در اختیار راه‌آهن است اما سازمان حمایت می‌گوید که این اختیار طی مصوبه‌ای تغییر کرده است. در هفته جاری جلسه‌ای با حضور وزرای "راه و شهرسازی"٬" صنعت٬ معدن و تجارت" و معاون حقوقی رئیس جمهور برگزار می‌شود و به این موضوع رسیدگی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی یادآور شد: آنچه در این باره مهم است این است که راه‌آهن و سازمان حمایت هر دو افزایش منطقی قیمت بلیت قطار را قبول دارند و کارگروه تنظیم بازار نیز منطقی بودن این افزایش نرخ را قبول دارد، اما موضوع این است که اجازه این افزایش قیمت از سوی راه‌آهن صادر شود یا سازمان حمایت. البته افزایش متوسط ۸ درصدی قیمت بلیت قطار با توجه به هزینه‌های سنگین شرکت‌های ریلی چندان زیاد نیست./

نظر شما