شناسهٔ خبر: 17660 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

خدایی در مستند تلویزیونی راه آهن محور توسعه:

قطارهای حومه‌ای از لازمه‌های حمل و نقل در کلانشهرهای بزرگ هستند/ وجود ۲۲ مسیر ریلی حومه‌ای در کشور/ برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قطار حومه‌ای در اصفهان، شیراز و اندیمشک

احمد خدایی توسعه حمل و نقل ریلی حومه‌ای یکی از محورهای مورد توجه وزارت راه و شهرسازی است که وجود ۲۲ مسیر راه‌آهن حومه‌ای در کشور، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قطار حومه‌ای در اصفهان، شیراز و اندیمشک و پروژه ۴ خطه کردن مسیرهای ریلی شهرهای کرج، قم و گرمسار به تهران بیانگر این مسئله است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به موضوع حمل و نقل ریلی حومه در دولت یازدهم موجب شده است تا این سوال در افکار عمومی جامعه ایجاد شود که قطارهای حومه‌ای به کدامیک از انواع حمل و نقل ریلی اطلاق می‌شود.

در دهه‌های اخیر یکی از مهم‌ترین معضلات کلانشهرها حمل و نقل درون شهری و برون شهری بوده است. این مسئله با گسترش شهرهای مادر به حومه بیش از پیش به چشم می‌‌آید و برای کشور ما نیز به یک معضل بزرگ بدل شده است.

در همین راستا هرچند وعده راه‌اندازی نخستین مسیر حومه‌ای در شهریور ۹۵ داده شده بود ولی اهمیت حمل و نقل حومه‌ای به قدری بود که وقتی زیرساخت‌های لازم در مسیر تهران-شهرقدس-کرج-هشتگرد وجود داشت دکتر آخوندی با حضور در توقف‌گاه شهرقدس رسما حرکت یکی از نخستین قطارهای حومه‌ای را در این مسیر کلید زد.

برنامه ۴ خطه شدن سه محور ورودی به پایتخت نیز در راستای توسعه همین حمل و نقل حومه صورت می‌گیرد تا شهرهای کرج، قم و گرمسار در آینده نزدیک دو خط اختصاصی ریلی با سرعت سیر بالا و سرفاصله زمانی کوتاه فقط برای مسیرهای حومه‌ای داشته باشند.

برنامه مستند تلویزیونی "راه‌آهن محور توسعه" به معرفی مختصری از قطارهای حومه‌ای پرداخت که این نوع از حمل و نقل چقدر می‌تواند برای ساکنان حومه کلانشهرها مفید باشد و این شهروندان بدون تولید هرگونه آلودگی و تحمل ترافیک به شهر مادر منتقل شوند.

احمد خدایی قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این مستند تلویزیونی برنامه‌‌ریزی‌ها برای راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای را به شکل کوتاه، میان‌مدت و بلند مدت دانست و گفت: در حال حاضر در برخی از مسیرها این قطارها برای خدمت‌رسانی به مردم آماده هستند.

وی با تأکید بر اینکه قطارهای حومه‌ای جزئی از لازمه‌های بخش حمل و نقل در کلانشهرهای بزرگ هستند، ادامه داد: در حال حاضر ۲۲ مسیر حومه‌ای ریلی در کشور وجود دارد که در برخی از مسیرها ۴ یا ۵ قطار به صورت روزانه سیر و حرکت دارند.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن با یادآوری اینکه قطارهای حومه‌ای در مسیرهای کلانشهر تهران در حال سیر حرکت هستند، گفت: مسیرهای حومه‌ای فعال تهران شامل مسیرهای تهران-قم، تهران-پیشوا-وارمین، تهران-کرج-هشتگرد و تهران-پرند هستند.

وی افزود: در کلانشهرهای مشهد، اهواز، تبریز، گرگان و ساری نیز قطارهای حومه‌ای تردد می‌کنند. در برخی شهرهای دیگر مثل اصفهان، شیراز، اندیمشک و چند شهر دیگر راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای در دستور کار قرار دارد./

نظر شما