شناسهٔ خبر: 176386 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل هوایی در هفته‌ای که گذشت؛

از تکذیب تحریم‌های جدید علیه هما تا معافیت مسافران پروازهای زیارتی از عوارض ۱۰ یورویی

هواپیما- ایران ایر حمل‌ونقل هوایی در هفته‌ای که گذشت از برنامه‌ریزی برای اعزام ۱۷۰ هزار عمره‌گزار توسط «هما» تا تکذیب تحریم‌های جدید علیه هما و همچنین معافیت مسافران پروازهای زیارتی از عوارض ۱۰ یورویی را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین رویداد پیش روی حوزه حمل‌ونقل هوایی در هفته پیش رو آغاز اعزام زائران حج عمره است که از تاریخ ۲۸ شهریورماه شروع می شود. در همین رابطه مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، از آغاز پروازهای حج عمره از ۲۸ شهریورماه با پروازهای «هما» خبر داد و گفت که حدود ۱۷۰ هزار عمره‌گزار از ۱۶ فرودگاه کشور به عربستان می‌روند.

عمره گزاران از ایستگاه‌های پروازی تهران، تبریز، ارومیه، مشهد، اصفهان، یزد، گرگان، اردبیل، کرمان، بندرعباس، شیراز، بوشهر، اهواز، زاهدان، ساری و بیرجند اعزام می‌شوند. 

معافیت مسافران پروازهای زیارتی از عوارض ۱۰ یورویی

طبق بخشنامه‌ سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شده به شرکت‌های هواپیمایی، از اول سپتامبر ۱۱ شهریور و بر پایه قانون برنامه هفتم توسعه از هر مسافر خروجی پروازهای بین المللی ۱۰ یورو عوارض اخذ می‌شود. این مبالغ برای تامین منابع مالی طرح‌های توسعه و زیرساخت‌های فرودگاهی و خدمات مسافران هوایی به خزانه واریز و سپس در محل موضوع هدف هزینه می‌شود.

البته مسافران پروازهای زیارتی به مقصد کشورهای عربستان، عراق و سوریه از پرداخت این مبلغ معاف هستند.

انطباق ارائه تسهیلات فرودگاهی با مقررات بین‌المللی ایکائو ضروری است

ضرورت انطباق ارائه تسهیلات فرودگاهی با مقررات بین‌المللی ایکائو از اخبار مطرح شده در بخش فرودگاهی بود. آخرین بار در سال ۲۰۱۱ بازرسان ایکائو برای انجام دو ممیزی به ایران سفر کردند و تجربه قبلی نشان دهنده این است که متخصصان فرودگاهی کشور با طرز کار کارشناسان و بازرسان ایکائو در این زمینه آشنایی کامل دارند.

تحریم‌های جدید به «هما» اعلام نشده است

روزهای گذشته در سطح بین‌المللی اخباری مبنی بر تحریم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» از سوی کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان در رسانه های خارجی منتشر شد که روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» اعلام کرد: در خصوص انتشار اخبار تحریم ایران ایر مطلبی از سوی طرف مقابل به صورت رسمی به «هما» ابلاغ نشده است.

درباره اطلاع رسانی اقدامات بعدی «هما» در خصوص مسافران نیز بیان شد؛ در صورت هرگونه اقدام در رابطه با پروازهای«هما»، مراتب از طریق دفاتر فروش، پایگاه های اطلاع رسانی «هما» و رسانه‌ها به هموطنان اعلام خواهد شد.

در حوزه زیرساخت حوزه حمل و نقل هوایی نیز، یکی از مهمترین پروژه ها، آغاز عملیات ساخت فاز ۲ شهر فرودگاهی در دولت سیزدهم بود که مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه «طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، رئیس جمهور تاکید ویژه ای بر تکمیل فاز ۲ شهر فرودگاهی امام دارد»، ابراز امیدواری کرد در صورت تخصیص به موقع منابع مالی در ۶ ماه اول سال آینده پروژه‌های جبهه اول فاز ۲ به بهره‌برداری برسد.