شناسهٔ خبر: 17695 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حکیم در مراسم اختتامیه هفتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و لبنان:

اقتصاد ایران و لبنان مکمل یکدیگرند/ توافقنامه "تجارت ترجیحی" گامی مهم برای توسعه بازرگانی ایران و لبنان است/ موانع توسعه روابط دو کشور برداشته شود

الان حکیم وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان با بیان اینکه توافقنامه "تجارت ترجیحی" گامی مهم برای توسعه بازرگانی دو کشور است٬ گفت: اقتصاد ایران و لبنان نه تنها با هم تقابلی ندارند بلکه مکمل یکدیگرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ آلان حکیم وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان امروز سه‌شنبه ۱۳ بهمن در مراسم اختتامیه هفتمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و لبنان، ایران را کشوری با تمدن، علم، معرفت و فرهنگ غنی دانست که نقش بسزایی در عرصه‌های جهانی دارد و گفت: تمدن اصیل ایران و روابط سازنده ایران با لبنان موجب شده است تا دو کشور در سطح ملت و دولت باهم ارتباطات مناسبی داشته باشد.

وی ضمن اظهار خرسندی خود از به ثمر رسیدن توافقات حاصله در هفتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و لبنان افزود: ایران با برخورداری از ثروت‌های خدادادی بسیار مانند منابع زیرزمینی و معادن به رکن و اصل جهانی تبدیل شده است که اثر آن نیز در جهان نمایان است.

آلان حکیم با یادآوری اینکه نباید فراموش کنیم ایران دومین کشور خاورمیانه به لحاظ جمعیتی است و جمعیت تحصیلکرده و با فرهنگ بالایی دارد تاکید کرد: مسلما لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران موجب خواهد شد ایران به قطب همکاری‌های اقتصادی برای لبنان تبدیل شود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و لبنان ادامه داد: لازم می‌دانم لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را تبریک بگویم از این رو امیدوارم کمیسیون مشترک بین دو کشور نقش موثرتری را نسبت به گذشته در روابط دوجانبه ایفا کند.

وی با بیان اینکه فرصت بسیار خوبی برای تقویت اقتصاد دو کشور ایجاد شده است تاکید کرد: اقتصاد ایران و لبنان نه تنها با هم برخوردی ندارند بلکه مکمل یکدیگرند. باور دارم که همکاری میان دو کشور می‌تواند در چارچوب مناسبی با فراهم شدن بسترها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

آلان حکیم اضافه کرد: این همکاری‌ها نقش بسزایی در رشد اقتصادی دو کشور خواهد داشت و مسئولیت بزرگی برای تصمیم‌گیرندگان دو کشور ایجاد خواهد کرد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و لبنان اظهار کرد: امیدوارم نگاه واحدی در خصوص مسائل مطروحه در کمیسیون مشترک وجود داشته باشد تا بتوانیم امور را هرچه سریعتر پیش ببریم.

وی نهایی شدن توافق‌نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور را یک الگوی مناسب و گامی مهم در جهت بازرگانی دو کشور خواند و گفت: دو کشور در خاورمیانه نقش مهمی دارند که می‌توانند بر مناسبات منطقه تاثیرگذار باشد.

آلان حکیم مشارکت لبنان در خصوص توسعه بخش بانکی ایران به دلیل تجربه بالای لبنان در این زمینه را یکی از موضوعات مورد توافق در کمیسیون مشترک برشمرد و به توسعه مناطق صنعتی لبنان با استفاده از تجارب ارزنده ایران در این زمینه را نیز یادآور شد و افزود: اعطای امتیازات ویژه و خاص به لبنان برای حضور در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد از دیگر موضوعات مورد توافق در کمیسیون بود.

وی افزود: تقویت بخش کشاورزی ایران با استفاده از واردات محصولات لبنانی و دادن تسهیلات خاص به گمرکات دو کشور یکی دیگر از موضوعات مورد توافق در کمیسیون مشترک بود. همچنین تبادل تجربیات در زمینه‌های پزشکی و گردشگری که ایران در این زمینه ظرفیت بالایی دارد مثل احداث رستوران و هتل‌های مجلل و همکاری‌های گردشگری زیارتی از توافقات حاصله بود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و لبنان تقویت همکاری‌ها در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در دوکشور و ایجاد کمیسیون‌های بازرگانی را از محورهای دیگر مورد توافق برشمرد و افزود: فراهم کردن بسترهای قانونی برای حضور فعالان اقتصادی دو کشور در بازارهای اقتصادی یکدیگر و تقویت بخش ورزشی از دیگر توافقات کمیسیون مشترک بود.

آلان حکیم همچنین به مبادله تجربیات در زمینه انرژی و برق اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که با اجرایی شدن این تفاهمات زمینه همکاری دو کشور گسترش یابد.

وی افزود: متاسفانه در کشور لبنان برخی موانع موجب می شوند تا اقتصاد لبنان با اقتصاد جهانی همگام نشود و ما بارها خواستار این بوده ایم که سیاست از اقتصاد جدا باشد و به جای اینکه اقتصاد در خدمت سیاست باشد سیاست در خدمت اقتصاد قرار گیرد تا بتوانیم تصمیمات با ثبات اقتصادی اتخاذ کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و لبنان با اشاره به اینکه لبنان در وزارت بازرگانی خود توافقات بین المللی خوبی با کشورهای مختلف به امضا رسانده است افزود: چرا باید این فرصت را از دست دهیم و با ایران روابط تجاری نداشته باشیم به ویژه اینکه در ایران هم احترام های متقابلی میان دو کشور وجود دارد و ما بر اساس همکاری‌های دولت- دولت و احترام به حاکمیت و قوانین جاری دو کشور پیش خواهیم رفت.

در پایان این مراسم ۴ سند همکاری مشترک در حضور روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و لبنان در زمینه های تجارت ترجیحی، ورزش و جوانان، زنان و صورت جلسه هفتمین همکاری های اقتصادی ایران و لبنان به امضا رسید./

نظر شما