شناسهٔ خبر: 17762 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی مطرح کرد:

تخصیص ۱۰ درصد بودجه ۹۵ خراسان رضوی به مشهد ۲۰۱۷/ تهیه اطلس ویژه مشهد/ بهسازی گذر تاریخی باغ حسن خان و بازآفرینی محله کشمیری و خانه داروغه

مشهد معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی با تاکید بر این که شایعه پایتخت فرهنگی نشدن مشهد در سال ۲۰۱۷ سیاسی است، از تخصیص ۱۰ درصدی بودجه ۹۵ خراسان رضوی به این طرح و تهیه اطلس ویژه مشهد خبر داد.

محمد مقدوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره اقدامات استانداری و ستاد استانی خراسان رضوی برای تحقق برنامه‌های مشهد ۲۰۱۷ یاد کرد و با تاکید بر این که در آن سال قرار است شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود، گفت: در بحث حرم امام رضا(ع) با موضوع مشهد ۲۰۱۷، شورای‌عالی سیاستگذاری به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری استاندار مشهد در شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی به ریاست استاندار تشکیل شد که ذیل این شورا نیز چهار ستادِ معماری و شهرسازی، حمل و نقل، هوشمندسازی و امور عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها فعالیت خود را با برگزاری جلسات مستمر طی سه ماه گذشته در استان برای رسیدن به اهداف تعیین شده در طرح شروع کردند.

معاون استاندار خراسان‌رضوی افزود: ۱۲ جلسه از جلساتی که در شورای استانی مشهد ۲۰۱۷ طی سه ماه گذشته برگزار شد در پیوند با ستاد ملی بود که پیشنهادات هریک از کارگروه‌ها نیز به ستاد ملی ارایه شد و در این رابطه، تصمیم‌گیری برنامه زمانبندی، منابع‌مالی موردنیاز، پروژه‌های دارای اولویت و تعیین مجری برای هریک از پروژه‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی انجام شده است.

تخصیص ۳ درصدی اعتبارات استانی به مشهد ۲۰۱۷ در سال جاری

مقام مسئول استان خراسان‌رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه عملا در سال جاری، دو سوم زمان را از دست دادیم مقرر شد تا ۳ درصد از اعتبارات استانی امسال و ۱۰ درصد از اعتبارات استانی سال ۹۵ را برای اجرای طرح‌های تحقق مشهد ۲۰۱۷ هزینه کنیم. همچنین لایحه پیشنهادی اولیه برای مشهد ۲۰۱۷ از جمله وظایف محوله شورای‌عالی معماری و شهرسازی به شورای هماهنگی است که تهیه شده و قرار است به امضای وزرای راه و شهرسازی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برسد و به همت شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به هیئت دولت ارسال شود.

مقدور گفت: فهرست نهایی قطعی شده مصوب استان هم آماده شده است. همچنین اطلس ویژه مشهد ۲۰۱۷ نیز توسط اداره کل  نقشه برداری استان تهیه شده که ما در حال تدقیق آن هستیم و به زودی چاپ و نهایی خواهد شد. نقشه‌های تهیه شده توسط اداره کل نقشه‌برداری و با رایزنی توسط وزارت ارتباطات و معاون آن وزارتخانه آقای جهانگرد نهایی می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که اطلاع‌رسانی راجع به مشهد ۲۰۱۷ طی نامه استاندار به تمامی وزارتخانه‌ها و برخی از نمایندگان ارسال شده و تقریبا تمامی دست اندرکاران در جریان طرح قرار گرفته‌اند افزود: استاندار طی نامه‌ای به تمامی وزارتخانه‌ها و برخی از نمایندگان مجلس موضوع مشهد ۲۰۱۷ را توضیح داده و تمامی دست اندرکاران به نحو شایسته‌ای در جریان طرح قرار گرفته‌‌اند و عزم ملی برای این موضوع ایجاد شده است.

مکلف‌شدن تمامی دستگاه‌های اجرایی خراسان‌رضوی برای پیگیری اجرای طرح ها مشهد ۲۰۱۷

مقام مسئول استان خراسان رضوی تاکید کرد: در تحقق مشهد ۲۰۱۷ و اجرای اهداف و وظایف تعیین شده باید بتوانیم در انجام برخی از پروژه‌ها از مساعدت سایر استان‌ها نیز بهره‌ مند شویم. همچنین همه دستگاه‌های اجرایی استان مکلف شدند تا پیگیری موضوعات مربوط به تحقق مشهد ۲۰۱۷ و پروژه‌های مصوب فعالیت‌های خود را در قالب ستادهای اداری خود دنبال کنند.

وی افزود: مجموعا ۹۹ پروژه در قالب ۳۶ پروژه معماری و شهرسازی با اعتبار یک‌هزار و ۱۴۷ میلیارد ریال، کارگروه حمل و نقل با ۳۲ پروژه و اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۸۲۴ میلیارد ریال، کارگروه هوشمندسازی با ۱۳ پروژه و اعتباری بالغ بر ۳۳۷ میلیارد ریال، کارگروه امورعمرانی و توسعه زیرساخت‌ها با ۱۸ پروژه و اعتباری بالغ بر 6 هزار و ۲۷۱ هزار میلیارد ریال برای طرح مشهد ۲۰۱۷ پیش‌بینی شده است.

مقدوری ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تمامی اعتبار موردنیاز کارگروه هوشمندسازی را به صورت یک‌جا و توسط وزارت خانه خود تامین خواهد کرد.

معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی گفت: بخشی از پروژه‌ها، قطعا از محل ۱۰ درصد اعتبارات استان اجرا می‌شود و در اجرای بقیه طرح‌ها نیز از اعتبارات ملی استفاده خواهد شد که در این مورد وزیر راه و شهرسازی اعلام مساعدت کرده‌اند.

بهسازی گذر تاریخی باغ حسن خان، باززنده‌ساری محله کشمیری و خانه داروغه

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی درباره سایر فعالیت‌هایی که قرار است سال ۲۰۱۷ در مشهد اجرا شود به طرح‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بهسازی محله نمونه بافت تاریخی شهر مشهد، گذرتاریخی باغ حسن خان، احیای بخشی از محله کشمیری و خانه داروغه و سایر آثار آن محله و همچنین تملک، بازسازی و مرمت و احیای خانه ثبتی کوزه کنانی است که توسط معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی دنبال می‌شود.

وی در تشریح شایعات ایجاد شده در استان مبنی بر پایتخت فرهنگی نشدن مشهد در سال ۲۰۱۷ گفت: متاسفانه به دلیل جهت‌گیری نادرستی که بخشی از جناح‌های سیاسی در شهر مشهد طی یکی دو ماهه گذشته داشتند این شبهه را ایجاد کردند که موضوع پایتخت فرهنگی شدن مشهد ۲۰۱۷ منتفی شده است و چنین طرحی به اجرا نخواهد رسید و این اجلاس در سال ۲۰۱۷ تنها اجلاس وزرای فرهنگ عضو آیسسکوست در حالیکه اینها تنها شایعه ای است که از سوی برخی از جناح‌های سیاسی مطرح می‌شود.

مقدوری در پایان با اشاره به این‌که هر سال سه شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از سوی آیسسکو معرفی می‌شوند که شامل شهر مسلمان آسیایی، شهر مسلمان آفریقایی و شهر عربی است گفت: در سال گذشته شهر مشهد به دلیل معادلات سیاسی جهانی انتخاب نشده بود و سال جاری به دلیل تغییر رویکرد دنیا نسبت به ایران، مشهد در این انتخاب قرار گرفت و برخی از گروه‌های سیاسی نیز این مسئله را مستمسک قرار دادند و به نحوی موضوعات را منتقل کردند که پایتخت فرهنگی شدن مشهد در سال ۲۰۱۷ منتفی شده است و صرفا تنها بحث اجلاس وزاری فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه مطرح است، در حالی‌که مطالب عنوان شده صرفا شایعه و از سوی گروه‌های سیاسی است ضمن آنکه جلسه وزاری فرهنگ نیز در همان سال کماکان از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای‌عالی سیاستگذاری مشهد ۲۰۱۷ دنبال می‌شود. 

نظر شما