شناسهٔ خبر: 176820 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور مطرح کرد؛

تحلیل ۱۰۰ تا ۲۰۰ نقشه هواشناسی برای صدور پیش‌بینی‌های روزانه در کشور

ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هواشناسی سازمان هواشناسی کشور گفت: هر روز برای صدور پیش‌بینی‌های جوی، بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ نقشه هواشناسی در لایه‌های مختلف اتمسفر زمین در این مرکز تحلیل و بررسی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان هواشناسی کشور، صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هواشناسی سازمان هواشناسی کشور در حاشیه بازدید یکی از مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور از واحدهای عملیاتی سازمان اظهار کرد: شبکه دیدبانی وضع هوا یکی از نیازهای اساسی پیش‌بینی‌های هواشناسی است؛ چراکه برای صدور پیش‌بینی لازم است بدانیم کجا چه اتفاقی افتاده است.

وی افزود: با جمع‌آوری اطلاعات ایستگاه‌های هواشناسی، نقشه‌های مختلفی در سطوح مختلف ارتفاعی اتمسفر مدل‌سازی می‌شود که برای صدور پیش‌بینی‌های هواشناسی الزامی است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هواشناسی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: گاهی برای صدور پیش‌بینی‌های روزانه لازم است بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ نقشه در روز تحلیل و بررسی شود.

ضیائیان در ادامه با تأکید بر اینکه هواشناسی علم عدم قطعیت است، گفت: قطعیت در هواشناسی وجود ندارد به‌طوریکه بهترین مراکز پیش‌بینی دنیا، از جمله مرکز ECMWF که برای اتحادیه اروپا فعال است، صحت پیش‌بینی‌های خود را ۸۰ درصد اعلام کرده است.

صحت پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت هواشناسی در سال گذشته حدود ۸۲ درصد بوده است

وی با بیان اینکه صحت پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت سازمان هواشناسی کشور نیز در سال گذشته حدود ۸۲ درصد بوده است، افزود: هر روز راس ساعت ۹ صبح جلسات مشورتی روزانه پیش‌بینی با حضور کارشناسان هواشناسی استان‌های سراسر کشور تشکیل می‌شود و در نهایت منجر به صدور پیش‌بینی یا هشدارهای هواشناسی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هواشناسی سازمان هواشناسی کشور عنوان کرد: یکی از خلاها و کمبودهای ما در پوشش شبکه رادار هواشناسی است که مشکلاتی را در صدور پیش‌بینی‌های خیلی کوتاه‌مدت ایجاد کرده است.

ضیائیان تصریح کرد: برای پیش‌بینی‌های خیلی کوتاه‌مدت و رصد به‌هنگام شرایط جوی کشور، نیاز به توسعه شبکه رادار هواشناسی است.