شناسهٔ خبر: 176144 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

آغاز مطالعات و مراحل فنی تعیین حریم گسلی شهر دماوند

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز مطالعات و مراحل فنی تعیین حریم گسلی شهر دماوند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز از آغاز مراحل فنی تعیین حریم گسل شهر دماوند خبر داد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این کار با توجه به مسئولیت‌های قانونی مرکز در زمینه تعیین حریم گسل‌ها و تدوین ضوابط ساخت‌وساز در این حرایم (بر اساس بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور) و همچنین بر اساس پروژه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مقام کارفرما برای ۳۳ شهر کشور برنامه ریزی شده است، گفت: مطالعات فازهای مختلف تعیین حریم گسل‌ها در سطح شهر و حاشیه آن با گروه های مختلف آغاز شده و در دست انجام است.

بیت‌اللهی افزود: تعیین حریم گسل شهر دماوند شامل بازدیدهای گسترده زمین شناسی و تکتونیک، ارزیابی‌های ژئوموفولوژیکی، نمونه‌برداری از خاک و انجام آزمایش‌های مورد نیاز، عملیات ژئوالکتریک، مطالعات ژئوتکنیک و ارزیابی‌های سازه‌ای در بخش‌های مختلف این شهر و شعاع پنج کیلومتری آن است.

وی تصریح کرد: در این طرح بزرگ که با محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مقام مجری و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در سطح استان تهران انجام خواهد شد، علاوه ‌بر تعیین محدوده حرایم گسل‌های اصلی شهر با شیوه دقیق، همه ساختمان‌های با اهمیت، ابنیه فنی، تاسیسات شهری و غیرشهری، شبکه حمل‌ونقل، شریان‌های حیاتی و دیگر زیرساخت‌های قرار گرفته در حریم گسل، برای تعیین راهکارهای کاهش ریسک و انجام فرایند مقاوم‌سازی مناسب، شناسایی، تحلیل ریسک و اولویت‌بندی خواهند شد.

گفتنی است نتایج ارزشمند این طرح در اسرع وقت پس از تکمیل نهایی، برای انجام مراحل قانونی و تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال خواهد شد که پس از طی مراحل قانونی، به همه دستگاه‌های ذی‌ربط جهت بهره‌برداری در تصمیم‌گیری‌های آتی ابلاغ شود.