شناسهٔ خبر: 17736 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس جمهوری در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم مطرح کرد:

ورود ۱۴۰ هواپیما طی دوره ۸ ساله/ در قرارداد ۱۶ ساله خرید هواپیما یک دلار از پول نفت را هزینه نمی‌کنیم/ ایجاد خطوط ریلی سریع‌السیر در دستور کار دولت/ تعامل با دنیا، یکی از فاکتورهای رفاه اجتماعی و توسعه

روحانی رئیس جمهوری در گفتگوی زنده تلویزیونی با تاکید بر اینکه ایران در اقتصاد آینده خود نباید به نفت متکی باشد گفت: قرار است طی یک دوره ۸ ساله حدود ۱۴۰ فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی کشور شود و با توجه به پروازهای طولانی بین المللی و داخلی کشور قطعا به این ۱۲ فروند هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ خریداری شده نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سایت دولت، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی سه شنبه شب در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم، با تبریک ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی اظهارداشت: صهیونیست‌ها و مستکبرین جهان با تبلیغات گسترده، چهره‌ای خشن، غیرواقعی و مخوف از ایران و ایرانیان نزد کشورهای منطقه و جهان ترسیم کرده بودند تا سیاستهای ایران هراسی خود را پیش ببرند.

 رییس جمهوری با اشاره به موفقیت های ملت ایران از پیروزی انقلاب اسلامی تا پیروزی در دفاع مقدس و موفقیت های اخیر در مذاکرات هسته ای، گفت: اکنون فضا و شرایطی نو در تعامل با جهان و فعالیت همه کوشش گران در زمینه مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  آغاز شده و امیدوارم بتوانیم از فرصتی که ایجاد شده است به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

دکتر روحانی در پاسخ این سوال که «در خصوص ایام خاطره‌انگیز دهه فجر،  شما از همراهان امام راحل در پاریس بودید واخیرا نیز سفری به فرانسه داشتید. حال و هوای آن روزهای پاریس چطور بود؟»، گفت: در هر دو سفر چه ایامی که در محضر حضرت امام در نوفل لوشاتو در حومه پاریس بودم و چه سفر اخیرم به این شهر،  شاهد عظمت ملت ایران بودم.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای اجرایی شدن برجام، گفت: همه تلاش‌ها در  موضوع برجام، بر از بین بردن فشارها و شکستن حصاری متمرکز بود که بدخواهان و دشمنان این انقلاب و ملت با  همراه کردن دیگران، ایجاد کرده بودند.

دکتر روحانی افزود: در سال‌های اخیر دشمنان توانستند به اصطلاح خودشان جامعه جهانی و بسیاری از کشورها را با خود همراه کنند. بحث این نبود که صرفا کشورهای غربی مانع مبادلات بانکی ما باشند، حتی همسایگان و دوستان ما حاضر نبودند با ما مبادلات بانکی انجام دهند. اجازه نمی‌دادند یک بشکه نفت اضافه بفروشیم و حتی دوستان ما هم از ما نفت بیشتر از آنچه دشمنان محدود کرده بودند، خریداری نمی‌کردند.

رییس جمهوری با بیان اینکه دشمنان موفق شده بودند، بر مبنای یک اتهام واهی و غیرواقعی مبنی بر اینکه ایران تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است، حصاری را برای ما ایجاد کنند، اظهار داشت: هدف این بود که این دیوار مخوف برداشته شود و راه مردم برای فعالیت باز شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: یکی از اهداف مهم ما در برجام این بود که مردم در رفاه بیشتر قرار بگیرند. در برجام همچنین به دنبال لغو قطعنامه‌ها، به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای و رفع تحریمهای ظالمانه بودیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ما برای واردات و صادرات نیازمند تعامل با جهان هستیم، تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که مشکلات کشور با تعاملات با جهان رفع می شود، اما یکی از فاکتورهای رفاه اجتماعی و رشد و توسعه، تعامل با دنیاست. البته اساس کار، فعالیت‌ و تلاش نیروهای داخلی  است. مردم و کار آفرینان ما باید فعال شوند و دولت باید موانع را برطرف کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه با فرجام برجام، یک شرایط نو در فضای اجتماعی بوجود آمده است، خاطرنشان ساخت: البته آنچه به اعتقاد من پیشرفت کشور در تمام زمینه‌ها در گرو تقویت امید مردم است. امید مردم که باشد ما بر هر مشکلی فائق می‌ آییم.

دکتر روحانی گفت: ملت ایران در طول‌ سال‌های گذشته با تدبیر در برابر دشمنان ایستادگی و مقاومت کرده و این ایستادگی مردم و اینکه همه قوا دست به دست هم دادند و مهم‌تر از همه رهنمودهای مقام معظم رهبری که راهگشای ما بود، باعث موفقیت ما شد.

مجری گفت که «در ماه‌های اخیر مردم منتظر فرجام برجام بودند. دولت شما وعده‌هایی در این مورد داده بود که خوشبختانه این اتفاق افتاد. مردم امیدوار شدند که موضوع بیکاری و اشتغال حل شود و چرخ‌های صنعت بچرخد. مقام معظم رهبری گفتند که نباید چشم به دست بیگانگان بدوزیم و باید به اقتصاد مقاومتی تکیه کنیم. می‌توانید زمانی را به مردم اعلام کنید که اولین اثار اجرای برجام را در زندگی خود ببینند؟»

رییس‌ جمهوری در پاسخ گفت: این نکته را متذکر شوم که امید و چشم ما به تلاش مردم است. به تعبیری می‌توانم بگویم که معتقد نیستیم که دولت بازیگر اصلی در صحنه اقتصادی و سیاسی است. دولت، یک یاریگر اصلی است. نقش آفرین اصلی مردم هستند. کار باید دست مردم باشد. یکی از شعارهای دولت این بوده که کار را به کاردانان و به بخش خصوصی بسپاریم.

دکتر روحانی اضافه کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که امور به مردم واگذار شود. اداره کشور در واقع در دست مردم است. مردم هستند که مسئولین را برمی‌گزینند و این مردم هستند که در برابر بیگانگان ایستادگی می کنند و میسر را برای فعالیت جوانان آماده می‌کنند.

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت یازدهم با اجرای رسمی برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، موانع مسیر حرکت اقتصاد کشور را  برداشت، گفت: با حمایت و ایستادگی ملت ایران، لطف و عنایت خداوند، پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و  تلاش همه دولتمردان و به معنای عام کلمه همه ارکان کشور، موانع برداشته شد.

دکتر روحانی اظهارداشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموند۴۰ درصد مشکلات کشور ناشی از تحریم ها بوده و ۶۰ درصد مابقی مشکلات مربوط به تحریم نمی شود، بلکه مربوط به مسایل داخلی خودمان است و باید برای رفع آنها همگان تلاش کنند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه « امروز شاهد اشتیاق دنیا برای تعامل با ایران هستیم»، به رفت و آمدهای کارآفرینان و مدیران اقتصادی از سراسر جهان به ایران اشاره کرد و افزود: موقعیت راهبردی، ثبات، مردم خوب و بافرهنگ، جوانان تحصیل کرده و منابع انرژی، از دلایل عمده اشتیاق کارآفرینان و شرکتهای بزرگ بین المللی برای حضور در بازار ایران است و به ملت غیور ایران قول می دهم که دولت حامی کارآفرینان است.

دکتر روحانی محدود بودن تعداد دولتمردان و در عین حال حضور پررنگ صنعتگران، کارآفرینان و بخش خصوصی داخلی در سفر خود به دو کشور ایتالیا و فرانسه را از مهم ترین ویژگی های این سفر اروپایی دانست و افزود: برای اولین بار در سفر رییس یک دولت به کشورهای اروپایی، ده ها نفر از صنعتگران و مدیران خصوصی در کنار بخش دولتی در همه صحنه‌ها حضور داشتند.

مجری پرسید: آیا این سرمایه‌گذاری‌ها به نفع کشور و مردم ما هم خواهد بود و آیا این باز شدن درب‌ها باعث افزایش صادرات و یا افزایش واردات می شود؟

رییس‌ جمهوری تاکید کرد:  پیش تر نیز در گفتگوی صمیمی با مردم گفته ام  برگشت به شیوه سابق یعنی فروش نفت و خرید کالاهای مصرفی با درآمدهای حاصل از آن، خطری است که بعد از اجرای برجام وجود دارد البته گاهی ضروری بوده که برخی کالاها همانند گندم، ذرت و شکر و همچنین کالاهای واسطه‌ای و اساسی را وارد کنیم اما واردات زمانی مضر است که وقتی کشور قدرت تولید دارد، از تولید داخل استفاده نکنیم.

دکتر روحانی با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت اظهار داشت: کاهش قیمت نفت به ما فشار آورد اما شاید درکنار آن باید فرصت را ببینیم. ما به طور تدریجی از  اعتیاد غلط اقتصاد یعنی وابستگی کامل به نفت، قدم به قدم فاصله پیدا می‌کنیم و تکیه بودجه سال آینده به نفت حدود ۲۵ درصد خواهد بود.

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا این کاهش اتکا به نفت در بودجه یک امر لاجرم و ناگزیر بوده یا یک برنامه‌ریزی که دولت یازدهم برای آن هدفمند اقدام کرده است؟، گفت: یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند این است که قدم به قدم از وابستگی به نفت و حتی از خام فروشی نفت فاصله بگیریم.

دکتر روحانی افزود: این بدان معنا است که در قدم‌های بعدی به جای اینکه مستقیماً گاز بفروشیم، آن را تبدیل به محصولات پتروشیمی کنیم و بفروشیم و نیز میعانات را تبدیل به فرآورده کنیم و سپس بفروشیم؛ بنابراین کاهش اتکا به نفت در بودجه جزو برنامه‌های ما بود، اما این فشار باعث شد که تسریع شود؛ به همین دلیل است که می گویم که کاهش درآمدهای نفتی برای بودجه ما هم تهدید و هم فرصت بود.

دکتر روحانی در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا با برگشت‌پذیری افزایش قیمت نفت این موضوع برگشت‌پذیر نخواهد بود؟، اظهار داشت: باید این اراده در دولت و ملت باشد که اجازه این کار داده نشود. البته این کاهش قیمت با این شدت هم قابل پیش‌بینی نبود که ناگهان ازبشکه ای ۱۲۰ دلار به زیر ۳۰ دلار برسد. باید اراده ما این باشد که اگر قیمت نفت هم بالا رفت اتکای بودجه کشور به صادرات غیرنفتی باشد.

رییس جمهوری با اشاره به سفر روسای جمهور روسیه و چین به ایران و سفر خود به دو کشور مهم اروپایی و نیز رفت و آمد منظم هیأت های تجاری به  ایران اظهار داشت: اساس برنامه این است که اولاً ما نمی‌خواهیم نگاه به غرب داشته و بگوییم حالا که راه باز شده به سمت اروپا برویم؛ ما باید از همه کشورها استفاده کنیم و ایران فضایی باشد که ما در رقابت و فعالیت با آنهایی که می خواهند کار کنند، انتخابگر باشیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه پیش از این در دوران تحریم نمی توانستیم انتخاب کنیم و کشورهای محدودی با ما همکاری می کردند، افزود: ما باید از مزیت همه کشورها استفاده کنیم؛ برای ما رابطه با آسیا بسیار مهم است و لذا در سفر رییس‌ جمهور چین تصمیم به عقد یک قرارداد بلند مدت ۲۵ ساله گرفتیم و این را اعلام کردیم و تصمیمات بسیار مهم دیگری هم در این سفر اتخاذ شد؛ در سفری که رییس‌ جمهور روسیه به ایران داشت، تصمیمات بسیار مهمی برای مسایل منطقه گرفتیم؛ در این سفر اخیر به ایتالیا و فرانسه هم تصمیمات بسیار مهمی اتخاذ کردیم. منتها تفاوتی که بوجود امده این است که در گذشته تصمیمات بر این اساس بود که نفت را بفروشیم، کالا را بخریم و آن را وارد کشورکنیم.

رییس جمهوری افزود: مبنای تصمیم گیری ها و مذاکرات در سفرهای اخیر و دوران جدید بر این مبنا است که با سرمایه خارجی که وارد ایران می شود، در تولید شراکت کنیم و از آن برای اشتغال جوان‌های کشور و تصرف بازارهای خارجی بهره برداری کنیم.

دکتر روحانی گفت: به عنوان مثال خودرو یک صنعت بسیار مهم بوده و موجب رفع ضرورت های مردم برای حمل و نقل است؛ در مسأله خودرو باید به جایگاه و کلاس جهانی برویم و خودرو را صادر کنیم. در قراردادهای اخیر، مبنا بر این است که آنها سرمایه بیاورند و خودرو در کلاس بالا تولید و حداقل ۳۰ درصد آن صادر شود.

دکتر روحانی تاکید کرد: تا زمانی که در رقابت و صادرات قرار نگیریم نمی‌توانیم کیفیت کالا را بالا ببریم و با کشورهای جهان رقابت کنیم.

رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا برای اینکه این خط تولید و بخش صادرات محور بودن اتفاق بیفتد تمهید ویژه‌ای اتخاذ شده است، گفت: نگاه دنیا به ایران یک نگاه بلند مدت است؛ در موضوع قرارداد ۱۶ ساله خرید هواپیما یک دلار از پول نفت را هزینه نمی کنیم بلکه هواپیما اینجا حمل مسافر می کند و بخشی از درآمد به عنوان اجاره هواپیما پرداخت می شود و ظرف ۷ سال با پرداخت این اجاره‌ها که بابت قیمت هواپیما حساب می شود، ما مالک هواپیما می‌شویم.

رییس جمهوری با بیان اینکه بحث اصلی ایجاد اشتغال است، گفت: سال گذشته میلادی مردم کشور ما حدود ۵ میلیارد دلار پول بلیط هواپیما دادند که بیشتر این رقم نصیب شرکت‌های هوایی کشورهای همسایه ما شده است. این در حالی است که دردوره ای ایران در منطقه از نظر حمل و نقل هوایی در رتبه نخست قرار داشت. چرا نباید امروز هم اول باشیم؟ چرا مردم ما باید با پروازهای دیگر به شرق و غرب بروند و در ایام حج با پروازهای خارجی عازم سفر شوند.

دکتر روحانی ایجاد اشتغال را از مسیرهای متنوع ممکن دانست و یکی از این مسیرها را فعال کردن بخش خدمات و بحث توریسم عنوان کرد و افزود: فرانسه در سال گذشته ۸۳ میلیون توریست داشت. ایران که جاذبه‌اش کمتر از فرانسه نیست، بلکه بیشتر هم هست. ما کشوری چهار فصل هستیم، با این همه امتیازات و با این همه جاذبه. چه کار باید بکنیم؟ باید صنعت توریسم را سامان دهیم که بخشی از کار در گرو فراهم نمودن امکانات مناسب راه‌ها، راه‌آهن و حمل و نقل هوایی است که باید آماده کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه وضعیت امروز ما برای حرف زدن با دنیا و معاملات اقتصادی با گذشته کاملاً متفاوت است، اظهار داشت: امروز از برجام و از تحریم عبور کردیم. دیگر امروز بحث‌ها باید بر سازندگی و آینده کشور متمرکز شود. البته اشکالی ندارد که نقد و انتقاد دلسوزانه بشود و برای بهتر شدن امور کشور راه‌حل ارایه شود.

دکتر روحانی تصریح کرد:‌امروز، روز کوشش عمومی برای ساختن کشور است. آن تعامل سازنده‌ای که  از روز اول به عنوان شعار قرار دادم، امروز تعامل با جهان برای ساختن با ایران است. البته اینگونه نیست که بخش اقتصادی کشور فقط با تعامل با خارج از کشور درست شود. در تعامل با جهان حداکثر ۴۰ درصد اقتصاد سامان می‌یابد و ۶۰ درصد کار باید در داخل اصلاح شود.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید محیط کسب و کار را تسهیل کنیم و بهبود بخشیم و شرایط بانکی و بیمه و گمرکی خود را اصلاح کنیم، خاطرنشان ساخت: باید با فساد به طور جدی مقابله کنیم. همه باید دست به دست هم دهیم تا ایران ساخته شود. به نظرم امروز امید مردم و دولت به آینده کشور از هر زمان دیگر بیشتر است تا بتوانیم دست به دست هم دهیم و مشکل اشتغال جوان‌ها را حل کنیم و رشد و توسعه برای کشور بیافرینیم و با کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ رقابت موفق داشته باشیم.

دکتر روحانی با طرح این سوال که چگونه چین با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت و هند با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون جمعیت توانستند مشکل اشتغال را سامان دهند و آن وقت ما که ۸۰ میلیون نفریم نتوانیم این مشکل را حل کنیم؟، گفت: باید مثل تمام کشورهایی که موفق شدند در بخش اقتصاد، سرمایه خارجی، مشارکت و فناوری جذب کنند، ما هم بازار خارجی بوجود آوریم و با مشارکتمان اشتغال برای جوانان بوجود آوریم.

مجری از پذیرفتن مشارکت در تولید و ایجاد بازار صادراتی مشترک در مذاکرات با شرکت‌های خارجی پرسید که رییس جمهوری پاسخ داد: الان بحث این است که ۳۰ درصد صادرات با هم داشته باشیم. اصلاً از آن پول‌های بلوکه شده نمی‌خواهیم استفاده کنیم. ما می‌خواهیم سرمایه‌دار خارجی با سرمایه‌گذار و صنعتگر داخلی مشارکت کند و در این فرایند باید عمدتا بخش خصوصی به میدان بیاید.

دکتر روحانی اضافه کرد: دولت باید تسهیلات را فراهم بکند. مبنای ما این نیست که در بخش نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد و خودرو پول نفت را خرج کنیم. مبنای اصلی این است که سرمایه خارجی بیاید و با هم مشارکت کنیم و مبنای اصلی ما هم در مشارکت با شرکت‌های خارجی، کارآفرینان داخلی هستند که این مسوولیت را بر عهده بگیرند.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره خرید ۱۲ فروند هواپیمای ایرباس ۳۸۰ با ظرفیت ۵۰۰ سرنشین  باتوجه به عدم وجود زیرساخت های لازم در برخی فرودگاه های کشور برای نشست و برخاست این هواپیماهای غول پیکر که بیشتر مصرف بین المللی دارد و همچنین وجود هواپیماهای قدیمی در سفرهای هوایی داخلی، گفت:  قرار است طی یک دوره ۸ ساله ۱۴۰ فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی کشور شود و با توجه به پروازهای طولانی بین المللی و داخلی کشور قطعا به این ۱۲ فروند هواپیماهای دورپرواز نیاز داریم. همچنین این هواپیماها، اولین هواپیماهایی نیستند که در اختیار ما قرار خواهند گرفت...

دکتر روحانی ادامه داد: البته قراردادهای ما تنها محدود به خرید هواپیما نیست بلکه برای خروج خودروهای فرسوده از صحنه حمل و نقل کشور، از صنعت داخلی و خارجی استفاده می‌کنیم.

رییس جمهوری به برنامه های دولت برای بهبود ناوگان ریلی کشور و انعقاد قراردادهایی با چین و ایتالیا در این زمینه اشاره کرد و افزود:  اجرای طرح های مربوط به خطوط ریلی سریع السیر از این جمله قراردادها است.

دکتر روحانی با اشاره به ورود تکنولوژی جدید و افزایش سرمایه گذاری در زمینه ریلی با توجه به نیاز گسترده مردم به این نوع از حمل و نقل و حجم بالای سفرهای سیاحتی و زیارتی به خانه خدا، عتبات و سوریه اظهار داشت: بنابراین،  این نیاز کشور است و ان شاء الله در زمینه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی دولت فعالیت می‌کند.

رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که سخن شما با آن کشورهایی که در این رابطه خوب رفتار نکردند و سعی در کارشکنی داشتند، چیست؟ ، گفت:  ما نمی‌خواهیم تنشی با همسایگانمان مخصوصاً با کشورهای اسلامی که در کنار ما هستند، داشته باشیم،  البته برخی رفتارهای بسیار بدی کردند؛ رفتارهایی که با حسن همجواری، همسایگی، برادری و مسلمان بودن  و سوابق تاریخی که بین دو کشور بوده منطبق نبوده است. ناپختگی‌هایی در بعضی از کشورها مشاهده کردیم، اما در عین حال اگر روزی آنها از تنش‌آفرینی در منطقه دست برداشته و بخواهند جبران کنند، ملت بزرگ ایران، ملتی است که این گذشت را دارد که اگر دیگران اگر خطایی کردند، اجازه دهد تا آنان خطای خودشان را جبران کنند.

دکتر روحانی در جواب این سوال که آگر آنها به اقدامات خود ادامه دهند چه اتفاقی خواهد افتاد؟، اظهار داشت: اولاً این کار به ضرر خودشان است؛ ثانیا اگر در موردی لازم باشد برخورد قاطعی خواهیم کرد چون مِهر یکطرفه امکان پذیر نیست.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه اگر کشوری بخواهد به منافع ما ضربه بزند ما قاطعانه به او پاسخ خواهیم داد، خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه باید مصالح را در نظر بگیرند؛ ما به دنبال این نیستیم که قدرت فائقه منطقه باشیم بلکه به دنبال منطقه ای سرفراز و قدرتمند هستیم؛ البته ما یک قدرت منطقه‌ای هستیم ولی هدف بلند ما یک منطقه قدرتمند است و ما می‌خواهیم همه کشورهای منطقه در ثبات، صلح و تعامل باشند و توسعه پیدا کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم منطقه بویژه همسایگان و مسلمان‌های منطقه باید بتوانند در رفاه باشند، افزود: چرا بایدکشورهای دیگر در حال توسعه باشند ولی در کشورهای اسلامی از جمله افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و یمن، وضع مردم اینچنین باشد و این همه مشکل داشته باشند؟ خواست ما این است که بتوانیم مشکلات آنها را حل کنیم و روزی در مسیر همکاری برای توسعه قرار بگیریم.

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که توصیه شما به برخی از کشورهایی که در رابطه با سوریه تنش‌آفرینی می‌کنند و اجازه نمی دهند آرامش به این کشور بازگردد، چیست؟ ، گفت: هدف ما در کشورهای منطقه این است که به مردم در هر کشوری که است، کمک کنیم تا از این مشکلاتی که در برابر تروریست‌ها دارند بتوانند خارج شوند.

دکتر روحانی مبارزه با تروریسم را یکی از ضرورت‌های ثبات در منطقه عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه کشورهایی نادانسته و یا دانسته در حال کمک به تروریست‌ها هستند؛  ما می‌خواهیم تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه حفظ شده و در کشورها تجزیه‌ای رخ ندهد؛ ما آینده کشورها را به عهده مردم آن کشورها می‌دانیم، اما برای مبارزه با تروریست‌ها، صلح با معارضین خودی و آتش بس آماده کمک به آنها هستیم و در مذاکرات حضور فعال داریم و مخصوصاً اینکه آینده سوریه و حل مسایل سوریه را در مسیر مذاکرات سیاسی می‌بینیم.

رییس جمهوری افزود: مسأله سوریه با قدرت نظامی به نتیجه نخواهد رسید و در نهایت باید از طریق سیاسی بتوانیم مسایل را حل کنیم و در این راه در کنار مردم سوریه بوده و خواهیم بود.

دکتر روحانی در جواب سوال مجری برنامه که آیا همانطور که گفته می شود تروریست‌های کت شلوار پوش قرار است پای میز مذاکره بیایند؟، گفت: یک اختلافی که وجود دارد همین است که معارض کیست و تروریست‌ها چه کسانی هستند؟ نسبت به گروه‌ها اتفاق نظر وجود دارد که برخی گروه‌ها وجود دارند که از سوی برخی کشورها تروریست محسوب می شوند و واقعاً هم اینگونه هستند و برخی کشورهای دیگر متاسفانه آنها را تروریست نمی‌دانند که باید این موضوع حل و فصل شود.

رییس‌ جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تنش بین ترکیه و روسیه گفت: هر دو کشور از همسایگان ایران بوده و با آن ها روابط خوب و نزدیک داریم که البته تنش بین دو کشور بسیار خطرناک است. جمهوری اسلامی ایران با تمام توان برای کاهش این تنش استفاده می‌کند چراکه ادامه تنش به نفع روسیه و ترکیه و همچنین منطقه نخواهد بود. البته متأسفانه کشورهایی با این خیال واهی که تنش‌ها به نفع آنها خواهد بود به دنبال ادامه تنش بین کشورهای دیگر هستند.

مجری پرسید: برای خودروهای فرسوده که عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها هستند، چه تدابیری اندیشیده شده است؟

رییس‌ جمهوری پاسخ داد: مسأله محیط زیست از اهداف دولت از ابتدا تاکنون بوده است. اولین مصوبه هیأت وزیران نیز درباره دریاچه ارومیه بود و برای حل مسائل محیط زیست اهتمام جدی داریم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه « همه مشکلات زیست محیطی را باید حل کنیم» ، به معضلات و مشکلات فراوان محیط زیست در کشور همانند ورود گرد و غبار از کشورهای همسایه به داخل و آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: خودروهای فرسوده یکی از دلایل آلودگی هوا است و باید اصلاحات زیادی انجام دهیم. همچنین در وسایل گرمایی منازل باید تحولی رخ دهد که دولت در این زمینه باید اقداماتی اتخاذ کند و در این مسیر به یاری و کمک مردم نیاز داریم. در همین حال برخی کارخانه‌ها هستند که باید اصلاحاتی انجام دهند.

رییس جمهوری با اشاره به وجود خودروهای فرسوده اظهار داشت: دولت با کمک بانکها برای جایگزینی ۹۰ هزار خودروی فرسوده اقدام کرده است و به این راه ادامه خواهد داد. البته این نکته باید مورد توجه قرارگیرد که برخی کشورهای اروپایی و کشورهای پیشرفته آسیایی نیز همچنان با مشکل آلودگی هوا مواجه اند و بعضی روزها ورود خودرو را به خیابان‌ها ممنوع می کنند.

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی درباره برنامه های دولت برای برگزاری انتخاباتی که نشانگر اعتبار، اقتدار نظام، افتخار کشور و  تحقق مشارکت حداکثری باشد، اظهار داشت: ان شاء الله هفتم اسفند یک برگ زرین در تاریخ کشور خواهد بود. اولین بار است که  همزمان انتخابات دو مجلس در کشور برگزار می شود. مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بسیار اهمیت دارد و مردم ما رسالت سنگینی بر دوش دارند.

رییس جمهوری تصریح کرد:دولت باکمک وزارتخانه های کشور و اطلاعات  و سازمان ثبت احوال و نیروی انتظامی  به وظیفه خود در بخش بررسی صلاحیت نامزدها عمل کرده است و از عملکرد این نهادها راضی‌ام  و در عین حال هم بسیار حساس بودم.

رییس جمهوری  با قدردانی از همه کسانی که با ثبت نام در انتخابات شور اولیه را آفریدند، گفت: اینکه همه ما قانون مدار باشیم و صبر و حوصله لازم را داشته باشیم بسیار مهم است و امیدوارم قانون به خوبی اجرا و پیاده شود و این برای من به عنوان کسی که مسئولیت اجرای قانون اساسی را بردوش دارم و قسم خوردم که پاسدار قانون اساسی باشم ، بسیار مهم است.

دکتر روحانی اظهار امیدواری کرد که همه نهادها و مسئولان توجه ویژه داشته باشند و به گونه ای عمل کنند که یک انتخابات بسیار شکوهمند ، رقابتی و با مشارکت حداکثری برگزار شود.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه برخی اوقات به گونه ای عمل می‌شود که در ذهن مردم شائبه درست می‌شود، خاطرنشان کرد: نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن هیچ کسی بیاید و در این راستا همه ما باید تلاش و فعالیت کنیم و از مردم می خواهم  توجه داشته باشند که حضور آنها پای صندوق انتخابات بسیار بسیار مهم است؛ و وقتی می خواهند نمایندگان را انتخاب کنند، همه مشکلات را مد نظر داشته و افرادی را انتخاب کنند که دارای تجربه و دانش بیشتری هستند. ما باید بهترین ها را برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزینیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی تواند مشکلات کشور اعم از مسأله اشتغال، محیط زیست، تامین آب و منابع آبی و جذب سرمایه‌ خارجی را حل و فصل نماید و باید مجلس و قوه قضائیه هم در کنار دولت باشد، خاطرنشان کرد: دولت تاکنون هماهنگی خوبی با دو قوه دیگر داشته و روز گذشته هم دیدار بسیار خوبی با سران دو قوه دیگر داشتیم. این همکاری‌ها ان شاء‌الله ادامه پیدا کند .

رییس جمهوری ضمن ابراز امیدواری از اینکه مجلس آینده مجلس عقلا، با تجربه‌ها، متدینین و عاشقان به انقلاب و کشور و منافع ملی بیش از گذشته باشد، گفت: در انتخابات باید از تجربه گذشته استفاده کنیم و افرادی را برگزینیم که بتوانند با لیاقت‌های بیشتر رسالت و مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند.

مجری پرسید: شما ۵ دوره مجلس را تجربه کردید و در حال حاضر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور را به عهده دارید. اصل تفکیک قوا هم در کشور وجود دارد و اشاره کردید همدلی و همراهی همه قوا و آحاد مردم است که کمک می‌کند کشور توسعه پیدا کند. مجلس و دولت و قوه قضائیه همه با هم کشور را اداره می‌کنند. برای اینکه یکدستی به مفهوم همدلی نه به مفهوم نگاه‌های سیاسی داشته باشیم فکر می‌کنید نماینده مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

دکتر روحانی پاسخ داد: تفکیک قوا و مستقل بودن آنها موضوعی درست است، اما در عین حال این تعامل سازنده را باید بکار ببریم و ضمن استقلال باید با هم تعامل داشته باشیم. اگر مجلس، قوه قضائیه و دولت، هر سه با هم تعامل بیشتر داشته باشند، نفع بیشتری عاید مردم می‌شود. اما هر چه فاصله‌ها بیشتر شود، حل مشکلات سخت‌تر و مشکل‌تر می‌شود.

رییس جمهوری افزود: اگر قوا در افق فکری برای حل معضلات، مثل هم ببینند و همفکری و تعامل کنند بهتر می‌توانیم به اهداف بلند برسیم؛ ما به نمایندگان با تجربه و کسانی که بتوانند این بار مسئولیت را راحت‌تر و بهتر بر عهده بگیرند نیازمند هستیم؛ البته مردم هر که را انتخاب کنند، از هر جناح و حزبی که باشد، برای ما مبارک است، اما در عین حال اگر مردم بتوانند بهترین‌ها و صالح‌ترین‌ها و افراد باتجربه‌ بیشتر را در این زمینه انتخاب کنند که منجر به تعامل بیشتر قوا شود، حتماً به نفع مردم است و مردم مصلحت خودشان را به خوبی احساس می‌کنند و من خواهش می‌کنم مردم اهمیت این مسأله را بیشتر مد نظر قرار دهند.

دکتر روحانی با بیان اینکه هیچ‌کس، به هیچ دلیلی نباید با صندوق انتخابات قهر کند و همه در کنار صندوق انتخابات باشند، گفت: ان شاء الله یک حماسه بسیار بزرگ دیگری توسط ملت ما در هفتم اسفند خلق خواهد شد.

دکتر روحانی ادامه داد: البته قراردادهای ما تنها محدود به خرید هواپیما نیست بلکه برای خروج خودروهای فرسوده از صحنه حمل و نقل کشور، از صنعت داخلی و خارجی استفاده می‌کنیم.

رییس جمهوری به برنامه های دولت برای بهبود ناوگان ریلی کشور و انعقاد قراردادهایی با چین و ایتالیا در این زمینه اشاره کرد و افزود:  اجرای طرح های مربوط به خطوط ریلی سریع السیر از این جمله قراردادها است.

دکتر روحانی با اشاره به ورود تکنولوژی جدید و افزایش سرمایه گذاری در زمینه ریلی با توجه به نیاز گسترده مردم به این نوع از حمل و نقل و حجم بالای سفرهای سیاحتی و زیارتی به خانه خدا، عتبات و سوریه اظهار داشت: بنابراین،  این نیاز کشور است و ان شاء الله در زمینه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی دولت فعالیت می‌کند.

رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که سخن شما با آن کشورهایی که در این رابطه خوب رفتار نکردند و سعی در کارشکنی داشتند، چیست؟، گفت:  ما نمی‌خواهیم تنشی با همسایگانمان مخصوصاً با کشورهای اسلامی که در کنار ما هستند، داشته باشیم،  البته برخی رفتارهای بسیار بدی کردند؛ رفتارهایی که با حسن همجواری، همسایگی، برادری و مسلمان بودن  و سوابق تاریخی که بین دو کشور بوده منطبق نبوده است. ناپختگی‌هایی در بعضی از کشورها مشاهده کردیم، اما در عین حال اگر روزی آنها از تنش‌آفرینی در منطقه دست برداشته و بخواهند جبران کنند، ملت بزرگ ایران، ملتی است که این گذشت را دارد که اگر دیگران اگر خطایی کردند، اجازه دهد تا آنان خطای خودشان را جبران کنند.

دکتر روحانی در جواب این سوال که آگر آنها به اقدامات خود ادامه دهند چه اتفاقی خواهد افتاد؟، اظهار داشت: اولاً این کار به ضرر خودشان است؛ ثانیا اگر در موردی لازم باشد برخورد قاطعی خواهیم کرد چون مِهر یکطرفه امکان پذیر نیست.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه اگر کشوری بخواهد به منافع ما ضربه بزند ما قاطعانه به او پاسخ خواهیم داد، خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه باید مصالح را در نظر بگیرند؛ ما به دنبال این نیستیم که قدرت فائقه منطقه باشیم بلکه به دنبال منطقه ای سرفراز و قدرتمند هستیم؛ البته ما یک قدرت منطقه‌ای هستیم ولی هدف بلند ما یک منطقه قدرتمند است و ما می‌خواهیم همه کشورهای منطقه در ثبات، صلح و تعامل باشند و توسعه پیدا کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم منطقه بویژه همسایگان و مسلمان‌های منطقه باید بتوانند در رفاه باشند، افزود: چرا بایدکشورهای دیگر در حال توسعه باشند ولی در کشورهای اسلامی از جمله افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و یمن، وضع مردم اینچنین باشد و این همه مشکل داشته باشند؟ خواست ما این است که بتوانیم مشکلات آنها را حل کنیم و روزی در مسیر همکاری برای توسعه قرار بگیریم.

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که توصیه شما به برخی از کشورهایی که در رابطه با سوریه تنش‌آفرینی می‌کنند و اجازه نمی دهند آرامش به این کشور بازگردد، چیست؟، گفت: هدف ما در کشورهای منطقه این است که به مردم در هر کشوری که است، کمک کنیم تا از این مشکلاتی که در برابر تروریست‌ها دارند بتوانند خارج شوند.

دکتر روحانی مبارزه با تروریسم را یکی از ضرورت‌های ثبات در منطقه عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه کشورهایی نادانسته و یا دانسته در حال کمک به تروریست‌ها هستند؛  ما می‌خواهیم تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه حفظ شده و در کشورها تجزیه‌ای رخ ندهد؛ ما آینده کشورها را به عهده مردم آن کشورها می‌دانیم، اما برای مبارزه با تروریست‌ها، صلح با معارضین خودی و آتش بس آماده کمک به آنها هستیم و در مذاکرات حضور فعال داریم و مخصوصاً اینکه آینده سوریه و حل مسایل سوریه را در مسیر مذاکرات سیاسی می‌بینیم.

رییس جمهوری افزود: مسأله سوریه با قدرت نظامی به نتیجه نخواهد رسید و در نهایت باید از طریق سیاسی بتوانیم مسایل را حل کنیم و در این راه در کنار مردم سوریه بوده و خواهیم بود.

دکتر روحانی در جواب سوال مجری برنامه که آیا همانطور که گفته می شود تروریست‌های کت شلوار پوش قرار است پای میز مذاکره بیایند؟، گفت: یک اختلافی که وجود دارد همین است که معارض کیست و تروریست‌ها چه کسانی هستند؟ نسبت به گروه‌ها اتفاق نظر وجود دارد که برخی گروه‌ها وجود دارند که از سوی برخی کشورها تروریست محسوب می شوند و واقعاً هم اینگونه هستند و برخی کشورهای دیگر متاسفانه آنها را تروریست نمی‌دانند که باید این موضوع حل و فصل شود.

رییس‌ جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تنش بین ترکیه و روسیه گفت: هر دو کشور از همسایگان ایران بوده و با آن ها روابط خوب و نزدیک داریم که البته تنش بین دو کشور بسیار خطرناک است. جمهوری اسلامی ایران با تمام توان برای کاهش این تنش استفاده می‌کند چراکه ادامه تنش به نفع روسیه و ترکیه و همچنین منطقه نخواهد بود. البته متأسفانه کشورهایی با این خیال واهی که تنش‌ها به نفع آنها خواهد بود به دنبال ادامه تنش بین کشورهای دیگر هستند.

مجری پرسید: برای خودروهای فرسوده که عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها هستند، چه تدابیری اندیشیده شده است؟

رییس‌ جمهوری پاسخ داد: مسأله محیط زیست از اهداف دولت از ابتدا تاکنون بوده است. اولین مصوبه هیأت وزیران نیز درباره دریاچه ارومیه بود و برای حل مسائل محیط زیست اهتمام جدی داریم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه «همه مشکلات زیست محیطی را باید حل کنیم»، به معضلات و مشکلات فراوان محیط زیست در کشور همانند ورود گرد و غبار از کشورهای همسایه به داخل و آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: خودروهای فرسوده یکی از دلایل آلودگی هوا است و باید اصلاحات زیادی انجام دهیم. همچنین در وسایل گرمایی منازل باید تحولی رخ دهد که دولت در این زمینه باید اقداماتی اتخاذ کند و در این مسیر به یاری و کمک مردم نیاز داریم. در همین حال برخی کارخانه‌ها هستند که باید اصلاحاتی انجام دهند.

رییس جمهوری با اشاره به وجود خودروهای فرسوده اظهار داشت: دولت با کمک بانکها برای جایگزینی ۹۰ هزار خودروی فرسوده اقدام کرده است و به این راه ادامه خواهد داد. البته این نکته باید مورد توجه قرارگیرد که برخی کشورهای اروپایی و کشورهای پیشرفته آسیایی نیز همچنان با مشکل آلودگی هوا مواجه اند و بعضی روزها ورود خودرو را به خیابان‌ها ممنوع می کنند.

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی درباره برنامه های دولت برای برگزاری انتخاباتی که نشانگر اعتبار، اقتدار نظام، افتخار کشور و  تحقق مشارکت حداکثری باشد، اظهار داشت: ان شاء الله هفتم اسفند یک برگ زرین در تاریخ کشور خواهد بود. اولین بار است که  همزمان انتخابات دو مجلس در کشور برگزار می شود. مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بسیار اهمیت دارد و مردم ما رسالت سنگینی بر دوش دارند.

رییس جمهوری تصریح کرد:دولت باکمک وزارتخانه های کشور و اطلاعات  و سازمان ثبت احوال و نیروی انتظامی  به وظیفه خود در بخش بررسی صلاحیت نامزدها عمل کرده است و از عملکرد این نهادها راضی‌ام  و در عین حال هم بسیار حساس بودم.

رییس جمهوری  با قدردانی از همه کسانی که با ثبت نام در انتخابات شور اولیه را آفریدند، گفت: اینکه همه ما قانون مدار باشیم و صبر و حوصله لازم را داشته باشیم بسیار مهم است و امیدوارم قانون به خوبی اجرا و پیاده شود و این برای من به عنوان کسی که مسئولیت اجرای قانون اساسی را بردوش دارم و قسم خوردم که پاسدار قانون اساسی باشم، بسیار مهم است.

دکتر روحانی اظهار امیدواری کرد که همه نهادها و مسئولان توجه ویژه داشته باشند و به گونه ای عمل کنند که یک انتخابات بسیار شکوهمند، رقابتی و با مشارکت حداکثری برگزار شود.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه برخی اوقات به گونه ای عمل می‌شود که در ذهن مردم شائبه درست می‌شود، خاطرنشان کرد: نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن هیچ کسی بیاید و در این راستا همه ما باید تلاش و فعالیت کنیم و از مردم می خواهم  توجه داشته باشند که حضور آنها پای صندوق انتخابات بسیار بسیار مهم است؛ و وقتی می خواهند نمایندگان را انتخاب کنند، همه مشکلات را مد نظر داشته و افرادی را انتخاب کنند که دارای تجربه و دانش بیشتری هستند. ما باید بهترین ها را برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزینیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی تواند مشکلات کشور اعم از مسأله اشتغال، محیط زیست، تامین آب و منابع آبی و جذب سرمایه‌ خارجی را حل و فصل نماید و باید مجلس و قوه قضائیه هم در کنار دولت باشد، خاطرنشان کرد: دولت تاکنون هماهنگی خوبی با دو قوه دیگر داشته و روز گذشته هم دیدار بسیار خوبی با سران دو قوه دیگر داشتیم. این همکاری‌ها ان شاء‌الله ادامه پیدا کند.

رییس جمهوری ضمن ابراز امیدواری از اینکه مجلس آینده مجلس عقلا، با تجربه‌ها، متدینین و عاشقان به انقلاب و کشور و منافع ملی بیش از گذشته باشد، گفت: در انتخابات باید از تجربه گذشته استفاده کنیم و افرادی را برگزینیم که بتوانند با لیاقت‌های بیشتر رسالت و مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند.

مجری پرسید: شما ۵ دوره مجلس را تجربه کردید و در حال حاضر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور را به عهده دارید. اصل تفکیک قوا هم در کشور وجود دارد و اشاره کردید همدلی و همراهی همه قوا و آحاد مردم است که کمک می‌کند کشور توسعه پیدا کند. مجلس و دولت و قوه قضائیه همه با هم کشور را اداره می‌کنند. برای اینکه یکدستی به مفهوم همدلی نه به مفهوم نگاه‌های سیاسی داشته باشیم فکر می‌کنید نماینده مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

دکتر روحانی پاسخ داد: تفکیک قوا و مستقل بودن آنها موضوعی درست است، اما در عین حال این تعامل سازنده را باید بکار ببریم و ضمن استقلال باید با هم تعامل داشته باشیم. اگر مجلس، قوه قضائیه و دولت، هر سه با هم تعامل بیشتر داشته باشند، نفع بیشتری عاید مردم می‌شود. اما هر چه فاصله‌ها بیشتر شود، حل مشکلات سخت‌تر و مشکل‌تر می‌شود.

رییس جمهوری افزود: اگر قوا در افق فکری برای حل معضلات، مثل هم ببینند و همفکری و تعامل کنند بهتر می‌توانیم به اهداف بلند برسیم؛ ما به نمایندگان با تجربه و کسانی که بتوانند این بار مسئولیت را راحت‌تر و بهتر بر عهده بگیرند نیازمند هستیم؛ البته مردم هر که را انتخاب کنند، از هر جناح و حزبی که باشد، برای ما مبارک است، اما در عین حال اگر مردم بتوانند بهترین‌ها و صالح‌ترین‌ها و افراد باتجربه‌ بیشتر را در این زمینه انتخاب کنند که منجر به تعامل بیشتر قوا شود، حتماً به نفع مردم است و مردم مصلحت خودشان را به خوبی احساس می‌کنند و من خواهش می‌کنم مردم اهمیت این مسأله را بیشتر مد نظر قرار دهند.

دکتر روحانی با بیان اینکه هیچ‌کس، به هیچ دلیلی نباید با صندوق انتخابات قهر کند و همه در کنار صندوق انتخابات باشند، گفت: ان شاء الله یک حماسه بسیار بزرگ دیگری توسط ملت ما در هفتم اسفند خلق خواهد شد./

نظر شما