به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، در نشست کارگروه توسعه دریامحور، جلیل اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به طرح توسعه اراضی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری پسکرانه بندر شهید رجایی اظهار کرد: با توجه به حجم بالای این طرح جمعبندی سازمان بنادر و دریانوردی این بود که کار توسعه یک بخش از اراضی الحاق شده توسط سازمان بنادر انجام و دو بخش دیگر نیز به سرمایهگذاران واگذار شود که تا پایان سال قراردادهای آن نهایی خواهد شد.
اسلامی افزود: ایده ایجاد زیرساخت (پلتفرم) ترانزیتی برای کشور به منظور بارگذاری تعرفهها از طرف سازمان بنادر و دریانوردی تهیه و به زودی مطرح خواهد شد.
استاندار هرمزگان نیز گفت: یکی از طرحهای مهم بندری در استان توسعه پسکرانه بندر شهید رجایی در اراضی موسوم به ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری است که در نظر داریم به پهنهای برای استقرار شرکتهای تولیدی بزرگ مقیاس تبدیل شود.
وی با اشاره به فرصتهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت بینالمللی، بیان کرد: تمام تلاش کشور در توسعه زیرساختهای ترانزیتی برای این است که هزینههای حمل و نقل کالا در کشور کاهش پیدا کند و بتوانیم با رقبای بینالمللی در این بخش رقابت کنیم.
استاندار هرمزگان ادامه داد: گاهی شاهدیم واسطههایی موجب میشوند که این مزیتها از بین برود از این رو لازم است درگاهی برای ترانزیت بینالمللی کشور تعریف و تمام قیمتها به صورت شفاف در این درگاه ارائه شود.
دوستی با اشاره به مزیتهای نسبی ایران در ترانزیت بینالمللی، بازنگری و همسانسازی تعرفههای ترانزیت در کشور را ضروری دانست.
وی با بیان اینکه تعرفه حمل و نقل ریلی ایران با دیگر تعرفههای ترانزیت در ایران همخوانی ندارد؛ گفت: این امر موجب میشود که تقریباً مزیت بندری ایران بیاثر شده که در این بخش نیز باید ضعف حکمرانی برطرف شود.