شناسهٔ خبر: 17785 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حوزه هوایی در هفته ای که گذشت:

ورود ۲۰ هواپیمای کوتاه‌برد با ظرفیت ۷۰ نفر/ نوسازی سیستم ناوبری با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری/خرید هواپیما بدون تضمین مالی دولت/ موافقت ایرباس با تشکیل مرکز تعمیر، نگهداری و اورهال در ایران

هواپیما ATR ورود ۲۰ هواپیمای کوتاه‌برد با ظرفیت ۷۰ نفر٬ نوسازی سیستم ناوبری با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری٬ خرید هواپیما بدون تضمین مالی دولت و موافقت ایرباس با تشکیل مرکز تعمیر، نگهداری و اورهال در ایران از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

کوروش فتاحی مدیرفرودگاه بین المللی کیش

براساس مذاکرات در حاشیه اجلاس جهانی هوانوردی ایران ۲۰۱۶ قرار شد شرکت بریتیش پترولیوم برای سرمایه‌گذاری در بخش مرکز سوخت‌گیری هواپیمایی طی دو هفته آینده به کیش سفر کند تا مذاکرات در این خصوص به طور جدی‌تر آغاز شود.

بخشی از سرمایه گذاری‌ها توسط سازمان منطقه آزاد کیش حدود ۵۰۰ میلیارد تومان انجام می‌شود.

در حال حاضر ساخت ترمینال بین‌المللی کیش ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا اردیبهشت ماه سال آینده این میزان به ۶۵ درصد خواهد رسید.

باند جنوبی فرودگاه بین‌المللی کیش با قابلیت پذیرش هواپیمای پهن پیکر ایرباس ۳۸۰ نیز تا اردیبهشت سال آینده به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌رسد.

حسن روحانی

قرار است طی یک دوره ۸ ساله حدود ۱۱۸ فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی کشور شود و با توجه به پروازهای طولانی بین المللی و داخلی کشور قطعا به این ۱۲ فروند هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ خریداری شده نیاز داریم.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

 

به تازگی پنج دالان جدید هوایی بر فراز ایران راه اندازی شده است تا صنعت هوانوردی ایران بتواند در یک نظام رقابتی با شرکت‌های هوایی خارجی رقابت کند.

۸۰ درصد پروازهای داخلی ما تنها در هشت فرودگاه انجام می‌شود.

۸۰ درصد پروازهای خارجی ما تنها در سه فرودگاه انجام می‌شود و این نشان می‌دهد از بقیه فرودگاه‌های کشور با توجه به سرمایه‌گذاری‌های زیادی که انجام شده به خوبی استفاده نمی‌شود.

ظرفیت پایانه فعلی فرودگاه امام را با انجام بهسازی و نوسازی به ۱۲ میلیون مسافر در سال ارتقا دهیم. پس از آن با احداث ترمینال ایرانشهر ظرفیت مسافری این فرودگاه را به ۳۰ میلیون و در نهایت در۴۰ ماه آینده به ۴۵ میلیون مسافر افزایش دهیم.

هیچ تضمینی از سوی دولت و بانک مرکزی برای خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس نداده‌ایم، ضمن اینکه منبع پرداخت اقساط این هواپیماها از محل عرضه بلیت و خدمات همین هواپیماها خواهد بود.

در یکی دو ماه آینده نخستین هواپیماهای این قراردادها وارد ایران شود و در ۸ سال آینده همه هواپیماها به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده می‌شوند.

همزمان قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ۷۰ نفره ATR منعقد شد تا بتوانیم در چند سال آینده ۱۳۸ فروند هواپیما از ایرباس و از شرکت ATR خریداری کنیم.

آمارها نشان می‌دهد ایرانیان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار برای خرید بلیت به ایرلاین‌های خارجی پرداخت کرده‌اند و بی تدبیری سال‌های گذشته سبب شده است شرکت‌های دیگری سهم خود را از بازار ایران افزایش دهند.

در دو قرارداد برای خرید هواپیما یک قرارداد با شرکت تولیدکننده هواپیمای ایرباس برای اجاره به شرکت تملیک ۱۱۸ فروند هواپیما با اعتبار ۱۰.۵ میلیارد دلار است که ۴۵ ایرباس از خانواده ۳۲۰ ۴۵٬ فروند ایرباس ۳۳۰، ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ هستند که مجموع آنها ۱۱۸ فروند ایرباس برای پرواز در انواع مختلف برای مسیرهای متوسط و قاره‌پیما به اقصی نقاط دنیا است.

اقدام دیگری که در دست اقدام است نوسازی کل سیستم ناوبری هوایی ایران است. ایران یک کریدور طبیعی برای عبور هواپیماها از شرق به غرب و از شمال به جنوب است که متاسفانه از سال ۸۳ تاکنون سیستم ناوبری هوایی ایران بازسازی و نوسازی نشده است. در این راستا سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلار برای نوسازی کل سیستم ناوبری هوایی ایران که این ادعای ایران مبنی بر بهترین دالان هوایی منطقه محقق شود.

با خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه برد فرودگاه‌هایی که به دلیل نبود ناوگان مناسب فعالیت بسیار کمی داشتند عملیاتی می‌شوند. در واقع در تمام  مناطق محروم شبکه پروازی را ایجاد می‌کنیم.

در پی آن هستیم که ایران را به ۵ تا ۶ منطقه تقسیم کنیم و برای هر یک از این مناطق یک سیستم ناوبری هواپیمایی با برد کوتاه درست کنیم

برنامه ما برای افزایش ناوگان هوایی به ۵۰۰ فروند هواپیما است که در این زمینه یک شرکت لیزینگ کمپانی ملی تشکیل می‌شود و در اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ که در چهار و پنج بهمن برگزار شد پایه‌های تشکیل این شرکت ملی تامین و اجاره هواپیما در ایران گذاشته شد.

همزمان با قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما، یک قرارداد دیگر با ایرباس منعقد کردیم تا مرکز تعمیر، نگهداری و اورهال اصلی در ایران ایجاد شود.

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی

 

دستاوردها سفر به فرانسه و ایتالیا شامل همه ابعاد مختلف حمل و نقل هوایی اعم از توسعه خدمات فرودگاهی٬ به‌روز رسانی تجهیزات ناوبری و کنترل فضای هوایی کشور٬ تعمیر و نگهداری و تأمین قطعه هواپیما٬ کسب آموزش و اطلاعات بازرگانی و فرصت عقد قراردادهای بین‌المللی در همه این حوزه‌ها نیز می‌شود.

در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و ماهان سرمایه لازم برای ادامه فعالیت را ثبت کردند.

فرهاد پروش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی

 

تحویل هواپیما برای قراردادهای زمانبر مقداری طول می‌کشد اما پیش بینی می‌شود یک فروند از این ۱۱۸ فروند هواپیمای خریداری شده تا پایان امسال یا اوایل سال آینده وارد ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی شود.

قرار داد اخیر در فرانسه یک قرارداد اولیه بود که قرارداد نهایی آن در آینده نزدیک منعقد می‌شود و در قرارداد نهایی که اصطلاحا قرارداد خرید و فروش نامیده می‌شود نوع موتور، ارابه فرود و سایر جزئیات فنی هواپیماها مشخص خواهد شد.

پیش‌‌بینی ما این است که هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ برای پروازهای خاور دور مانند کانادا و آمریکا مورد استفاده قرار گیرد، البته راه‌اندازی این مسیرهای پروازی منوط به تصمیم‌گیری سازمان هواپیمایی کشوری است.

به دلیل کمبود هواپیما و نداشتن برخی از مسیرهای پروازی سالانه ۵ میلیارد دلار توسط مسافران ایرانی ارز به ایرلاین‌های خارجی پرداخت می‌شود که در صورت ورود هواپیماهای نو این ارز به ایرلاین‌های داخلی انتقال خواهد بافت.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) زمانی در رده پنجمین شرکت هواپیمایی دنیا مطرح بوده که البته به رغم تحریم‌ها تلاش کرده این موقعیت را حفظ کند بطوریکه امروز ۲۹ مسیر بین المللی پروازی توسط این شرکت انجام می‌شود.

در حال حاضر در هفته سه پرواز به هلند توسط هواپیمایی هما انجام می‌شود که در نظر داریم این فرکانس را به پنج پرواز افزایش دهیم. علاوه بر این با ورود هواپیماهای نو می‌توانیم سهمی از بازار را که در اختیار ایرلاین‌های خارجی قرار دارد بدست آوریم.

محمود نویدی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی

 

برآورد و پیش بینی ما برای ساخت ترمینال ایرانشهر و ترمینال موقت با ظرفیت پذیرش ۳.۵ میلیون مسافر در سال حدود ۱.۲ میلیارد دلار است البته رقم دقیق باید در بررسی مدل مالی مشخص شود.

ترمینال ایرانشهر در ۳ فاز اجرا خواهد شد که در فاز نخست این ترمینال با ظرفیت ۱۸ میلیون مسافر احداث می‌شود. تا طی ۵ سال آینده ظرفیت کل ترمینال ایرانشهر به ۴۰ میلیون مسافر افزایش می‌یابد.

پیتر هاربیسون رئیس اجرایی کاپا

تحریم صنعت هوانوردی ایران یک تراژدی بود.

محمد سامویی معاون مدیر منطقه ای سازمان بین المللی هوانوردی کشوری

ضریب ایمنی پروازهای ایران زیرفشار تحریم ها کاهش نیافت.

نظر شما