شناسهٔ خبر: 17715 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر ستاد‌ملی باز‌آفرینی شهری‌ در گفتگو با پایگاه خبری تشریح کرد:

برنامه‌های دولت برای ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری/ اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی حاشیه شهرها و تخصیص اعتبار برای پرداخت مابه‌التفاوت سود وام بافت فرسوده

دوازدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار معاون‌ وزیر راه و شهرسازی با استقبال از عزم جدی دولت در حمایت از طرح‌های بازآفرینی شهری گفت: مهم‌ترین دستاورد دوازدهمین جلسه ستاد باز آفرینی پایدار شهری، اعلام خبر اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی حاشیه شهرها در سال آینده از سوی دولت بود.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین دستاورد دوازدهمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری که روز سه‌شنبه ۱۳ بهمن در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد چه بود، گفت: در این جلسه تصمیمات بسیار خوب و سازنده‌ای در‌باره بازآفرینی محلات قدیمی و تاریخی شهرهای گیلان گرفته شد اما مهمترین اتفاق جلسه خبر‌خوشی بود که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور داد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، با اشاره به حمایت دولت در امر بهسازی و نوسازی شهری ایران خبر خوش سخنگوی دولت را مربوط به تخصیص اعتباراتی که در بودجه ۹۵ در این خصوص پیشنهاد شد، دانست و افزود: حمایت‌های دولت در دو بخش ارائه می‌شود؛ یکی بحث منابعی است که برای کمک به اقدامات بهسازی و نوسازی اختصاص می‌یابد و به شکل اهرمی به وزارتخانه داده می‌شود تا در بحث ساماندهی و سکونتگاه‌ها‌ی غیر‌رسمی هزینه شود. این حمایت همان اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومانی است که در لایحه بودجه ۱۳۹۵ به عنوان اولین سال از برنامه ششم توسعه برای ساماندهی‌ حاشیه شهرها پیش‌بینی شده‌ است. البته ما سعی می‌کنیم این بودجه را در ستادها به پنج برابر برسانیم و این اعتبار را به‌ صورت تشویقی و اهرمی به سایر دستگاه‌ها ارائه می‌‌دهیم.

وی درباره بخش دوم حمایت‌های دولت نیز گفت: در بخش دوم، منابع اعتباری که آقای نوبخت پیشنهاد و قولش را دادند، همان پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلاتی است که قرار است در چارچوب مصوبه هیئت وزیران در قالب ۳۰۰ هزار فقره وام نوسازی در این سال‌ها به متقاضیان پرداخت کنیم. آقای نوبخت در صحبت‌هایشان پرداخت آن را از محل ۱۰۰۰ میلیارد اعتبار پیش‌بینی شد‌ه ‌سال آینده اعلام کردند که به شکل مابه‌التفاوت پرداخت خواهد شد؛ با این حساب متقاضیان تسهیلات می‌توانند برای نوسازی از وام کم‌بهره برخوردار شوند، بدین شکل که پرداخت  ۱۰ تا ۱۲ درصد سود ۲۴  و ۲۱ درصدی وام بافت فرسوده را دولت متعهدشده و پرداخت می‌کند.

ایزدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به  ارائه گزارش وضعیت محدوده­‌ها و محلات بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان گیلان همراه ارائه سند بازآفرینی شهر رشت پرداخت و گفت: ارائه و بررسی تجارب پروژه‌های توانمندسازی مشارکتی مِنارید (تقویت و انسجام سازمانی برای مدیریت یکپارچگی منابع طبیعی) توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، بررسی و تصویب بیانیه هم راستاسازی و هماهنگی دستگاه‌­های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری از دیگر مباحث امروز جلسه ستاد بازآفرینی شهری بود که در واقع فقط طرح موضوع شد، اما محور اصلی درباره گیلان بود.

به گفته ایزدی همچنین در این جلسه درباره هم‌افزایی و هم‌پیوندسازی دستگاه‌های مسئول در امر نوسازی و بهسازی مناطق مختلف شهری از جمله در گیلان بحث و بررسی شد و  اولویت‌هایی که نمایندگان گیلان درباره نوسازی مطرح کردند مورد توجه همگان قرار گرفت. پیشنهادهایی هم شهردار رشت در این خصوص داد که به عنوان پایلوت در امر بهسازی ونوسازی مطرح شد و به تصویب رسید.

دوازدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار صبح دیروز سه‌شنبه ۱۳ بهمن ماه با حضور محمد‌باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان دستگاه‌های مختلف اجرایی و برخی مسئولان استان گیلان از جمله مدیرکل را ه و شهرسازی استان و شهردار رشت، در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد./

نظر شما