شناسهٔ خبر: 177140 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سفیر هند در بازدید از مجتمع بندری انزلی:

ایران امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر برای هند است

سفیر هند سفیر هند در ایران در بازدید از مجتمع بندری انزلی بر لزوم توسعه کریدور شمال به جنوب تاکید کرد و گفت که ایران امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر برای هند است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی؛ سفیر هند در ایران از مجتمع بندری انزلی بازدید و با معاونین اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، مدیرکل هماهنگی گمرکات کشور و همچنین ناظر گمرکات استان گیلان نشستی را برگزار کردند.

رودرا گاوراو شرست؛ سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه  کشور هند سریع ترین اقتصاد رو به رشد جهان را دارا است، گفت: اقتصاد هند هر روز به جلو حرکت می کند و انتظار می رود تا پایان این دهه به اقتصاد سوم جهان مبدل شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امن ترین و اقتصادی ترین مسیر برای تبادلات تجاری هند است، عنوان کرد: هند برای توسعه تجارت خود و برای اتصال به منطقه وسیع‌تر اوراسیا به مسیری امن نیازمند است و ایران امن‌ترین، بهترین و اقتصادی‌ترین مسیر برای کشور هند است.

سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه علاقه مند هستیم با پتانسیل بنادر ایران در شمال و جنوب بیشتر آشنا شویم، اذعان کرد: اتصال بندر انزلی به بندرعباس از طریق خط ریلی بسیار مثبت بوده و تحول بزرگی محسوب می گردد زیرا خلیج فارس به دریای خزر متصل شد.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه سال جاری نیز قرارداد بلند مدت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار امضا کردیم و با سرمایه گذاری در خط ریلی چابهار و زاهدان، نه تنها بندرعباس بلکه بندر چابهار هم به بنادر شمالی و دریای خزر متصل شود.

شرست با بیان اینکه به دنبال برگزاری رویدادی با حضور کشورهای ایران، روسیه، کشورهای آسیای میانه و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم، بیان کرد: با این برگزاری این رویداد می توانیم پتانسیل و ظرفیت‌های مسیر چابهار و کریدور شمال به جنوب را به ذی‌نفعان مثل زمان صاحبان کالا، شرکت‌های کشتیرانی و بیمه بیشترمعرفی کرده تا اطمینان حاصل شود که از این مسیر بیشتر استفاده خواهد شد لذا به دلیل اهمیت موضوع به شخصه در بندر انزلی حضور یافتم.

سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران همکاری در زمینه بندری و پشتیبانی لجستیک و همچنین گمرکات می‌تواند برای آینده فعالیت‌ها بسیار مهم باشد، تصریح کرد:  این پتانسیل برای سرمایه‌گذاری از طرف شرکت‌ها و دولت هند وجود دارد.

وی با بیان اینکه روابط تجاری بین هند و روسیه در سال‌های اخیر ۵ برابر شده، اظهار کرد: این ارتباط تجاری در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

ظرفیت کانتینری مجتمع بندری انزلی ۲۲ هزار TEU است

مجتبی نظری؛ معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه از جمله موضوعاتی که بر توسعه بنادر شمال کشور موثر است، کریدور شمال به جنوب بوده، اظهار کرد: توسعه فعالیت‌های لجستیکی و بهبود خدمات بندری موجب توسعه بندر و نقش آفرینی در این کریدور خواهد شد.

وی با بیان اینکه بندر انزلی در مبحث توسعه ترانزیت نقش پررنگی در این کریدور خواهد داشت، افزود: کشور هند پنجمین قدرت اقتصادی جهان است و در آینده نزدیک به سومین قدرت اقتصادی تبدیل خواهد شد، بنابراین با توجه به جمعیت کشور هند و بحث توسعه بازار، ارتباط با این کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تشریح زیرساخت ها و توانمندی های مجتمع بندری انزلی، خاطرنشان کرد: این بندر ۳۰۰ سال قدمت دارد و بندر جنرال کارگو است.

نظری با بیان اینکه ظرفیت کانتینری مجتمع بندری انزلی ۲۲ هزار TEU است، تصریح کرد: در صورت توسعه این کریدور می‌تواند تا ۱۰۰ هزار TEU افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: ظرفیت سیلوهای غلات این مجتمع ۱۹۰ هزار تن و ظرفیت انبارها تا ۷۰ هزار متر مربع و ظرفیت مخازن روغن خام خوراکی در حال حاضر ۱۶ هزار تن است که در آینده نزدیک به ۸۲ هزار تن توسعه می یابد.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان  مهم‌ترین مزیت بندر انزلی را وجود کشتیرانی دریای خزر در بندر انزلی دانست.

بندر انزلی شاهراه کریدور شمال به جنوب

کامبیز جهانبانی؛ مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر نیز در این نشست با بیان اینکه کریدور شمال به جنوب برای جمهوری اسلامی ایران، هند و روسیه بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: حمل و نقل؛ شریان اصلی تجارت است و دریای خزر دارای ۲۵۰ فروند کشتی‌های تجاری از ناوگان روسی و ایرانی در حوزه تجارت است.

وی با اشاره به وجود بنادر جدید و مدرن در شمال کشور، تصریح کرد: به دلیل روابط سیاسی خوب بین هند و روسیه؛ حجم تجارت این دو کشور افزایش چشمگیر داشته لذا این تجارت نیاز به مسیرهای امن و مستمر حمل و نقل دارد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باصرفه ترین مسیر از لحاظ زمان و هزینه برای تعاملات بین روسیه و هند است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خوبی در سواحل مکران در جنوب کشور و چابهار توسط هند انجام شده است لذا اتصال بندر انزلی به سواحل مکران همچنین اتصال بندر انزلی به کشور روسیه؛ می‌تواند دستاورد خوبی برای ارسال کالاهای این دو کشور به یکدیگر باشد.

جهانبانی با بیان اینکه در تعاملات اقتصادی هند و روسیه، بنادر ایران تجارب ارزشمندی دارا هستند، گفت: هم اکنون مصالح ساختمانی، سرامیک، کاشی و سنگ را از هند به روسیه و زغال سنگ و کود پتاس از روسیه به هند ترانزیت می کنیم.

وی با اعلام آمادگی به منظور ایجاد برنامه منظم برای ارسال کالاهای دو کشور به یکدیگر از طریق بندر انزلی، متذکر شد: انتخاب بندر انزلی به عنوان بندر شاهراه نشان از تیزبینی و نکته سنجی هندی ها در این مباحث را نشان می دهد.

بندر انزلی، شاهراه اقتصادی منطقه

صادق برزگر؛ ناظر گمرکات استان گیلان در این نشست با بیان اینکه قدمت تجارت و ارتباطات اقتصادی هند با ایران از قرون گذشته است، اظهار کرد: ارتباطات خوبی بین بنادر گیلان و هند وجود دارد و با ایجاد زیرساخت های حمل و نقل ترکیبی این ارتباطات گسترش پیدا خواهد کرد.

وی بنادر استان گیلان را بنادر توسعه یافته توصیف کرد و گفت:  گمرکات به صورت شبانه‌روزی در بنادر مستقر هستند و حافظ سرمایه تجار و سرمایه‌گذاران خواهند بود.

ناظر گمرکات استان گیلان با بیان اینکه به تازگی از بنادر روسیه بازدیدی صورت گرفت، افزود: شرایط مناسبی در راستای حمل و نقل کالا از روسیه به ایران و هند وجود دارد.

برزگر بندر انزلی را یکی از شاهراه های مهم اقتصادی منطقه دانست، گفت: منافع اقتصادی مشترک؛ کشورها را به یکدیگر نزدیک می‌کند.