شناسهٔ خبر: 17714 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با نامه دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی به استاندار خراسان‌رضوی:

مصوبه بازنگری طرح جامع شهر جدید گلبهار ابلاغ شد/ الحاق بخش هاشم‌‍‌آباد مشهد به حریم شهر جدید گلبهار

گلبهار دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی طی نامه‌ای مصوبه بازنگری طرح جامع شهر جدید گلبهار را در ۱۱ بند به استاندار خراسان‌رضوی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه  و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی در نامه‌ای به مهندس رشیدیان استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌رضوی مصوبه شورای‌عالی را با موضوع بازنگری طرح جامع شهر جدید گلبهار ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌رضوی آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۴/۱۰/۷ خود در خصوص بازنگری طرح جامع شهر جدید گلبهار با توجه به نظرات کمیته فنی به شرح ذیل تصمیم‌گیری کرد؛

۱. افق طرح با حفظ جمعیت پیشنهادی مشاور (۲۴۰ هزار نفر) به سال ۱۴۰۹ افزایش یابد.

۲. خط حریم در قسمت غرب و شرق (مجاور شهرستان‌های مشهد و چناران) به مرز تقسیمات سیاسی منطبق شود.

۳. انطباق خط حریم در قسمت شمال بر لبه بیرونی حریم جنوبی جاده قدیم مشهد- قوچان.

۴. مصوبه مورخ ۹۳/۱۱/۲۳ شورایعالی لغو شده و حقوق مکتسبه ناشی از آن در صورت وجود به صورت تهاتر با اراضی داخل شهر جبران شود. اراضی مذکور به صورت اراضی زراعی و کشاورزی تحت‌نظارت دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

۵. کلیه الحاقات به حریم شهر جدید گلبهار حذف شود.

۶. با توجه به ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی محدوده هاشم‌آباد و ضرورت مدیریت یکپارچه این منطقه، پیشنهاد می‌شود اصلاح خط تقسیمات سیاسی این بخش به نحوی که مطابق الگوی پیشنهادی استان در حریم شهر گلبهار قرار گیرد، در دستور کار مراجع استانی قرار داده شود و سپس طرح ساماندهی برای کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز در این اراضی توسط شرکت عمران شهر جدید گلبهار تدوین شود.

۷. اصلاح نقشه پهنه بندی حریم.

۸. به جهت ارتقای کیفیت فضاهای شهری در شهر جدید گلبهار پروژه‌های طراحی شهری با در نظر گرفتن اولیوت اجرا توسط شرکت عمران شهر جدید و با هماهنگی دفتر معماری و طراحی شهری تعریف و اقدام شود.

۹. نقشه پدافند غیرعامل با عنایت به وجود زیرساخت‌های لازم در شهر جدید گلبهار به عنوان شهر معین کلان شهر مشهد در زمان وقوع بحران، ارایه شود.

۱۰. واگذاری اراضی مسکونی در فازهای ۳و۴ توسعه شهر جدید گلبهار در صورت تحقق ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی فازهای ۱ و ۲ شهر جدید، پس از تایید اداره کل راه و شهرسازی استان صورت گیرد.

۱۱. با توجه به اعلام وزارت نیرو سقف جمعیت‌پذیری شهر جدید گلبهار از ۴۰۰ هزار نفر به ۲۸۵ هزار نفر تقلیل پیدا می‌کند. /

نظر شما