شناسهٔ خبر: 176478 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

تشدید سامانه بارشی در شمال کشور و صدور هشدار نارنجی

بارش باران سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی و احتمال رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی از روز شنبه ۲۴ شهریور تا روز دوشنبه ۲۶ شهریور هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.

در پی فعالیت این سامانه، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک در برخی نقاط و بارش تگرگ در نقاط مستعد رخ خواهد داد.

این سامانه در روزهای یادشده، شرق گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات و دامنه در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان را در برخواهد گرفت.

در پی فعالیت این سامانه بارشی طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آب‌گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد شدید، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی محتمل خواهد بود.

براین‌اساس به پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از اسکان و برپایی چادر در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابه‌جایی محصولات کشاورزی برداشت شده و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی توصیه می‌شود.