شناسهٔ خبر: 177893 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

شناسایی ساختمان‌های ناایمن عمومی در کلانشهرها با همکاری وزارت کشور

جلسه رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شناسایی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر عمومی در کلانشهرها با همکاری وزارت کشور را یکی از اقدامات مرکز در سال‌های اخیر عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمد مهدی حیدری رئیس این مرکز در نشست هم‌اندیشی «راهکارهای عملیاتی شدن نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری»، ضمن اشاره به تکالیف پیش‌بینی شده در ماده ٥٢ قانون برنامه پنجساله هفتم برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از اقدامات ارزنده این مرکز در خصوص شناسایی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر عمومی و دستگاه های اجرایی در کلان شهرها با همکاری وزارت کشور، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها خبر داد.

محمدمهدی رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن عرض تبریک و تسلیت ایام شهادت سید مقاومت و سرباز ولایت، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله، به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مبنی بر تناسب قدرت و اقتدار یک کشور به میزان بهره‌مندی آن از دانش و پژوهش اشاره کرد.

حیدری ضمن بهره‌مندی قابل ملاحظه ایران اسلامی از دانش نظامی و سایبری، موفقیت در عملیات حماسی وعده صادق ٢ بر علیه رژیم منحوس صهیونیستی را به حضار تبریک گفت.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استفاده از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی را برای تحول در مقوله بازآفرینی شهری بسیار راهگشا دانست.

وی دانش فنی کشور را در حوزه فناوری‌های نوین ساخت و نیروی مجرب و متخصص مطلوب ارزیابی کرد و گفت: نبود مدل‌های تأمین مالی مؤثر متناسب با صنعتی‌سازی، حلقه گمشده این فرایند در تسریع و ارتقا کیفیت ساخت‌وساز به ویژه در حوزه بازآفرینی شهری است.

ضرورت مشارکت مستمر سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران در حوزه بازآفرینی شهری

در این نشست، آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ضمن عرض خیرمقدم به مدعوین و حاضرین در این نشست، از برگزاری اولین نشست تخصصی در زمینه بازآفرینی شهری در راستای مصوبات موضوع ماده ٥٢ قانون برنامه پنجساله هفتم، ابراز خوشحالی کرد.

آیینی با اشاره به وضعیت اقتصادی عموم ساکنین در بافت‌های فرسوده کشور و عدم تمایل بالای سازندگان، انبوه‌سازان و شرکت‌های پیمانکار در خصوص بازسازی اینگونه مناطق، خواستار مشارکت جدی و مستمر تمامی دست‌اندرکاران، سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران در راستای شکوفایی حوزه بازآفرینی شهری شد.

وی ابراز امیدواری کرد تا این سلسله نشست‌های تخصصی در سال جاری، به ایجاد بستر لازم در این زمینه کمک به‌سزایی کند.

اقبال شاکری عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، به نحوه تصویب ماده ٥٢ قانون برنامه هفتم در کمیسیون‌های تخصصی و صحن علنی مجلس شورای اسلامی پرداخت.

شاکری با اشاره به ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده در قالب ماده ٥٢ قانون برنامه پنجساله هفتم، خواستار تغییر و تحول جدی در پهنه بازآفرینی شهری به‌ویژه در کلان شهرها با مشارکت علمی و اجرایی تمامی نقش‌آفرینان این حوزه شد.

علی فرنام مدیر گروه عمران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ضمن تشکر از برگزاری این نشست تخصصی، به مطالعات و پژوهش‌های انجام شده حوزه بازآفرینی شهری در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پرداخت.

فرنام خواستار مشارکت تمامی مراکز پژوهشی و تحقیقات کاربردی در جهت شناسایی روش‌های جدید برای تحول اساسی در حوزه بافت فرسوده و بازآفرینی شهری شد.

سعیده زرآبادی رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، به تبیین شرایط مختلف بافت‌های فرسوده در مناطق و استان مختلف کشور پرداخت.

زرآبادی با اشاره به تمهیدات دیده شده در قانون جهش تولید مسکن در خصوص بافت‌های فرسوده، موضوع اصلی در این زمینه را، تقدم توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی در این زمینه دانست به‌طوری که توجه ویژه به آن را درجهت تدوین برنامه‌های عملیاتی در این زمینه ضروری ارزیابی کرد.

اولین نشست هم‌اندیشی "راهکارهای عملیاتی شدن نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، موضوع ماده ٥٢ قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران" با موضوع "تبیین بندهای شش‌گانه ماده ٥٢ قانون برنامه هفتم به‌عنوان یک بسته عملیاتی هم پیوند" با حضور محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، علی فرنام مدیر گروه عمران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سعید زرآبادی رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، اقبال شاکری عضو هـیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، تعدادی از اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تعدادی از مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، سازمان‌های تابعه و ستاد وزارت راه و شهرسازی، صاحب نظران، دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان حوزه معماری و شهرسازی در امروز ۱۱ مهرماه در محل سالن اجتماعات شرکت بازآفرینی شهری برگزار شد.