شناسهٔ خبر: 175705 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

تعاریف و توضیحات آماری بنادر و دریانوردی

بنادر هرمزگان در مطلب پیش رو با تعاریف و توضیحات آماری حوزه بنادر و دریانوردی آشنا می‌شوید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، واژگان در اصطلاح زبان شناسی یک نظام معنایی است که پایه های اصلی یا دستوری واژه ها را معین میکند. مهم ترین بخش واژگان دانستن واژه از دیدگاه معنایی است زیرا عموماً یک واژه میتواند معانی و کاربردهای مختلفی داشته باشد. واژگان میتوانند عمومی یا مختص به یک دامنه خاص باشند مفاهیم و اصطلاحات به کار برده شده برای واژگان مرسوم در مناطق که در اینجا آمده طبق تعریفی است که در استانداردها پذیرفته شده یا در قوانین و مقررات جاری کشور جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره شده و بر اساس نیاز کتاب حاضر ممکن است بخشی به تعاریف افزوده شده باشد. ذکر این نکته نیز لازم است که با توجه به گستردگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در کشور به تعریف واژگانی اکتفا شده که مورد استفاده در مناطق ویژه اقتصادی بندری و محدوده بندری مناطق آزاد تجاری صنعتی است.

شرکت ها و موسسات کارگزاری ترابری دریایی: شرکت‌های قانونی دارای پروانه فعالیت که در زمینه خدمات بندری و دریایی فعالیت می نمایند.

شناور: به هر وسیله نقلیه آبی که قابلیت دریانوردی در کلیه آبهای مجاز را داشته باشد شناور می گویند.

کشتی یخچالی:  کشتی است که فضاهای بارگیری آن دارای کنترل درجه حرارت بوده و جهت حمل کالاهایی مانند گوشت ، لبنیات و .... بکار می رود.

کشتی تانکر: کشتی است که جهت حمل مواد مایع نفتی و غیر نفتی بکار گرفته می شود.

کشتی رو - رو: کشتی است که وسایل نقلیه زمینی موتوری می توانند مستقیماً به آن وارد یا از آن خارج شوند.

کشتی ماهیگیری: کشتی است که جهت ماهیگیری و صید آبزیان مورد استفاده قرار می گیرد.

کشتی فله بر: کشتی است که جهت حمل کالاهای فله خشک مانند گندم، جو، ذرت و ذغال سنگ بکار می رود.

کشتی کانتینری: کشتی است که فقط قابلیت حمل کانتینر را دارد.

کالای آسیب دیده: کالایی است که قبل از تخلیه و یا در جریان عملیات تخلیه و بارگیری صدمه دیده و یا بسته بندی آن دچار آسیب گردد. این اصطلاح در عملیات تحویل و تحول کالا از اهمیت ویژه به لحاظ تنظیم صورتمجلس کالای آسیب دیده برخوردار می باشد.

کالای به آب افتاده :کالایی است که در جریان تخلیه و یا بارگیری به آب دریا افتاده است. این اصطلاح در عملیات تحویل و تحول کالا از اهمیت ویژه به لحاظ تنظیم صورتمجلس به آب افتادگی برخوردار می باشد.

کالای صادرات مجدد : کالایی است که به منطقه آزاد با ویژه اقتصادی بندری وارد و پس از انجام فرآیند تولید پردازش، تبدیل، تکمیل تعمیر و یا ... به خارج از کشور فرستاده می شود.

کالای ترانزیت داخلی :کالای گمرک نشده ای است که از یک گمرک خانه مجاز به گمرک خانه مجاز دیگری حمل و تحویل می گردد.

کالای اکبند : به کالایی گفته می شود که بسته بندی اولیه آن دست نخورده باشد. یک کانتینر نیز تا زمانی که پلمپ آن باز نشود آکبند محسوب می شود.

کالای مرجوعی: کالایی است که به هر دلیل به منشاء ورود قبلی خود برگشت داده شود. (داخل یا خارج از کشور)

کالای فاسد شدنی: کالایی است که به لحاظ ماهیتی در شرایط عادی فاسد شود و یا صرفاً شروع به فساد کند و با تغییر شکل دهد و یا تاریخ مصرف آن منقضی گردد. این اصطلاح در عملیات انبارداری از اهمیت ویژه به لحاظ اعلام به موقع و سریع به مراجع ذی ربط) برخوردار می باشد.

کالای کابوتاژ: کالایی است که از یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا و یا رودخانه های مرزی حمل گردد. 

کالای واردات قطعی: کالایی است که برای مصرف در داخل کشور از گمرک ترخیص می شود.

کالای صادرات قطعی: کالایی است که به منظور فروش و یا مصرف به خارج از کشور فرستاده می شود.

کالای ممنوعه :کالایی است که ورود آن به منطقه یا کشور، بنا به مصالح ملی یا شرع مقدس اسلام یا به موجب قانون ممنوع است.

سواپ کالا : فرایندی است که طی آن کالا جهت مصرف داخلی از یک مرز وارد و معادل آن از مرز دیگر کشور خارج گردد.

کالای خطرناک: کالایی است که نگهداری آن ایجاد خطر برای خود یا سایر کالاها اماکن و... می نماید.

حمل یکسره کالا : به انتقال کالا از وسیله حمل ورودی به وسیله حمل خروجی و خروج آن از محدوده منطقه، بدون تخلیه در اماکن منطقه حمل یکسره کالا گویند.

حمل مستقیم کالا : به انتقال کالا از وسیله حمل ورودی به انبارهای خصوصی واقع در منطقه بدون تحویل و تحول در انبارهای منطقه حمل مستقیم کالا گویند.

کالای با ماندگاری زیاد مهلت گذشته و مهلت منقضی : کالایی که مهلت مجاز توقف آن در محدوده بندری مناطق آزادیا مناطق ویژه اقتصادی بندری به پایان رسیده باشد را کالای با ماندگاری زیاد گویند. هر گاه به منظور تعیین تکلیف کالا توسط منطقه برای صاحب این کالا اخطاریه ارسال شود و مهلت تعیین شده در اخطاریه نیز به پایان برسد کالای فوق مهلت گذشته تلقی میشود و در
نهایت این کالا تحت عنوان کالای مهلت منقضی توسط منطقه به گمرک اعلام می شود.

کد کالای خطرناک ( IMDG :International Maritime Dangerous Goods Code):  کد در برگیرنده شرایط لازم بین المللی برای حمل و نقل کالاهای خطرناک از راه دریا می باشد.

شماره طبقه بندی کالای خطرناک U.N.NUMBER : در مجموعه کتابهای CODE IMDG به عددی که برای طبقه بندی کالاهای خطرناک اختصاص داده شده U.N.NUMBER گفته می شود.

انبارداری : به انجام فرآیند تحویل و تحول کالا صفافی ثبت و صدور قبض انبار برای هر آرتیکل از کالا به منظور نگهداری و اجرای ضوابط و الزامات مقرراتی در مدت زمان نگهداری و در پایان تحویل کالا به ذینفع و تسویه دفاتر، انبارداری گویند.

ادامه دارد...