شناسهٔ خبر: 17696 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

اختتامیه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لبنان برگزار شد:

امضای اسناد همکاری دوجانبه ایران و لبنان در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی/ آخوندی: ایران با هیچ کشوری در منطقه دشمنی ندارد/ به زودی شاهد بهبود اوضاع امنیتی منطقه خواهیم بود

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم اختتامیه هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لبنان زمینه‌های همکاری دو کشور که بر سر آنها به توافق رسیده‌اند را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در اختتامیه هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان که ظهر امروز سه شنبه ۱۳ بهمن در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با ابراز خوشحالی از حضور آقای «آلان حکیم» وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان و هیئت همراه در ایران گفت: ایران و لبنان روابط استراتژیک و با ثباتی چه در سطح دولت‌ها و چه در سطح ملت دو کشور دارند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایران و لبنان علی‌رغم فراز و نشیب‌های گسترده در تحولات منطقه در سه دهه گذشته هیچ‌گاه روابط استراتژیک خود را مورد تردید قرار نداده و دولت و ملت این دو کشور شانه به شانه یار همدیگر بودند.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لبنان افزود: با توجه به آغاز اجرای برجام و اعلام نتایج موافقت ایران و کشورهای ۱+۵، شاهد دور جدیدی از روابط ایران با کشورهای منطقه خواهیم بود. ایران به عنوان کشوری که مرکز تعادل منطقه است، پیام‌آور صلح و دوستی برای همه کشورهای خاورمیانه بوده و مطمئن هستیم که اوضاع منطقه به سرعت رو به بهبودی خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: هرچند برخی از کشورها به صورت تصنعی در پی این بودند که مرکز تعادل منطقه‌ای را از ایران خارج کنند، اما با این اتفاقی که افتاد (آغاز اجرای برجام) شاهد روزگاری خوش برای منطقه خواهیم بود. ایران دشمن هیچ کشوری نیست و منافع ما با منافع هیچ کشوری در منطقه در تضاد نیست بلکه منافع ما با کشورهای همسایه و مسلمان منطقه گره خورده است.

آخوندی با اشاره به برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لبنان در چند روز گذشته به میزبانی تهران اظهار کرد: در این نشست‌ها مذاکرات دوجانبه میان من به عنوان رئیس ایرانی این کمیسیون و آقای حکیم به عنوان رئیس لبنانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور انجام شد؛ همچنین مذاکرات هیئت لبنانی با کارشناسان و وزیران مربوطه ایرانی را برگزار کردیم که در نهایت به توافقات خوبی دست یافتیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما خود را برای برقراری روابط گسترده اقتصادی پس از عبور از بحران‌های ناامنی منطقه آماده کرده‌ایم، تاکید کرد: دو کشور روزهای بسیار خوبی برای بازگشت امنیت به منطقه در آینده نزدیک متصورند. ما در این نشست‌ها در زمینه موافقت تجارت ترجیحی میان دو کشور و تسهیل زمان‌بندی آن به توافق رسیدیم. ضمن اینکه نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی، اقتصادی و تجاری در ایران و لبنان توافق‌هایی حاصل کردیم.

وی با اشاره به توافق تهران ـ بیروت بر سر توسعه روابط بانکی ایران ـ لبنان و تسهیل در صدور و پوشش ضمانت‌نامه‌های صادراتی برای خریداران و بازرگانان دو کشور تأکید کرد: برقراری سیستم‌های بیمه‌ای و بیمه‌های خوداتکایی، تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری دوجانبه و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری دو کشور از دیگر توافقات نشست‌های چند روز اخیر اعضای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لبنان بود.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لبنان با اشاره به سرمایه‌گذاری یک شرکت لبنانی در زمینه تولید سیمان در ایران که در ماه‌‌های آینده این کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: یکی از ملزومات توسعه تجارت میان دو کشور توافق در حوزه استاندارد بود که در این نشست‌ها توافق کردیم تا گواهینامه‌های استاندارد را مشترکا صادر کنیم.

وی توافق تهران ـ بیروت در ماه می سال ۲۰۰۳ در حوزه گمرکات را یادآور شد و افزود: در اجلاس هفتم کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لبنان، جزئیات این توافق‌نامه به تصویب دو طرف رسید و تفاهم کردیم تا توافق سال ۲۰۰۳ را عملیاتی کنیم.

آخوندی همچنین توافق ایران و لبنان در زمینه ایجاد قرنطینه گیاهی و ساخت شهرک‌های صنعتی در دو کشور را متذکر و اظهار کرد: در این اجلاس توافق شد تا ایران برای طرف لبنانی کارخانه‌های بازیافت زباله و تولید کود شیمیایی با سرمایه‌گذاری دوطرف بسازد.

وی با تأکید بر اینکه لبنان به کشوری تجاری در دنیا مشهور است و بسیاری از کشورهای دنیا تجّار و بازرگانان لبنانی را می‌شناسند، اظهار کرد: توافق شد تا شرکت‌های تجاری مشترک با تجّار لبنانی ایجاد شود که در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی فعال باشند.

آخوندی با اشاره به تفاهم قبلی ایران و لبنان بر سر ساخت نیروگاه «زوک» در لبنان ادامه داد: در اجلاس اخیر بر سر جزئیات اجرای برنامه عملیاتی ساخت این نیروگاه به تفاهم رسیدیم. همچنین ایران در زمینه تولید آب شیرین مورد نیاز این نیروگاه نیز مشارکت خواهد کرد.

وی همکاری دو جانبه در زمینه مشارکت شرکت ایرانی مپنا در ساخت نیروگاه شهر «جیه» لبنان را یادآور شد و بیان کرد: سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در پروژه‌های معدن و زمین‌شناسی و همچنین پتروشیمی از دیگر توافقات هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لبنان است.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لبنان به تفاهم‌های دو کشور در زمینه‌های حمل و نقل اشاره و اظهار کرد: ایجاد پرواز مستقیم میان هواپیمایی لبنان با ایران، افزایش تعداد پروازها میان دو کشور برای تسهیل در رفت و آمد گردشگران و بازرگانان، تدوین برنامه اجرایی حمل و نقل زمینی کالا و مسافر بین دو کشور و تشکیل کارگروه مشترک کشتی‌رانی تجاری بخشی از توافق‌های حمل و نقلی ایران و لبنان است.

وی با بیان اینکه در این اجلاس موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز مورد توافق قرار گرفت، خاطرنشان کرد: مسائلی چون آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و صنایع دستی، محیط زیست، آموزش و تحقیقات در حوزه مسکن و شهرسازی و صدور خدمات فنی و مهندسی، هواشناسی و دادگستری جزء توافقات فرهنگی ـ اجتماعی بود.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: همانطور که ملاحظه کردید ایران و لبنان در آستانه ارتقای سطح روابط استراتژیک خود از سطح سیاسی صرف به سطوح اقتصادی و فرهنگی هستند و ما امروز به طور کلی سه گروه سند را امضا می‌کنیم:

۱. سند همکاری در حوزه صنعت، معدن و تجارت میان نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و نمایندگان مربوطه از لبنان

۲. سند همکاری در حوزه ورزش میان وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و آقای حکیم به نمایندگی از جمهوری لبنان

۳. سند اجلاس مشترک اقتصادی ایران و لبنان به عنوان جمع‌بندی هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور میان وزیر راه و شهرسازی ایران به عنوان رئیس طرف ایرانی این کمیسیون و آقای حکیم به عنوان رئیس طرف لبنانی کمیسیون مشترک

وی در پایان اظهار امیدواری کرد این روابط روز به روز گسترش یابد./

نظر شما