شناسهٔ خبر: 177208 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

جامع ترین طرح مطالعاتی در حوزه ساحلی خزر تهیه و تالیف شد

نشست طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در استان‌های شمالی، ۳۶۱ برگ نقشه و ۵۲ جلد گزارش منطبق بر ۷ تخصص مجزا، سه موشن گرافی، چهار جلد کتاب و ۵ مقاله علمی تهیه، تولید و تالیف شده است که جامع ترین طرح صورت گرفته در حوزه ساحلی خزر قلمداد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، نشست بررسی و تصویب مطالعات طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) استان های شمالی کشور، با حضور مدیرکل سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی و نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای ذیربط در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد.

مهدی نیکوکار در این نشست که در راستای اجرای سومین مصوبه دومین کارگروه توسعه دریامحور استان گیلان برگزار شد، بر اهمیت و ضرورت تصویب مطالعات جهت دستیابی به اهداف مدنظر در سیاست های کلی دریامحور ابلاغی مقام معظم رهبری و توسعه پایدار مناطق ساحلی و ایجاد منفعت و ارتقای معیشت اقتصادی و اجتماعی تاکید کرد.

مدیرکل سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور به عنوان یک سند فضایی -راهبردی میان بخشی در منطقه ساحلی به عنوان مبنای کار و نقشه راه عملیاتی در ایجاد ارزش افزوده در سواحل کشور و در راستای اقتصاد دریا مورد بهره برداری و استفاده قرار می گیرد.

در این نشست همچنین چکیده نتایج مطالعات انجام شده توسط تیم مطالعاتی مشاور متشکل از مدیران بخش های مختلف پروژه در مباحث مختلف ارائه شد و نمایندگان دستگاه‌ها اعم از سازمان مدیریت، آب منطقه ای، اداره کل امور اقتصاد و دارایی، سازمان منطقه آزاد انزلی و اداره کل راه و شهرسازی در این خصوص اظهار نظر کردند.

بر اساس این گزارش، مطالعات تدقیق طرح  ICZMدر استان های شمالی کشور، در راستای اجرای بند ۳ ابلاغیه طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران  و پس از انجام موفقیت آمیز این طرح در استان های هرمزگان و بوشهر، در سال ۱۳۹۸ آغاز شد.

در نتیجه اجرای طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در استان های شمالی، ۳۶۱ برگ نقشه (مربوط به کاربری مطلوب اراضی در پهنه های خشکی، خط ساحلی و دریایی) و ۵۲ جلد گزارش منطبق بر ۷ تخصص مجزا، سه موشن گرافی، چهار جلد کتاب و ۵ مقاله علمی تهیه، تولید و تالیف شده است که جامع ترین طرح صورت گرفته در حوزه ساحلی خزر قلمداد می‌شود.

شایان ذکر است، دغراین نشست نمایندگان استانداری، سازمان حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، سازمان صنعت معدن و تجارت، سازمان امور اقتصادی و دارایی، شیلات، منابع طبیعی و آبخیز داری، میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، اداره کل راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده ای، سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی، شرکت سهامی آب منطقه ای و بنیاد مسکن حضور داشتند.