شناسهٔ خبر: 17573 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حناچی در همایش شهرسازی ریل‌پایه مطرح کرد:

لزوم رفع برخوردهای جزیره‌ای برای ایجاد حمل‌و‌نقل یکپارچه/ جانمایی ایستگاه‌های راه‌آهن در بسیاری از شهرها اشتباه است

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی جانمایی برخی ایستگاه‌های راه‌آهن کشور را اشتباه دانست و گفت: با توسعه حمل‌و‌نقل حومه، مراکز تجاری و اقتصادی از مرکز شهر به حومه توسعه می‌یابند و این موضوع به ارتقای ارزش زمین در برون شهر کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی امروز یکشنبه ۱۱ بهمن ماه ۹۴ در همایش شهرسازی ریل‌پایه با تاکید بر نگرش یکپارچه در حمل‌و‌نقل و نیز به هماهنگی بین دستگاه‌ها برای پیاده سازی حمل‌و‌نقل یکپارچه گفت: در این زمینه باید از تجربیات کلانشهرهای موفق استفاده کرد و نباید با برخورد جزیره‌ای، موانعی برای ایجاد یک حمل و نقل یکپارچه به وجود آورد.

وی ادامه داد: متاسفانه راه آهن خود به دو بخش بیرون شهر و درون شهر تقسیم شده و در همین رابطه جانمایی ایستگاه‌ها در بسیاری از شهرها اشتباه است که با نگرش جدید در وزارت راه و شهرسازی و جابه جایی بسیاری از ایستگاه‌ها این نگرش غلط تا حدی اصلاح شده است.

وی با اشاره به مدل‌های موفق حمل و نقلی کلان‌شهرهای توسعه‌یافته گفت: بیشترین تراکم در کلانشهرها در مناطق مرکزی است و این تراکم جمعیتی با برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت به حومه شهر منتقل شدند.

حناچی طرح‌های عمومی و طرح‌های محله‌ای، منطقه‌بندی قوانین زیربخش‌ها، بازنگری دستورالعمل‌های طراحی و ذخیره اراضی را از جمله ابزارهای پیاده‌سازی برنامه‌ریزی شهری برشمرد و با اشاره به سیاست‌های ترافیکی اعمالی در کلانشهر لندن در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ گفت: با اجرای این طرح‌ها عمده تردد ماشین از مرکز شهر به حومه منتقل شد و بررسی‌ها نشان داد که استفاده از دوچرخه و حمل‌و‌نقل در شهر افزایش پیدا کرده است.

وی کاربری زمین شهری را نیز بسیار مهم دانست و افزود: توجه به این موضوع باعث می‌شود تا با توسعه حمل‌و‌نقل حومه مراکز تجاری و اقتصادی از مرکز شهر به حومه توسعه یابند و رونق حمل و نقل حومه در بیرون شهر به ارتقای ارزش زمین نیز کمک می‌کند.

دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی به ایجاد شهرهای جدید و لزوم فراهم ساختن زیرساخت‌های حمل ونقلی برای این شهرها اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که باید در کشور به آن توجه شود ضرورت نظام پرداخت یکپارچه و الکترونیک بلیت برای حمل و نقل مسافر است و باید با این مدل شرایط برای جابه جایی مسافر فراهم شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به جابه‌جایی مسافران با دو میلیون و ۳۰۰ هزار سفر ریلی در شهر ونکوور کانادا با وجود دارا بودن جمعیت ۵۸۰ هزار نفر اشاره کرد و درباره این مدل از جابه‌جایی گفت: زیرساخت‌ها باید به گونه‌ای فراهم شود تا مسافر با صرف هزینه‌ای کمتر در قیاس با سایر هزینه‌ها رغبت کند تا از ریل برای جابه‌جایی خود استفاده کند.

وی مدل حمل و نقلی TOC و TOR را دو مدل حمل و نقلی دیگر دانست که باید در کنار مدل  TODمورد توجه قرار گیرد گفت: برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در آینده باید به این سمت برود تا بتوانیم خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهیم./

نظر شما