شناسهٔ خبر: 176608 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ساخت بیش از ۴۵ هزار واحد مسکونی در گیلان

شورای مسکن مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در دویست و چهاردهمین جلسه شورای مسکن استان از ساخت بیش از ۴۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در گیلان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گیلان)، محمدرضا فلاحتگر مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در شورای مسکن استان گیلان، با اشاره به تعهد ۹۷ هزار و ۵۵۰ واحدی نهضت ملی مسکن استان گیلان در برش سه ساله، اظهار کرد: تعهد طرح حمایتی شهری، بازآفرینی شهری، تسهیلات خودمالک شهری و تسهیلات مسکن روستایی به ترتیب ۳۷ هزار و ۹۹۷ واحد، ۱۲ هزار و ۶۶۵ واحد، ۱۶ هزار و ۸۸۸ واحد و ۳۰ هزار واحد است.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۹۲۶ واحد طرح حمایتی شهری در حال ساخت است، افزود: ۵۹۲۴ واحد بازآفرینی شهری، ۴۰۶۴ واحد خودمالک شهری و ۲۲ هزار و ۷۹۸ واحد مسکن روستایی نیز در دست ساخت است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به صدور ۳۱ هزار و ۳۲۰ پروانه شهری ساخت مسکن در بخش خصوصی و ۴۳ هزار و ۹۲۱ پروانه روستایی، تصریح کرد: در طرح حمایتی شهری، ۱۱ هزار و ۱۷۱ واحد در قالب انبوه ساز و ۱۷۵۵ واحد در قالب گروه ساخت و طرح جوانی جمعیت محقق شده است.

فلاحتگر با بیان اینکه رتبه گیلان در بخش مدیریت زمین از ۲۳ به ۱۲ در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است، متذکر شد: تعداد کل واحدهای در حال ساخت نهضت ملی مسکن استان ۴۵ هزار و ۷۱۲ واحد است که تحقق ۴۷ درصدی برنامه ابلاغی (۹۷ هزار و ۵۵۰ واحد) را نشان می‌دهد.

وی از ساخت ۳۸۱۵ واحد با روش‌های نوین و صنعتی سازی خبر داد و بیان کرد: تعداد کل ثبت نامی‌های طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان ۳۰۸۹ نفر است که شاهد تایید نهایی ۱۳۸۶ نفر هستیم؛ تاکنون برای ۶۶۴ خانوار تخصیص زمین به ارزش ۶۲۰ میلیارد تومان نیز انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان تعهد استان در مسکن محرومین شهری را ۱۴۵۰ واحد دانست و تاکید کرد: تامین زمین برای ۵۲۵ واحد در شهرهای رشت، شفت، فومن، بندر انزلی، آستارا، صومعه سرا و کیاشهر به مساحت ۲۷ هزار و ۱۵۰ مترمربع انجام شده که در اختیار بنیاد مسکن استان قرار می‌گیرد.

اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در این جلسه از روند اجرای پروژه‌های مسکن استان ابراز رضایت کرد و افزود: تعهدی که دولت‌ها در اجرای پروژه‌های ملی دارند در واقع تعهد حاکمیت به مردم است زیرا این مصوبات در مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد و دولت‌ها موظف به تکمیل طرح‌های نیمه تمام هستند.

استاندار گیلان اضافه کرد: هم‌اکنون پیشرفت برخی از پروژه‌های مسکن که به صورت فازبندی در حال اجراست روند روبه رشدی دارد و متقاضی دارای آورده بیشتر می‌تواند مسکن خود را طبق اولویت‌بندی تحویل گیرد، دستگاه‌های متولی نیز با واگذاری مسکن به طور کامل شیرینی این تحویل را در کام مردم ماندگار کنند.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان به هنگام جانمایی پروژه‌ها ایجاد زیرساخت‌ها را به بهترین نحو مد نظر داشته باشند و فاصله زیرساخت‌هایی آب و برق، گاز، فاضلاب و مخابرات و غیره را با پروژه مسکن در حال اجرا از همه زوایا مورد بررسی و توجه قرار دهند.

عباسی با تقدیر از تلاش دستگاه‌های متولی در فرایند اجرای پروژه‌ها از آماده‌سازی زمین، پرداخت تسهیلات و ایجاد زیرساخت‌ها تا واگذاری مسکن گفت: کارها باید با سرعت و شتاب بیشتری دنبال شود، همچنین باید با تمرکززدایی از مرکز، متقاضیان را به سمت شهرستان‌ها هدایت کرد چون تامین زیرساخت‌ها در مرکز استان با دشواری‌های بیشتری نسبت به شهرستان‌ها همراه است.

استاندار گیلان در ادامه از بانک‌های عامل خواست در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن همکاری بیشتری داشته باشند.